عربستان2

ولیعهد عربستان به فکر سرمایه گذاری در ایران

در سفر وزیر خارجه عربستان به ایران، همکاری های پایدار اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک در دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

فایننشال‌تایمز نوشت: عربستان سعودی در آخرین نشانه از نزدیک شدن رقبای منطقه‌ای که توافق کرده اند روابط دیپلماتیک خود را بازگردانند و تنش‌های طولانی مدت را کاهش دهند، از ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران برای یک سفر رسمی دعوت کرده است.

در ادامه گزارش فایننشال‌تایمز آمده است: شاهزاده فیصل بن فرحان روز شنبه اولین مقام ارشد سعودی بود که در حدود دو دهه اخیر به تهران سفر کرد. وی در یک مطبوعات مشترک با همتای ایرانی خود گفت: روابط دو کشور باید بر اساس “احترام متقابل”، “عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر”، “توجه به امنیت کریدور‌های کشتیرانی و همچنین عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی” باشد.

وی افزود که با رئیسی دیدار خواهد کرد تا سلام ملک سلمان و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی را ابلاغ کند و دعوت آن‌ها را برای بازدید از ریاض به او ابلاغ کند.

بن فرحان افزود: امیدواریم احیای روابط بر دو کشور، منطقه و کل جهان اسلام تأثیرات مثبتی داشته باشد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در این نشست خبری گفت که مذاکرات روز شنبه بر روی همکاری اقتصادی پایدار و سرمایه گذاری مشترک به ویژه از سوی بخش خصوصی دو کشور متمرکز بوده است.

برای جمهوری اسلامی، امنیت مساوی با نظامی شدن نیست… اما این شامل روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین کشور‌های منطقه است.

عربستان سعودی و ایران – که به ترتیب تحت سلطه مسلمانان سنی و شیعه هستند – در ماه مارس در توافقنامه مهمی که در چین امضا شد، توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را بازگردانند. این اقدام به شکاف هفت ساله‌ای که تنش‌ها را در جهان اسلام دامن زده بود، پایان داد.

در حالی که دو کشور هنوز سفرای خود را تعیین نکرده اند، ایران سفارت خود را در ریاض در اوایل ماه جاری بازگشایی کرد. دیپلمات‌های سعودی در حال حاضر در هتلی در شمال غرب تهران مستقر هستند. سفارت عربستان سعودی پس از حمله گروه‌های تندرو در سال ۲۰۱۶ در اعتراض به اعدام یک روحانی مخالف شیعه (شیخ نمر باقر النمر)، آسیب دید. پس از آن حادثه، ریاض روابط خود را با تهران قطع کرد.

بهبود روابط این امید را افزایش داده است که می‌تواند به پایان دادن به جنگ یمن کمک کند، جنگی که توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ پس از تصرف بخش اعظم این کشور توسط حوثی ها آغاز شد. عربستان سعودی ایران را به حمایت از شورشیان و هدف قرار دادن آن و شریک ائتلافش امارات با حملات پهپادی و موشکی متهم کرد.

ایران همچنین اخیرا تنش‌ها را با امارات کاهش داده است، اماراتی که سال گذشته با انتصاب مجدد سفیر خود در تهران موافقت کرد.

یکی از مقامات دولت ایران گفت: ایران می‌خواهد مسائل منطقه‌ای خود را برای افزایش کارایی نظام سیاسی و رسیدگی به مشکلات اقتصادی خود حل کند.

محمد بن سلمان – با برنامه‌های توسعه بلندمدت خود – به توافق [با ایران]نیاز داشت تا موشک‌های حوثی‌ها را هر روز بالای سر خود نداشته باشد. او حتی در فکر زمینه سازی برای سرمایه گذاری عربستان در ایران است. ایران و عربستان هر دو گوش یکدیگر را پیچاندند [اما]اکنون زمان همکاری فرا رسیده است.

اکونومیست فارسی

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *