81822892-C454-4103-93D8-27ED5ADF3C2E

قطعه گمشده پازل شهرک‏‏‌های صنعتی

به گزارش ایسپیا به نقل ازدنیای ایسنا

این موضوع در سومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با محوریت صنایع کوچک و زیست‌بوم فناوری در دستور کار قرار داشت و مسوولان دولتی مختلفی در این زمینه طرح‌‌‌ و برنامه‌‌‌هایی را مطرح کردند. شهرک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صنعتی در ایران نتوانسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند در مسیر توسعه صنعتی نقش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آفرینی چندانی داشته باشند. به عقیده وزیر صمت، باید رویکرد کشور در توسعه شهرک‌‌‌های صنعتی به سمت فناوری حرکت کند. علی‌آبادی در این زمینه از تبدیل شهرک‌‌‌های صنعتی به شهرک‌‌‌های تخصصی و در نهایت ایجاد شهرک‌‌‌های فناوری سخن گفت که این، تبیین‌کننده سیاست دولت در خصوص شهرک‌‌‌های صنعتی است.  به‌منظور گسترش فناورانه شهرک‌‌‌های صنعتی، توسعه هرچه بیشتر بخش خصوصی نیز حائز اهمیت است. در همین زمینه، فرشاد مقیمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی گفت: مجوز اولین شهرک فناوری غیردولتی به میزان ۲۰۰هکتار با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت صمت صادر شده و احداث این شهرک در دستور کار است. ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و تسهیل صادرات یکی از اولویت‌های وزارت صمت در زمینه شهرک‌های صنعتی است. به همین سبب، علی بابایی، مدیرکل دفتر نوآوری و فناوری وزارت صمت، از اختصاص ۷۲۰میلیارد تومان به فناوری‌‌‌های نوظهور و پیشرفته در سال‌جاری خبر داد.  جمیع اتفاقات و برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ها در خصوص شهرک‌‌‌های صنعتی نشان می‌دهد که رویه گذشته کشور در حال بازبینی است. پیش‌تر در ایران ایجاد و توسعه شهرک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صنعتی براساس یک استراتژی مشخص صنعتی و انطباق با مختصات بومی پیش نرفته و سیاستگذاری در این زمینه انسجام و پایداری لازم را نداشته است.

روز شلوغ دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها برای توسعه صنایع کوچک

سومین رویداد ملی صنعت دانش‌‌‌بنیان با محوریت صنایع کوچک و زیست‌‌‌بوم فناوری، پنج‌شنبه، هفتم دی‌‌‌ماه با حضور وزیر صمت، وزیر علوم و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد. برگزاری این رویداد ملی از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران با هدف جریان‌سازی در بدنه دولتی و خصوصی در خلق ایده‌‌‌ها، عملیاتی کردن آن و در نهایت تجاری‌سازی و صنعتی‌سازی بود. همچنین در این رویداد زیرساخت‌‌‌های لازم برای رسیدن شرکت‌های دانش‌بنیان به تجاری‌سازی ایده‌‌‌ها و تبدیل به محصولات فناورانه مورد بحث قرار گرفت.

در این همایش، تفاهم‌‌‌نامه‌های مختلفی برای ایجاد شهرک غیردولتی با رویکرد فناورانه امضا شد؛ ازجمله قرارداد بین شهرک صنایع کوچک و شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای استقرار طرح بهینه‌سازی و متناسب‌سازی مصرف انرژی، تفاهم‌‌‌نامه در راستای طراحی و پیاده‌سازی توزیع امکانات (دیسپچینگ) و مدیریت هوشمند شهرک‌های صنعتی، تفاهم‌‌‌نامه پروژه نمونه کشوری در بخش انقلاب صنعتی چهارم و ارتقای نرم‌افزارها با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد مرکز تحقیق و توسعه با همکاری دانشگاه‌ها به امضا رسید.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *