امریکا2

ضرورت تحکیم روابط ایران با آمریکای لاتین

مدیر کل سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه با تاکید بر تقویت روابط ایران با کشورهای این منطقه اظهار داشت: باید تلاش کنیم برای گسترش تجارت و فعالیت اقتصادی، فرصت سازی کرده و منافع کشور را تامین کنیم.

سید داود صالحی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از سفر رئیس‌جمهور به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین اظهار داشت: با توجه به شکل‌گیری نظم جدیدی که در منطقه آمریکای لاتین بروز کرده می توان این سفر را به فال نیک گرفت. روابط جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز چنین بوده  که همواره به آمریکای لاتین توجه داشته‌ایم .

وی با بیان اینکه آمریکای لاتین حیات خلوت آمریکا محسوب می‌شود و آمریکا اجازه نمی دهد که کسی به آمریکای لاتین نزدیک شود، تصریح کرد: بنابراین با درک این مسائل همواره در ارتباط با مسائل اقتصادی، کشورهای آمریکای لاتین به ویژه ونزوئلا با ما همکاری داشته اند و همیشه دولت های جمهوری اسلامی ایران به ویژه دولت سیزدهم با توجه به سابقه انقلابی و ضد استکباری به آمریکای لاتین توجه دارد.
این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم جمهوری اسلامی ایران وزنه سیاسی و بین المللی دارد همچنین در بخش های صنعتی بازارهای متنوعی در اختیار دارد، ضمن اینکه باید نیازمندی ها را مشخص کرده و در جهت تکمیل آن ها گام بر داریم.

مدیر کل سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با توجه به تلاش هایی که وزارت خارجه در زمینه سیاست خارجی انجام می دهد، امروز جمهوری اسلامی ایران علی رغم همه تحریم ها که هنوز هم توسط منافقان و مستکبران دولت های غربی صورت می گیرد، ما شریک های جدیدی در همسایگی داریم و روابط مان را قطع نمی کنیم و بدانند که قدرت موشکی و اقتصادی ایران برای امنیت منطقه است. از این رو با همه ابناء بشر اعم از آمریکای لاتین، آفریقا و یا اروپا و… دست همکاری دادیم.

وی با اشاره به حضور وزیر خارجه کشورمان در اجلاس بریکس گفت: بنده طی سال های 2005-2008 به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا عهده دار مسئولیت بودم در سال 2006 سخنرانی در دانشگاه بارسلون برای اساتید و دانشجویان داشتم همان زمان مساله بریکس مطرح بود و در مورد اهمیت روابط اقتصادی با اقتصادهای نوظهور مانند برزیل، هند، آفریقای جنوبی و… نیز صحبت شد.

صالحی همچنین اظهار داشت: ونزوئلا کشور نفت خیز و بسیار با اهمیت است و در منطقه استراتژیکی در آمریکای لاتین قرار دارد، همان طور که وزیر نفت در مصاحبه اخیر اشاره کرد ما با توجه به تحریم هایی که آمریکا ایحاد می کند، می توانیم در زمینه های نفتی و بازسازی پالایشگاه ها اقداماتی را انجام دهیم، خدمات مهندسی داشته و در بخش نفت و گاز سرمایه گذاری کنیم، لذا مطلوب است در سفر رئیس جمهور این موارد مورد توجه قرار گیرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: البته زمانی که چاوز رئیس جمهور بود رابطه بسیار گرم و صمیمی با ونزوئلا داشتیم و بعد از آن هم که مادورو رئیس جمهور شد سفرهای متقابلی بین مقامات ایران و ونزوئلا انجام شده است. ما در زمینه های مختلف از جمله تراکتورسازی به ونزوئلا کمک کردیم و در هنگام افتتاح کارخانه تراکتورسازی که بنده هم آن زمان مدیر کل آمریکای لاتین وزارت خارجه بودم استقبال گرمی صورت گرفت.

سفیر سابق کشورمان در کوبا تصریح کرد: چاوز قول داده بود به هر کشاورز فعال ونزوئلایی یک تراکتور دهد، چاوز در هر همکاری پولش را نقد به جمهوری اسلامی ایران پرداخت می کرد. آن ها علاقه مند به همکاری با ما بودند، ایران هم خواهان ارتباط و همکاری با ملت های مسلمان و انقلابی است، ونزوئلا هم از آن کشورهایی بود که با آمریکا ستیز داشت و تحت تحریم آمریکا بود، بنابراین همکاری ها در زمینه های مختلف از جمله افتتاح فروشگاه های مواد غذایی بزرگ تا صادرات کالاهای ایرانی و حتی نیازهای کشاورزان تداوم یافت.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین باید اقداماتی که انجام شده تکمیل شود، گفت: در مورد کوبا نیز وضعیت استثنایی است آن ها علاقه مند به همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستند به ویژه در زمینه بیوتکنولوژی، دامپروری و کشاورزی، در این زمینه ها کوبایی ها با کشورهایی همچون فرانسه و سوئد پروژه های مشترکی داشته اند.

وی ادامه داد: همکاری با کشورهایی مانند کوبا و ونزوئلا می تواند در محافل بین المللی مانند سازمان ملل و حقوق بشر زمانی که دشمنان قصد منزوی کردن ما را دارند، منجر به حمایت آن ها از ایران شود.

سفیر سابق کشورمان در کوبا در مورد فعالیت تجار هم گفت‌ : پیش از این تجار ما به سختی به کشورهای آفریقایی یا آمریکای لاتین رفت و آمد می کردند اما اکنون متوجه هستند این دوری راه برای کشورهایی مانند چین یا روسیه هم وجود دارد اما آن ها سرمایه گذاری های بسیاری انجام داده اند.

مدیر کل سابق آمریکای لاتین وزارت خارجه با تاکید بر این که این سفرها باعث تحکیم روابط ایران به عنوان قدرت منطقه ای می شود، اظهار داشت: موقعیت بسیار عالی داریم بایستی با استفاده از روش های دیپلماتیک سفرای ما در جهت حقوق بشر و امتیازات اقتصادی مساعی خودشان را به کار ببرند.

صالحی خاطرنشان کرد: از طرفی رابطه ما با کشورهایی مانند چین و روسیه به عنوان قدرت های جدید باعث ترس و وحشت یک عده شده است، زمانی می گفتند آمریکا کدخدا است در حالی که امروزه چنین چیزی وجود ندارد. امروز جمهوری اسلامی ایران به قدرت های دیگر اضافه شده و معتقد به صلح جهانی است. با توجه به مشکلات جهان در زمینه های مختلف اعم از آب و محیط زیست مشخص می شود که امروز جهان احتیاج به همکاری دارد.

وی یادآور شد: امروز ایران در زمینه علمی توانمندی های بسیاری دارد ما در زمینه تولید واکسن بسیار قوی هستیم حتی واکسن های بسیار پیچیده و ترکیبی را می توانیم تولید کنیم. جمهوری اسلامی ایران در زمان کرونا توانست به تولید واکسن کووید 19 دست یابد.

سفیر سابق کشورمان در کوبا همچنین اظهار داشت: زمانی که در کوبا کودتا شد کاسترو شبانه سفرای کشورهای اسلامی از جمله ایران را دعوت کرد و یا ونزوئلا بعد از چاوز هم همان سیاست و برنامه را دنبال می کند.
صالحی در ادامه به تقویت روابط با آمریکای لاتین تاکید کرد و گفت: وزن سیاسی و بین المللی ایران، موقعیت عالی ایران در خلیج فارس، قفقاز و جهان اسلام، توانمندی صنعتی و تنوع بازار ایران و توانمندی ها و نیازها و همچنین موقعیت ایران در آسیای مرکزی مورد توجه قرار دارد.

مدیر کل سابق آمریکای لاتین وزارت خارجه خاطر نشان کرد: تهدید زدایی از اهداف کلان ایران است، حوزه سیاست خارجی به مسائل منطقه و جهانی پیوند خورده است. باید تلاش کنیم برای گسترش تجارت و فعالیت اقتصادی، فرصت سازی کرده و منافع کشور را تامین کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: باید برای مردم توضیح دهیم از نتایج سفرهای قبلی چه استفاده ای شده، اتاق بازرگانی و دستگاه های مربوطه بیان کنند نتیجه اقدامات چه بوده، اینگونه نباشد ما این خبرها و سفرها تنها جنبه مانور برای دولت ها داشته باشد.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پایان اظهار داشت: ویکتور هوگو در مجلس فرانسه گفت برای پی ریزی جامعه ای بکوشیم که در آن بلای ویرانگری بنام گرسنگی جایی نداشته باشد. شما قانونگزاران، از من بشنوید که :
فقر آفت یک طبقه نیست، بلای همه جامعه است .رنج فقر رنج یک فقیر نیست، ویرانی یک اجتماع است.
احتضار طولانی فقیر است که مرگ حاد توانگر را به دنبال میاورد.
فقر بدترین دشمن نظم و قانون است.بنابراین باید با یک برنامه ریزی خوب در جهت رشد اقتصادی و رفع نگرانی دوستان و در سمت و سوی صلح قدم های مثبتی برداریم.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *