انجمن صنایع پلیمر اصفهان

28 April, 2024
7.79°C Tehran
اتاق ایران

حمایت روسای اتاق‌ها از نتیجه انتخابات

به گزارش ایسپیا به نقل از دنیای‌اقتصاد روسای ۲۹اتاق کشور در بیانیه‌ای از انتخابات اتاق بازرگانی ایران حمایت کردند. فعالان اقتصادی با تاکید بر صیانت آرای بخش خصوصی، همدلی میان دولت، مجلس و بخش خصوصی را در آستانه تصویب برنامه هفتم ضروری دانستند. در این بیانیه تاکید شده است هرگونه اقدامی که ناامیدی و بی‌انگیزگی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کند، موجب رشد منفی متغیرهای اقتصادی می‌شود.

 روسای اتاق‌های سراسر کشور در بیانیه‌ای ضمن حمایت از منتخبان خود در هیات‌رئیسه اتاق ایران و تاکید بر صیانت از آرای بخش خصوصی، ضرورت همدلی میان دولت، مجلس و بخش‌خصوصی در آستانه تصویب برنامه هفتم را یادآور شدند. انتخابات اتاق بازرگانی ایران یکشنبه هفته گذشته در چارچوب قانونی برگزار و رئیس پارلمان بخش‌خصوصی برای چهار سال‌آینده با اکثریت آراء انتخاب شد؛ اما درحالی‌که از نظر کارشناسان خدشه‌ای به روند این انتخابات و نتیجه آن وارد نیست و مقرره‌ای هم برای ابطال آن وجود ندارد، طی روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی‌بر ابطال این انتخابات مطرح‌شده و این موضوع از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس مورد پیگیری قرار گرفته‌است. کارشناسان در واکنش به این موضوع معتقدند در چارچوب مقررات، اختیاری به انجمن نظارت یا شورای‌عالی یا وزارت صمت داده نشده‌است که بتوانند انتخابات هیات‌رئیسه اتاق ایران را ابطال کنند.

به گفته برخی از مقامات حقوقی اتاق ایران، موضوع ابطال انتخابات هیات‌رئیسه اتاق با مقررات موجود حتی در صلاحیت هیات‌نمایندگان اتاق ایران هم نیست، چراکه آیین‌نامه درباره چگونگی انجام این امر سکوت کرده و فرآیندی پیش‌بینی نکرده است. حتی گفته می‌شود درخواست تعدادی از نمایندگان برای ابطال انتخابات هیات‌رئیسه اتاق ایران از وزیر صمت، در چارچوب مقررات نیست و چنین اختیاری به انجمن نظارت یا شورای‌عالی یا وزارت صمت داده نشده‌است که بتوانند انتخابات هیات‌رئیسه اتاق ایران ابطال کنند و اساسا اینکه چه افرادی، در چه مواردی می‌توانند به این انتخابات اعتراض کنند و فرآیند رسیدگی به آن چگونه باید باشد، در آیین‌نامه دیده نشده‌است. بر اساس تبصره‌بند ۷-۲ آیین‌نامه اصلاحی نظر کتبی وزارت اطلاعات ملاک‌عمل انجمن نظارت بر انتخابات است و اگر ظرف ۱۰روز از استعلام انجمن به‌دست آن نرسد بر اساس این تبصره‌به‌معنای تایید صلاحیت کاندیداها محسوب می‌شود؛ این در حالی است که انجمن نظارت بر انتخابات، دوم خرداد استعلام را به وزارت اطلاعات فرستاد و نهایتا ۲۰ خرداد این مهلت تمام می‌شد، اما ۲۴ خرداد، حراست وزارت صمت به این استعلام پاسخ داد که از چند نظر محل چالش است. از این بابت که اولا مرکز احراز صلاحیت وزارت اطلاعات، پاسخ استعلام انجمن نظارت را نداده است. دوم اینکه در نامه حراست وزارت صمت استنادی به‌نامه وزارت اطلاعات نشده‌است. سوم اینکه حتی این نامه هم خارج از مهلت قانونی به انجمن نظارت ارسال شده‌است.

بیانیه روسای اتاق‌های بازرگانی

روسای اتاق‌های سراسر کشور، در بیانیه‌ای ضمن حمایت از منتخبان خود در هیات‌رئیسه اتاق ایران و تاکید بر صیانت از آرای بخش خصوصی، ضرورت همدلی میان دولت، مجلس و بخش‌خصوصی در آستانه تصویب برنامه هفتم را یادآور شدند. به گزارش اتاق ایران، روسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، در بیانیه‌ای ضمن حمایت از منتخبان خود در هیات‌رئیسه اتاق ایران، ضرورت همدلی میان دولت، مجلس و بخش‌خصوصی در آستانه تصویب برنامه هفتم را یادآوری کرده و اظهار امیدواری کردند که از رهگذر این تعامل، برنامه هفتم توسعه کشور به «سندی مثال‌زدنی در تبیین چارچوبی سازنده و پایدار برای تعامل بخش‌خصوصی و ارکان حکمرانی اقتصادی بدل شود.»

در این بیانیه، ضمن تقدیر از رویکرد نظام سیاسی کشور در فرآیند انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، آمده است: انتخابات دوره دهم هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، خط پایان ماراتن مشارکت‌جویی فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی در انتخابات اتاق‌های سراسر کشور بود.

فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی سراسر کشور طی این فرآیند، نمایندگان و سخنگویان خود را برای تعامل سازنده با مدیران حاکمیتی و تاثیرگذاری بر سیاست‌های اقتصادی کشور معرفی کردند‌ و امروز با پایان رقابت‌ها، فصل تازه‌ای از کار و تلاش و همدلی میان فعالان اقتصادی و مدیران حاکمیتی اقتصاد ایران، در سطوح استانی و ملی، برای تحقق هدف مهار تورم و حمایت از تولید آغاز می‌شود.

روسای اتاق‌های استانی در این بیانیه اعلام کرده‌اند: «اقتصاد ایران، طی سال‌های طولانی، در اثر عوارض و آسیب‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، با موانع و چالش‌های عمده‌ای چه در حوزه رفاه خانوار و چه در حوزه رشد تولید مواجه بوده‌است. طی دو سال‌اخیر اما، تغییر وضعیت رشد اقتصادی، گشایش در فضای ارتباطات اقتصادی، به‌ویژه با کشورهای همسایه و مهم‌تر از همه این موارد، بیانات و ارشادات روشنگر مقام‌معظم رهبری که به‌صراحت بر اهمیت راهبردی رشد تولید با محوریت بخش‌خصوصی تاکید فرمودند؛ بارقه‌هایی از امید و پنجره‌هایی به‌سوی فرصت‌های تازه را پیش چشم فعالان اقتصادی در بخش‌خصوصی گشوده است.

روسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور شامل اتاق آبادان، اتاق اردبیل،اتاق ارومیه، اتاق اصفهان، اتاق اهواز، اتاق ایلام، اتاق بجنورد، اتاق بندرعباس، اتاق بوشهر، اتاق بیرجند، اتاق تهران، اتاق خرم‌آباد، اتاق خرمشهر، اتاق رشت، اتاق زاهدان، اتاق زنجان، اتاق ساری، اتاق سمنان، اتاق سنندج، اتاق شهرکرد، اتاق قزوین، اتاق قم، اتاق کاشان، اتاق کرمان، اتاق کرمانشاه، اتاق گرگان، اتاق همدان، اتاق یاسوج و اتاق یزد امضاکنندگان این بیانیه هستند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

سبد خرید