چه عواملی باعث شد بازار پلیمرها در یک قدمی رکود بایستد؟ / پیشنهاد 90 درصدی شدن تاثیر نرخ فوب خلیج فارس در قیمت‌های پایه، روی میز کمیته تخصصی پتروشیمی

به گزارش ایسپیا به نقل از اینپیا، حجم معاملات مواد پلیمری بورس کالا در دومین هفته آبان‌ماه به 48 هزار تن رسید و حدود 7 هزار تن معادل 13 درصد کاهش را نسبت به هفته پیش از آن تجربه کرد. در این هفته تنها 63 درصد عرضه‌ها خریداری شد که نشان‌دهنده کاهش 4 درصدی نسبت به دوره مشابه است.

اما افت معاملات و کاهش خرید در سومین هفته آبان‌ماه تشدید شد تا جایی که حجم معاملات با 28 درصد کاهش به 34 هزار تن رسید و به عبارتی بیش از 13 تن نسبت به هفته قبل از آن افت را تجربه کرد.

در این هفته تنها 43 درصد عرضه‌های مواد پلیمری توسط متقاضیان خریداری شد و بیش از 20 درصد نسبت به دوره مشابه قبل کاهش یافت. در حقیقت بیش از نصف عرضه‌ها بدون متفاضی ماند که رقم قابل توجهی است. هرچند این رقم در هفته چهارم با اندکی افزایش(13 درصد) همراه شد و حجم معاملات را به 39 هزار تن رساند اما هنوز این میزان فاصله زیادی با متوسط معاملات مواد پلیمری دارد. آن هم در دوره‌ای که هنوز فصل زمستان و دوره افت طبیعی معاملات آغاز نشده است.

به منظور ریشه‌یابی و بررسی علل و عوامل رکود احتمالی حاکم شده بر بازار پلیمرها گفت‌و‌گویی با دکتر مسعود جمالی، رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به این که حجم معاملات مواد اولیه پلیمری به شدت کاهش یافته، به نظر شما شرایط رکود در بازار ایجاد شده است؟ اگر در شرایط رکود قرار داریم، چه عواملی آن را به وجود آورده و چه راهکارهایی برای خروج از این شرایط وجود دارد؟

افزایش قیمت مواد اولیه بر خلاف ثبات یا کاهش قیمت سایر مولفه های موثر بازار مانند نرخ ارز از یک سو و کاهش مصارف فصلی بعضی مصنوعات، تعطیلی پیش روی اصناف و انتظار کاهش قیمت مصرف کنندگان موجب گردیده نزدیک به شرایط رکود تورمی شویم. علاوه بر این سرمایه درگردش مورد نیاز یک واحد تولیدی به علت افرایش قیمت ها تقریبا 3 برابر سال گذشته شده و برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خود به یک چالش تبدیل شده است.

یکی دیگر از مولفه‌های موثر در این شرایط، کاهش میزان صادرات است که ناشی از سیاستهای غلط قبلی بانک مرکزی و همین طور افزایش قیمت مواد اولیه پلیمری داخل کشور شده و افت صادرات به کشور های همسایه را به دنبال داشته است.

به نظر شما اقدامی در این راستا توسط نهادهای دولتی در دست اجرا وجود دارد؟

بورس کالا در این شرایط می‌تواند از ظرفیت های خود برای کاهش قیمت مواد استفاده کند، حتی بر اساس دستورالعمل های موجود در قیمت گذاری، 90 درصد قیمت فوب جهانی می تواند ملاک باشد؛ حال آنکه همان 95 درصدی هم که توسط دفترتوسعه در نظر گرفته می شود در بسیاری از موارد شبهه هایی دارد.

از سوی دیگر ملاک قانون گذار قیمت ترم FOB است در حالیکه این تخلف قانونی است که با ترم EXWORK قیمت گذاری می شود و باید در کمیته تخصصی پتروشیمی یا تنظیم بازار بررسی و امضاکنندگان مسئولیت حقوقی مشکلات و یا زیان حاصل از برخی این تخلفات را پذیرفته و در صورت لزوم پاسخگوی دستگاه قضایی باشند.

ما در هفته گذشته شاهد قیمت گذاری 80 درصد برای محصولات فولادی بودیم حال آنکه در صنعت پلیمر این عدد 95 درصد محاسبه می شود.

ضمن اینکه به نظر می‌رسد قرار است بورس کالا برای کاهش قیمت های پایه با قیمتی کمتر از 90 درصد نرخ‌های فوب با احتساب دلار نیمایی رایزنی کند.

به نظر شما کاهش قیمت ها می‌تواند به رفع رکود کمک کند؟

در شرایطی که رکود باعث کاهش شدید حجم معاملات بورس شده است؛ تعدیل قیمت ها به همراه فروش مدت دار در مقابل فروش سلف که در شرایط رونق توسط پتروشیمی ها صورت می پذیرفت می تواند به خروج از شرایط رکود کمک کند. فراموش نکنیم میزان اشتغال و ارزش افزوده در صنایع پایین دست در این شرایط اقتصادی کشور نقش بسیار مهمی در امنیت، اقتصاد کلان و منافع ملی ایفا می کند و امیدوارم همکاران ما در نهاد های تصمیم گیری و دوستان ما در صنایع پتروشیمی بر این اساس برنامه‌ریزی و تصمیم گیری کنند.

پیش بینی شما از آینده وضعیت بازار چیست؟

امیدوارم با ثبات نرخ ارز و پایان اثر شوک های روانی کاهش یا افزایش قیمتی آن در جامعه همینطور اثر مثبت یافته های جدید دانشمندان در مقابل کرونا روند اقتصادی جهانی و تبع آن ایران مثبت شود.

البته هوشیاری، دیپلماسی فعال و دیدگاه غیر انفعالی دولت مردان با اتکا به دانش تخصص و توان ملی در کنار استفاده از تجارب جهانی می تواند به این مهم کمک کند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *