چگونه منطقی فکر کنیم (قسمت دوم)

آیا تاکنون با خود فکر کرده‌اید که کاش می‌توانستید مشکلات‌تان را به روش‌های مؤثرتر و ساده‌تری حل کنید؟ اگر می‌خواهید توانایی این کار را داشته باشید باید شیوه‌های تفکر خود را تغییر دهید و منطقی بیندیشید. اما چگونه منطقی فکر کنیم و اصلا روشی برای تغییر شیوه‌ی تفکر وجود دارد؟ بله! روش‌های متعددی برای منطقی فکر کردن وجود دارد. در مطلب قبلی به دو روش اصلی و در عین حال ساده‌ی تفکر منطقی پرداخته شد: انجام تمرینات ذهنی، شناخت رفتار و افکار غیرمنطقی. این مقاله به تغییر شیوه‌ی زندگی می پردازد.

روش سوم: تغییر شیوه‌ی زندگی

۱. مواد غذایی سودمند برای مغز مصرف کنید

مواد غذایی‌ که مصرف می‌کنید، می‌توانند تأثیر عمیقی بر قدرت مغز شما داشته باشند. تلاش کنید تا رژیم غذایی سالمی داشته باشید که سرشار از مواد غنی برای تأمین انرژی مورد نیاز مغز باشند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای قدرت مغز را افزایش می‌دهد. این رژیم غذایی از میوه‌ها، سبزیجات تازه، حبوبات، چربی‌های سالم و ماهی تشکیل می‌شود. چربی‌های سالم شامل چربی‌های اشباع‌نشده و مواد غذایی مانند ماهی، آووکادو، روغن زیتون و روغن کانولا است.
اسفناج یک غذای عالی برای مغز است. مصرف روزانه سه وعده یا بیشتر اسفناج یا سبزیجات سبزبرگ مانند کلم‌پیچ، روند زوال عقلی را کاهش می‌دهد و سبب بهبود عملکرد کلی مغز می‌شود.
مصرف غذاهایی را که سبب تنبلی مغز و ذهن می‌شوند، قطع کنید. قندهای ساده و حتی شکر قهوه‌ای و همچنین شیرین‌کننده‌های شربتی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا می‌توانند اثرات زیان‌بخشی بر مغز داشته باشند. چربی‌های اشباع و ترانس، از آن نوع که در گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی پرچرب وجود دارد همان‌طور که روی مغز اثر منفی دارد روی سلامت کلی بدن نیز تأثیرات بدی دارد. آرد غنی‌شده، آرد تصفیه‌شده‌ی سفید، نان تهیه‌شده از آرد سفید، برنج سفید و پاستای تهیه‌شده از آرد سفید تأثیرات بدی بر مغز دارند.

۲. برنامه‌ی خواب خود را تنظیم کنید

۷ تا ۸ ساعت خواب در شب می‌تواند توان ذهنی را افزایش دهد و سبب ارتقای تفکر منطقی شود. زمان خواب و زمان بیدار شدن خود را طوری تنظیم کنید که حتی در روزهای تعطیل نیز بتوانید به آن وفادار بمانید. دستگاه‌های الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند را به محل خواب خود نبرید. در ساعات آخر شب غذای سنگین نخورید و یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب به فعالیت‌های آرامش‌بخش نظیر خواندن کتاب و مطالعه بپردازید.

۳. درست و عمیق تنفس کنید

تنفس عمیق، قدرت مغز را با جریان یافتن بیشتر اکسیژن در مغز افزایش می‌دهد. تمرین تنفس را صبح‌ها فراموش نکنید. یوگا، مراقبه (مدیتیشن)، پیلاتس و سایر فعالیت‌هایی را که با الگوهای تنفس درست سروکار دارند انجام دهید.
۴. به طور منظم ورزش کنید

ورزش تأثیر عمیقی بر توانایی‌های شناختی دارد. علاوه بر تناسب اندام، ورزش روزانه می‌تواند ظرفیت و قدرت مغز را برای منطقی بودن افزایش دهد.

ورزش را جزو اولویت‌های خود قرار دهید. بسیاری از مردم ورزش را به عنوان یک موضوع جانبی در زندگی خود محسوب می‌کنند و رفتن به باشگاه یا دویدن را ضروری نمی‌دانند. اگر برای ورزش برنامه‌ریزی کنید و سفت و سخت آن را اجرا کنید، در نهایت ورزش نیز مانند مسواک زدن دندان‌ها یا دوش گرفتن به عنوان یک بخش حیاتی از زندگی شما خواهد شد.
به نظر می‌رسد که ورزش ایروبیک (ورزش هوازی) در توانایی‌های شناختی تأثیر بسزایی دارد. دویدن، آهسته دویدن، دوچرخه‌سواری و انجام تمرینات روزانه که سبب افزایش ضربان قلب و پمپاژ آن می‌شوند اگر ۴ تا ۵ بار در هفته انجام شوند، می‌توانند قدرت مغز را افزایش دهند.

۵. به خودتان استراحت بدهید

استراحت به طور مرتب، برای افزایش توانایی مغز برای پردازش اطلاعات آن ضروری است. به خود کمی استراحت بدهید و در فعالیت‌های آرامش‌بخش شرکت کنید. یک روز در هفته را به عنوان روز استراحت تعیین کنید و آن روز را به کارها و فعالیت‌های مورد علاقه‌تان که برای‌تان لذت‌بخش است اختصاص دهید.

منبع: چطور

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *