صدای پای تشدید انتظارات تورمی و سوداگری در بازار پلیمرها

نوسانات نرخ ارز بار دیگر میهمان بازارهای پولی و کالایی کشور شده اند و این روند می تواند انتظارات تورمی را تشدید کند؛ انتظاراتی که ممکن است منجر به افزایش رقابت‌ها در بازار محصولات پتروشیمی شود.

به گزارش ایسپیا، همان طور که بسیاری از کارشناسان باور دارند و انتظارات تورمی یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش تقاضا در بازارهای کالایی به ویژه کالاهایی که به عنوان مواد اولیه استفاده می شوند به شمار می رود.

در سال‌های گذشته شاهد آن بوده ایم که هرگاه نرخ ارز روندی نوسانی و یا سعودی را آغاز کند، تولید کنندگان نیز مواد اولیه را بیش از نیاز کوتاه مدت خود خریداری می کنند؛ چراکه تولیدکنندگان تلاش دارند مانع افزایش هزینه‌های تولید خود به واسطه رشد قیمت مواد اولیه شوند.

همین مسئله موجب می شود که تقاضا برای مواد اولیه در زمان هایی که انتظارات تورمی افزایش پیدا می کند با رشد همراه شود.

ضمن اینکه در چنین شرایطی نباید فراموش کرد که سوداگران نیز به صورت جدی تر وارد بازی می شوند و از اختلاف به وجود آمده بین قیمت‌های آزاد و رسمی سودهای قابل توجهی کسب می کنند.

روزهای اخیر نیز برای بازار دلار روزهایی متشنج بود. به خصوص که خبر هایی از مذاکرات ایران و کشورهای دیگر در راستای رفع تحریم ها و موضوعات هسته‌ای به گوش می رسد، مبنی بر اینکه به باور کشورهای مقابل با وجود تقاضاهای ایران امکان ایجاد یک توافق بدون مشکل وجود ندارد.

این اخبار موجب شده است که بار دیگر بازار ارز با تلاطم مواجه شود، ضمن اینکه اشاره به این نکته دارای اهمیت خواهد بود که بازار دلار در روزهای گذشته به شدت با کاهش عرضه مواجه شده و تقاضای روز افزون اختلاف قابل توجهی برای نرخ های بازار آزاد و دلارهای رسمی مانند صرافی ملی و سامانه های سنا و نیما ایجاد کرده است.

کلیات این جریان می تواند سیگنال هایی را از افزایش قیمت به بازار منتقل کرده و تولیدکنندگان را به افزایش خرید مواد اولیه مجاب کند.

در نتیجه می‌توان این گونه برداشت کرد که در صورت تشدید انتظارات تورمی در بازار محصولات پتروشیمی این امکان وجود دارد که در هفته‌های آتی شاهد افزایش تقاضا توسط تولیدکنندگان و همچنین پررنگ تر شدن حضور سوداگران در بازار باشیم که این مسئله نتیجه ای جز رشد سطح رقابت ها و همچنین گران تر شدن تامین مواد اولیه برای تولید کنندگان ندارد.

این در شرایطی است که قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی نیز امروز اعلام خواهند شد و دو اهرم دلار نیمایی و قیمت‌های جهانی، نشان از احتمال کاهش نرخ‌های پایه دارند که این مساله می‌تواند مزید بر علت باشد تا حجم تقاضا را بیش از پیش تقویت کند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *