مقدمه ای بر بورس اوراق بهادار

در بورس افراد حقیقی و حقوقی توسط کارگزاران خود به داد و ستد می پردازند و در آن خریدار و فروشنده می توانند یک فرد یا یک شرکت باشند. این خرید و فروش تابع قوانین خاصی است، که در مورد همه و با هر مقدار سرمایه به صورت یکسان برخورد می کند.

انواع بورس 

بورس کالا، بورس فلزات، بورس کشاورزی، بورس اوراق بهادار و بورس اسناد خزانه.
بورس اوراق بهادار Stock exchange به معنای یک بازار متشکل و رسمی سرمایه است، که در آن سهام شرکت ها و اوراق مشارکت, تحت ظوابط و مقررات خاص، مورد معامله قرار می گیرد.

سهم یا Stock
سرمایه هر شرکت سهامی، به قسمت هایی مساوی تقسیم می شود که به هر یک از این قسمت ها، یک سهم گفته می شود. معمولا قیمت اسمی سهام در ایران ۱۰۰۰ریال است. هر فرد پس از خرید سهام مالک جزئی از دارایی شرکت می شود. هنگامی که شما اقدام به خرید سهام می کنید، در بازار سرمایه شروع به فعالیت کرده اید.

تامین مالی یا Finance
تامین مالی یعنی تهیه منابع مالی و وجوه برای ادامه فعالیت شرکت و یا ایجاد و راه اندازی طرح های توسعه و درآمدزای این واحدهای اقتصادی.
تامین مالی عمدتا از طریق انتشار سهام، فروش اوراق قرضه، وام و اعتبار صورت می گیرد.

ابزارهای ویژه تامین مالی:
الف) سهام عادی
ب) سهام ممتاز
ج) اوراق قرضه
د) اوراق مشارکت
ه) اوراق بهادار قابل تبدیل

سهام عادی یا Common stock
سهام عادی، همان سهامی است که شرکت ها عرضه می کنند و سهامداران به نسبت سهام خود، مالک شرکت می شوند. شما سهام عادی را هر زمان که بخواهید می توانید بفروشید ولی اگر شرایط بازار و کشور خوب باشد با قیمت بالاتر و اگر شرایط بازار خوب نباشد با قیمت کمتر آن را می فروشد.

سهام ممتاز یا  preferred stock – preferred share
سهامی است که شرکت عرضه می کند و سود آن مثلا این طور گفته می شود ۱۰% از قیمت اسمی سهام.
حال اگر قیمت اسمی سهام ۱۰۰ تومان است ۱۰ درصد آن ۱۰ تومان می شود. سود سهام ممتاز، نسبتا دائمی است و پرداخت سود سهام ممتاز، نسبت به سهام عادی اولویت دارد. برای رعایت حقوق سهامداران شرکت هایی که در بورس پذیرفته می شوند دارای سهام عادی و مشابه و یکسان هستند.
اوراق مشارکت Participation papers یا اوراق قرضهBond
اوراقی است که سود معین دارد و صادرکننده اوراق قرضه متعهد می شود اصل پول و سود را در تاریخ معین پرداخت کند. این اوراق چند کوپن سود دارند که مثلا هر سه ماه یکبار باید به بانک مراجعه کرد و با تحویل آن، بخشی از سود را دریافت کرد.

اوراق بهادار قابل تبدیل convertible security

این اوراق تحت شرایط خاصی قابل تبدیل به یکی دیگر از اوراق بهادار همان شرکت می باشند. به عنوان مثال تبدیل اوراق قرضه یا سهام ممتاز به تعداد تعیین شده سهام عادی. به طور معمول هیچ وجه نقدی پرداخت نمی شود.
 

گردآورنده: فاطمه حیدری

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *