62956660

چراغ سبز یونان به دانشگاه‌های خارجی

به گزارش ایسپیا به نقل از ایسنا : پارلمان یونان لایحه مهمی را تصویب کرد که به دانشگاه‌های خصوصی خارجی اجازه می‌دهد در این کشور شعبه ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از ایدورا، به گفته منتقدان، این لایحه که ۱۵۹ قانونگذار از آن حمایت کرده‌اند، ارزش مدارک صادر شده توسط دانشگاه‌های دولتی این کشور را کاهش خواهد داد.

گروه‌های دانشجویی نیز با انجام تظاهرات مسالمت آمیز، چند هفته‌ای با این لایحه مخالفت کرده‌اند.

روز جمعه، هزاران دانشجو با در دست داشتن بنرهای “نه به دانشگاه‌های خصوصی” در مقابل مجلس این کشور تجمع کردند.

با این حال، نخست وزیر یونان خوشبین است که این اقدام به بازگرداندن هزاران دانشجوی یونانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند کمک می کند و چالش‌های اقتصادی کشور را کاهش می دهد. داده‌های یونسکو نیز نشان می‌دهد که یونان بیش از ۴۰ هزار دانشجو دارد که در موسسات آموزش عالی خارج از کشور ثبت نام کرده‌اند.

وی همچنین تصمیمی موقعیت رقابتی یونان در آموزش عالی را در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا تقویت می کند.

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی، در سال تحصیلی اخیر، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی یونانی در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کردند که نشان از  افزایش ۵.۴ درصدی نسبت به سال تحصیلی ۲۲-۲۰۲۱ و افزایش ۱۲ درصدی نسبت به سال ۲۱-۲۰۲۰ دارد.

بیش از ۲۰ دانشگاه در یونان وجود دارد که دولتی محسوب می‌شوند. این دانشگاه‌ها ۴۰۰ برنامه کارشناسی، بیش از ۱۱۰۰ برنامه تحصیلات تکمیلی و ۲۹۱ برنامه دکتری ارائه می‌دهند.

یونان همچنین چندین دانشگاه خصوصی دارد، اما این دانشگاه ها طبق قانون اساسی این کشور مجاز به فعالیت مستقل نیستند.

داده‌های سازمان ملی آموزش عالی (ETHAAE) نشان می‌دهد که با وجود اینکه تعداد ثبت‌نام‌های دانشگاه‌های یونان زیاد است، ولی تعداد فارغ‌التحصیلان آن کمتر است! و تعداد کمی از دانشجویان موفق به دریافت مدرک می‌شوند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *