170981840

تراز تجاری مناطق آزاد ۱۴ میلیارد دلار مثبت است

به گزارش ایسپیا به نقل از ایرنا : حجت الله عبدالملکی، در جلسه هم اندیشی «مستلزمات مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی» افزود: حدود ۱۸ میلیارد دلار صادرات مناطق آزاد بوده که با توجه به مصرف حدود ۴ میلیارد دلار در مناطق، تراز تجاری مناطق آزاد حدود ۱۴ میلیارد دلار مثبت است.

وی به میزان جذب سرمایه جدید در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه در مناطق آزاد جذب شده است.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه هزینه پایین تولید یک امتیاز برای این مناطق محسوب می‌شود توضیح داد: هزینه تولید در ایران نسبت به سایر کشورها پایین است و این هزینه در مناطق آزاد نیز پایین‌تر است. نکته این مهم نیز ضروری‌است که در توسعه زیرساختها پس از انقلاب اسلامی ایران باعث کاهش هزینه های تولید نیز شده است.

به گفته وی، دسترسی مناسب به بازارهای مختلف جهانی، معافیت‌های گمرکی و مالیاتی و سهولت در ایجاد و توسعه کسب و کار از جمله مواردی است که باعث شده تا سرمایه‌گذاران به منطقه آزاد بیایند.

عبدالملکی تصریح کرد: هزینه هر متر مکعب آب صنعتی در ایران ۶ سنت است در حالی که قطر هزینه آب مصرفی را در منطقه آزاد کشورش ۱.۵ دلار در نظر گرفته است. همچنین موقعیت مناطق آزاد ایران نسبت به برخی مناطق آزاد کشورهای دیگر نیز بهتر است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به انتقادات درباره اینکه چرا مناطق آزاد به هدفی که برایش ترسیم شده نرسیده پاسخ داد: متاسفانه برخی قوانین سرزمین اصلی در مناطق آزاد هم اجرا می‌شود که این موضوع باید تغییر کند

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *