IMG_20220104_101532_895

رد پای پلاستیک در زندگی روزمره

نفت به صورتی پنهان و ترکیبی در چرخه مصرف همه است. نفت در بسته بندی ها، پاک کننده ها و شوینده ها، پارچه ها، تشک، سی دی موسیقی و حتی شانه و مسواک ما حضور دارد و بیش از همه با سیطره نایلون و پلاستیک.

به گزارش ایسپیا به نقل از دویچه وله، همه ساله نزدیک ۳۸۰ میلیون تن پلاستیک در سراسر جهان تولید می شود. پژوهشی در دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که تنها ۹ درصد این نایلون ها بازیافت می شوند. باقی را می‌سوزانند، انبار می کنند یا در طبیعت رها می‌کنند.

ظروف انواع شامپو، مواد بهداشتی، آرایشی یا شوینده با صنایع پتروشیمی و نفت پیوند دارند. این را تقریبا همه می دانند اما باید دانست که محتوای این ظروف هم حاوی نفت هستند.

سازمان حفاظت محیط زیست آلمان، آلمانی ها را سرقافله تولید زباله های پلاستیکی در کل اروپا می خواند. علت امر به وفور خانوارهای تک نفره برمی گردد که محصولاتی با بسته بندی‌های کوچک می خرند.

زباله های پلاستیکی در هند، معضلی جدی شده اند. در دهلی نو وسایل یکبار مصرف پلاستیکی از نظر قانونی ممنوع شده اند اما معاش حداقل یک و نیم میلیون هندی از طریق جمع آوری زباله های پلاستیکی تامین می شود. هیچ سیستمی برای معدوم کردن این زباله ها وجود ندارد.

مواد لبنی پیش تر در ظروف شیشه ای به دست مردم می رسیدند اما اکنون بسته بندی ها پلاستیکی و کائوچویی و مقوایی است.

موقع خرید تشک، انواع گزینه ها را می بینید: لاتکس، ابری، پنبه ای، سبک، فنردار، ضد حساسیت، ضد کمردرد و … اما باید بدانید که ماده اصلی غالب تشک ها، مشتقات نفتی و پتروشیمی و الیاف مصنوعی است.

مسواک از پلی امید ساخته می شود، حتی رنگ و نرمی و زبری برس آن هم با کمک نفت و مواد شیمیایی است. البته مسواک هایی هم هستند که دسته شان از چوب خیزران ساخته شده و برس آنها موی خوک است ولی به دلیل قیمت و عرضه اندک آنها در بازار، درصد قليلی مصرف کننده دارند.

خمیردندان هایی غیرشیمیایی هم وجود دارند که از ترکیب روغن نارگیل و پودر زغال، نعنا، نمک و میوه ها و سبزی های خوشبو ساخته شده اند. موقع بسته بندی اما این محصولات کاملا طبیعی، غلافی پلاستیکی و صنعتی می یابند.

در هر سی دی” یا “دی وی دی” ۳۰ گرم نفت نهفته است. سالانه ۴۰ میلیارد سی دی از پلی کربنات، آلومینیوم و رنگ شیمیایی تولید و وارد زندگی افراد یا سطل های زباله می شود. سازمان حفاظت محیط زیست آلمان می گوید تنها پنج درصد میزان بازیافت می شود.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *