انجمن صنایع پلیمر اصفهان

27 April, 2024
7.79°C Tehran
D794364C-67F8-4501-85B6-F8612DAF4016

بیم‏‏‏‏‏‌ها و امیدها در تجارت‌جهانی

به گزارش ایسپیا به نقل از دنیای اقتصاد :

دنیای‌اقتصاد : تغییرات سال‌های اخیر باعث‌شده تا رویکرد دولت‌ها نسبت به مساله تجارت دچار تحول شود. بسیاری از کشورها مبادی وارداتی خود برای تامین مواد اولیه را تغییرداده و ترجیح می‌دهند صادرات خود را به مقصد کشورهایی که از نظر سیاسی با آنها رابطه مطلوب‌تری دارند، ارسال کنند، اما این همه تغییرات در تجارت نیست. تجارت‌جهانی با ریسک‌های مختلفیا همچون اختلال‌‌‌‌‌‌های مقطعی در رشد اقتصادی کشورها، اثرات تورم و از همه مهم‌تر مخاطرات ژئوپلیتیکی روبه‌رو است. برای کاهش این ریسک‌ها دولت‌ها، راه‌حل‌هایی همچون استفاده از تکنولوژی‌های جدید را در دستور کار قرار داده‌اند.

به دلیل اهمیت تغییرات در روندهای تجاری در سال‌های اخیر، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در یک گزارش پژوهشی، دیدگاه فعالان اقتصادی در بنگاه‌های کشورهای مختلف در مورد اینکه‌‌‌‌‌‌ چگونه‌‌‌‌‌‌ کسب‌وکارها در استراتژی‌های خود تاب‌آوری بیشتری ایجاد می‌کنند، به‌‌‌‌‌‌ اشتراک گذاشته‌‌‌‌‌‌ است. این گزارش نه‌تنها به‌‌‌‌‌‌ شوک‌های حال‌حاضر در تجارت و پیامدهای مرتبط‌‌‌‌‌‌ با آنها، بلکه‌‌‌‌‌‌ به‌‌‌‌‌‌ شوک‌هایی که‌‌‌‌‌‌ احتمالا در آینده رخ خواهند داد نیز پاسخ‌‌‌‌‌‌ می‌دهند.

در این گزارش آمده است که بهبود موردانتظاری که‌‌‌‌‌‌ جهان در سال‌٢٠٢٢ پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌ می‌کرد هرگز محقق ‌نشده‌است. شوک‌هایی‌‌‌‌‌‌ که‌‌‌‌‌‌ در سال‌٢٠٢٠ با شروع همه‌‌‌‌‌‌گیری کووید-١٩ تجارت‌جهانی‌‌‌‌‌‌ را تحت‌تاثیر قرار داد حتی‌‌‌‌‌‌ امروز نیز ادامه‌‌‌‌‌‌ دارد. در چین‌‌‌‌‌‌، بزرگ‌ترین‌‌‌‌‌‌ بازار صادراتی‌‌‌‌‌‌ جهان، میراث قرنطینه‌‌‌‌‌‌های مرتبط‌‌‌‌‌‌ با بیماری همه‌‌‌‌‌‌گیر همچنان این‌‌‌‌‌‌ کشور را از طریق‌‌‌‌‌‌ افزایش‌‌‌‌‌‌ عفونت‌‌‌‌‌‌ها، از بین‌‌‌‌‌‌ بردن زنجیره‌‌‌‌‌‌های تامین منطقه‌ای و جهانی‌‌‌‌‌‌ آسیب می‌رساند. علاوه‌بر این‌‌‌‌‌‌، تهاجم‌‌‌‌‌‌ روسیه‌‌‌‌‌‌ به‌‌‌‌‌‌ اوکراین‌‌‌‌‌‌ منجر به‌‌‌‌‌‌ افزایش‌‌‌‌‌‌ قیمت‌‌‌‌‌‌ انرژی، اختلال در عرضه‌‌‌‌‌‌ و سیاست‌های حمایتی‌‌‌‌‌‌ شده که‌‌‌‌‌‌ یادآور روزهای اولیه‌‌‌‌‌‌ همه‌‌‌‌‌‌گیری است‌‌‌‌‌‌.

به‌رغم‌‌‌‌‌‌ این‌‌‌‌‌‌ چالش‌ها، تجارت‌جهانی‌‌‌‌‌‌ در نیمه‌‌‌‌‌‌‌اول سال‌٢٠٢٢ انعطاف‌پذیر باقی‌ماند و سازمان تجارت‌جهانی‌‌‌‌‌‌ رشد سالانه‌‌‌‌‌‌ ۴.۳‌درصدی را به‌صورت واقعی‌‌‌‌‌‌ در پنج‌‌‌‌‌‌ ماه اول برآورده کرد. در همین‌‌‌‌‌‌ راستا، بیش‌‌‌‌‌‌ از ٧٠‌درصد از پاسخ‌‌‌‌‌‌دهندگان درنظرسنجی‌‌‌‌‌‌ این سازمان گزارش کردند که‌‌‌‌‌‌ فروش بین‌المللی‌‌‌‌‌‌ خود در آن دوره افزایش‌‌‌‌‌‌ یافته‌است‌‌‌‌‌‌، با این حال برای این‌‌‌‌‌‌ سال، سازمان تجارت‌جهانی‌‌‌‌‌‌ پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌ رشد تجارت خود را به ‌‌‌‌‌‌۳.۵‌درصد کاهش‌‌‌‌‌‌ داد (۰.۵واحد‌درصد کمتر از پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌ اولیه‌‌‌‌‌‌).

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

سبد خرید