14CA19FD-FBF7-4D51-8A5F-89C1C3F753E4

مشق غلط وزیر از آلودگی

به گزارش ایسپیا به نقل از دنیای اقتصاد

به گزارش بلومبرگ، اختلالات ناشی از کیفیت پایین هوا، کشورهای زیادی از جهان را نیز درگیر کرده است و شهرهای بزرگ کشورهایی همچون هند و چین بیشترین سهم از ۱۰۰ شهر آلوده جهان را به خود اختصاص داده‌‌‌اند. اما چین از سال ۲۰۱۷ به بعد با سلسله اقداماتی به‌‌‌منظور کاهش آلودگی هوا، توانست وضعیت را بهبود دهد. در مقابل هند در حال حاضر، ۶۵ شهر آلوده جهان از ۱۰۰ شهر را به خود اختصاص داده است. با وجود این، این کشورها با شروع زمستان که سطوح آلودگی هوا افزایش چشمگیری می‌‌‌یابد سیاست‌‌‌هایی مبنی بر کنترل آلودگی هوا و «کاهش اختلالات ناشی از سطوح بالای آلودگی» را اجرایی می‌‌‌کنند تا در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن از حجم بالای آلودگی بکاهند.

مقامات محلی پکن که از ۳۰ اکتبر با آلودگی شدید هوا در سطح هشدار نارنجی قرار گرفت، مانع از پرواز بسیاری از هواپیماها شدند، چند بزرگراه اصلی را بستند و محدودیت‌‌‌های ترافیکی برای وسایل نقلیه سنگین آلاینده، اعمال کردند. همچنین از گروه‌‌‌های آسیب‌‌‌پذیر همچون کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به آسم و بیماری‌‌‌های ریوی و قلب خواستند که در معرض مستقیم دود و آلودگی قرار نگیرند. به همین منظور در ماه نوامبر برای حدود یک هفته مدارس تعطیل شدند.

اما باید دید چین چگونه توانست خود را از  جایگاه آلوده‌‌‌ترین کشور جهان نجات دهد و هند با بیشترین شهرهای آلوده از چین پیشی بگیرد؟ هند و چین هر دو با شروع زمستان با مشکلات جدی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مواجه هستند، اما چین توانست در حل این مشکل موفقیت چشمگیری به دست آورد؛ زیرا براساس گزارش بانک جهانی، آلودگی می‌تواند رشد تولید ناخالص داخلی را کاهش دهد. بنابراین، باتوجه به حفظ جایگاه برتر اقتصادی برای چین و اهمیت افزایش تولید ناخالص داخلی، اجرای سیاست‌‌‌های موثر و کاربردی برای رسیدن به «چین پاک»، در اولویت سیاستگذاری‌‌‌های چین در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن قرار گرفت. از این رو، چین در پاکسازی هوای آلوده که هر ساله در شهرهای بزرگی مانند پکن و شهرهای صنعتی در سراسر کشور به واقعیت تبدیل شده بود، گام برداشته است.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *