بررسی التهاب بازار DOP و دی‌اتیل‌هگزانول

حمید اسدی: شازند عملا به کسی اجازه واردات نمی‌دهد/ از آشفتگی بازار سود می‌برند!

وضعیت DOP و دی اتیل هگزانول در روزهای اخیر به حدی ملتهب شده که روز چهارشنبه معامله در بورس کالا صورت نگرفت (ابطال شد) و قیمت روغن DOP را به حدود ۲۸ هزار تومان رساند.

به گزارش ایسپیا و به نقل از اینپیا، وضعیت DOP و دی اتیل هگزانول در روزهای اخیر به حدی ملتهب شده که روز چهارشنبه معامله در بورس کالا صورت نگرفت (ابطال شد) و قیمت روغن DOP را به حدود ۲۸ هزار تومان رساند. این در حالی است که ۱۰ روز قبل، قیمت روغن حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان بود. حمید اسدی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان DOP در همین خصوص می‌گوید: مشکل اصلی، مربوط به کمبود عرضه دی اتیل هگزانول توسط پتروشیمی شازند است. ضمن اینکه در روزهای اخیر به دلیل مسائلی مانند سیل فروردین ماه، تقاضا نیز افزایش یافته است. عرضه دی اتیل هگزانول به هیچ‌وجه کفاف بازار را نمی‌دهد و نتیجه آن وضعیتی می‌شود که مشاهده می‌کنید.

وی در خصوص راه حل این آشفتگی بازار، توضیح داد: برای جلوگیری از افزایش شدید رقابت‌ها در بورس و افزایش تصاعدی قیمت‌ها، دو راه وجود دارد. راه اول این است که تولید و عرضه دی اتیل هگزانول توسط شازند افزایش پیدا کند و راه دوم این است که به طریق واردات، کمبود بازار را جبران کنند.

اسدی با تاکید بر اینکه راه واردات را بسیار سخت کرده اند، بیان کرد: تجربه‌های قبلی نشان داده که هر کس به جز خود پتروشیمی شازند واردات انجام دهد این پتروشیمی با توجه به انحصار تولیدی که در بازار داخلی دارد، قیمت‌ها را طوری تغییر می‌دهد که واردکننده را پشیمان کند! بنابراین واردات با این مشکل مواجه است.

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان  DOP در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پتروشیمی شازند چرا الکل‌های دپو شده خود را در بازار جهت تعدیل، عرضه نمی‌کند، پاسخ داد: بله ظرفیت دپو شده وجود دارد و ما نیز از این موضوع مطلع هستیم ولی سودی که از التهاب بازار کسب می‌کنند، باعث می‌شود که عرضه را افزایش ندهند! دفتر توسعه صنایع تکمیلی نیز قادر نیست از حق و حقوق صنایع پایین دستی دفاع کند.

وی در پایان در خصوص دلایل ابطال معاملات بورس روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت، گفت: بورس این هفته به صورت غیرقانونی شرکت‌هایی مثل پتروشیمی فارابی، فخرآباده، صنایع رضا و… را اعلام کرد که قادرند با ۳ کد وارد شوند. این تصمیم به صورت کاملا خودسرانه از سوی بورس انجام شده که غیرقانونی است. ضمن اینکه این موضوع را به صورت شفاهی به کارگزاری‌ها اعلام کردند. وقتی تقاضای بورس را از ۱۵۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن می‌رسانند، بازار ملتهب تبدیل به یک ویرانه می‌شود که امروز مشاهده می‌کنید. ما پیگیری کردیم، سعی کردیم که بورس باطل شود و یکشنبه این هفته شازند با عرضه بالاتر در بورس شرکت کند، سقف تقاضا نیز ۳۳ تنی شود. متاسفانه این شرایط بازار، منفعت‌طلبی پتروشیمی ها و… تولید را نابود کرده است.

منبع: ایسپیا

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *