طرح جدید بورس برای خرده خریداران مواد پتروشیمی/ اطلاع‌رسانی کنید

رسیدهای انبار به ضمانت بانکی تبدیل می‌شود. ارایه قبض‌های انبار که قابلیت خرید و فروش در بورس را دارد می‌تواند گام مهمی در نظام‌مند کردن بازار مواد پتروشیمی‌باشد و خرده خریداران را هم وارد بورس می‌کند.

به گزارش ویکی پلاست خریداران مواد پتروشیمی با شرایط جدیدی از سال 97 روبه رو خواهند شد که کارشناسان می‌گویند این روش می‌تواند فواید زیادی برای تولیدکنندگان صنعت پلاستیک داشته باشد و حتی مزیت ضمانتی هم دارد.

بورس کالای ایران در نظر دارد با آغاز سال ۹۷ به سمت معاملات پیوسته برود و به این طریق نقش دلالان و واسطه‌ها در این بازار‌ها کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شود.

علاوه بر این موضوع استفاده از این روش موجب می‌شود که هر روز کشف قیمت در تالار نقره‌ای انجام پذیرد. به این معنا که اگر تعداد کالاهای وارد‌شده به انبارها و همچنین گردش انبارها و محصولات خریداری شده از انبارها زیاد باشد، بورس کالا می‌تواند علاوه بر کشف قیمت در سه‌شنبه‌ها برای عمده‌فروشی، هر روزه برای معاملات خرده‌فروشی نیز قیمت داشته باشد که قیمت هر روزه می‌تواند موتور محرکی برای سایر بازارها باشد و موجب تقویت این بازارها هم بشود.

سیدجواد موسوی کارشناس بورس محصولات پتروشیمی در توضیح روشی که در پیش گرفته می شود گفت: کالاها پتروشیمی در یکسری انبار نگهداری می‌شود که بورس تصمیم گرفته آنها را وارد چرخه کاری خود کند. به این شکل که صاحب انبار به بورس مراجعه کرده و اعلام می‌کند انبار وی آمادگی پذیرش مواد پتروشیمی را دارد کارشناسان به انبار مراجعه کرده و همه شرایط آن از جمله ایمنی انبار را مورد بررسی قرار می‌دهند در صورتی که انبار مورد تایید قرار گرفت و شرایط احراز شد مواد پتروشیمی از سوی شرکتها در این انبارها نگهداری می‌شود.

صاحب مواد اولیه از صاحب انبار یک قبض و رسید دریافت می‌کند و این قبض قابلیت معامله دارد چرا که پشتوانه دارد دیگر لازم نیست شخص مراجعه کند و خود کالا راخریداری کند بلکه می‌تواند قبض را خرید و فروش کند اگر لازم داشت کالا را استفاده کرده و اگر نه آن را می‌فروشد.

نکته مهم دیگری که این طرح دارد خرد کردن مواد انبار است مثلا قبض 200 کیلویی می‌تواند خریداری شود، یعنی صاحب مواد اولیه هم می‌تواند موادش را خرد خرد بفروشد هم می‌تواند به صورت عمده آن را بفروشد.

وی ادامه داد: قبلا این رسید فقط سندی بود مبنی بر اینکه صاحب مواد اولیه در انبار جنس دارد اما حالا این رسید به یک اوراق بهادار تبدیل می‌شود و در بورس هم می‌توان آن را خرید و فروش کرد. این قانون موجب می‌شود تا خریداران خرد هم وارد بورس شوند و بتوانند کالای خود را از بورس خریداری کنند.

موسوی با بیان اینکه حتی این رسیدها می‌تواند به عنوان ضمانت بانکی مورد استفاده قرار گیرد گفت: کسی که این رسید را خریداری کرده است می‌تواند از آن به عنوان ضمانت استفاده کرده و وام دریافت کند چراکه پشتوانه دارد و مواد در یک انبار تایید شده ایمن نگهداری می‌شود.

وی به ویژگی‌های دیگر این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح باعث نظام‌مند شدن بازار مواد پتروشیمی می‌شود و دیگر قوانین بازار سنتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم در آن حاکم نیست و همه چیز خیلی شفاف است.

البته این طرح ابتدا در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت و موفق بود و حالا به صنعت پتروشیمی هم آورده شده‌است و من فکر می‌کنم موفقیت این طرح در صعنت پتروشیمی بسیار بیشتر از کشاورزی خواهد بود.

سید جواد موسوی؛ کارشناس بورس محصولات پتروشیمی

 

لینک مطلب: http://wkpl.ir/n112

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *