170871946

هدفگذاری ایران برای مراودات تجاری با پاکستان پنج میلیارد دلار است

به گزارش ایسپیا به نقل از دنیای ایرنا

چابهار – ایرنا – مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: هدفگذاری کشور برای حجم مراودات تجاری با کشور پاکستان حداقل پنج میلیارد دلار است که تاکنون در حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار آن تحقق یافته است.

“ایرج حسن پور” روز سه‌شنبه در یازدهمین کمیته مشترک تجارت مرزی بین استان سیستان و بلوچستان ایران با ایالت بلوچستان جمهوری اسلامی پاکستان اظهار داشت: ۱۲ درصد از صادرات به پاکستان و ۷۰ درصد واردات از این کشور به جمهوری اسلامی ایران از مرزهای استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته است.

وی اظهارکرد: شرایط ممتاز سیستان و بلوچستان برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیا مرکزی با آب های شرقی و جنوبی و شاخ آفریقا، استان را به یک موقعیت استراتژیک با مزیت بازرگانی خاص تبدیل کرده است که امکان بهره مندی از این مزیت برای تجار کشور پاکستان مهیا می باشد.

حسن پور بیان کرد: سیستان و بلوچستان یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و ۳۷۰ کیلومتر مرز آبی در کرانه های شمالی دریای عمان دارد، این معادل یک ششم از کل مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: این استان با داشتن موقعیت راهبردی بازرگانی و ترانزیتی و دارا بودن کشاورزی، باغبانی و همچنین جاذبه های فراوان تاریخی و طبیعی و نیز صنعت و معدن در حال رشد از توانایی و ظرفیت فوق العاده‌ای برای توسعه مبادلات مرزی با پاکستان برخوردار است.

جایگاه خاص سیستان و بلوچستان در مبادلات تجاری مرزی

حسن پور با اشاره به اینکه بهبود تراز خارجی، حضور در بازارهای هدف، برندینگ کالاهای تولیدی، افزایش توانمندی بخش خصوصی، توسعه تجارت خارجی، بازاریابی، تبلیغ و گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی کشور از مهمترین برنامه هایی است که در استان پیگیری شده است، افزود: توسعه همکاری دوجانبه با پاکستان و همچنین نشست‌های مشترک انجام شده با هیات‌های تجاری پاکستانی موجب شده است که سیستان و بلوچستان از منظر توسعه فعالیت‌های تجاری و مبادلات مرزی دارای جایگاهی خاص باشد.

وی از بازارچه‌های مرزی فعال میرجاوه، کوهک، پیشین، ریمدان و بازارچه نیمه فعال جالق در کنار بهره مندی از اسکله‌های مهم کشتیرانی در استان به عنوان دیگر مزایای توسعه تجاری با پاکستان یاد کرد و گفت: وجود مزیت‌هایی در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری اعم از صنعت‌، معدن و تجارت، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تعاملات فرهنگی و اجتماعی و قرابت‌های قومی بین مردم ۲ کشور، در کنار امکان استفاده از تاسیسات زیربنایی از جمله شبکه‌های حمل و نقل زمینی، ریلی و دریایی، اتصال شبکه راه آهن استان به پاکستان و شبکه راه‌آهن سراسری شرایط را برای افزایش تعامل تجاری بین ۲ کشور فراهم کرده است.

حسن پور با بیان اینکه زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از طریق راه آهن از سمت شرق با کشور پاکستان و از سمت غرب با کرمان و راه آهن سراسری ایران ارتباط دارد و بزودی قرار است راه آهن چابهار – زاهدان- مشهد و از آنجا به کشورهای آسیای میانه منتقل شود، تصریح کرد: این خط آهن نقش مهمی را در توسعه تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا خواهد کرد.

وی گفت: یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر استان در حوزه معادن است و سیستان و بلوچستان رتبه اول کشوری در تولید کانسنگ آنتیموان، رتبه دوم تولید در کانسنگ منیزیت و تیتانیوم و رتبه ششم را در تولید کانسنگ طلا دارد.

همکاری اقتصادی با پاکستان در سطح قابل قبولی نیست

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: استان با قرار داشتن بر روی کمربند فلزی و معدنی جهانی که از شرق به پاکستان ادامه دارد، دارای ذخایر غنی از فلزات و کانسارهای معدنی از قبیل سنگ گرانیت، آهن، مس، کرومیت و منگنز است.

وی همچنین به فعال شدن فرآوری مواد معدنی به عنوان یکی از محورهای توسعه استان اشاره کرد و گفت: بخش معدن و ظرفیت‌های آن را می‌توان به عنوان یکی از پیشران های توسعه بین مرزی با کشورهای همسایه، همواره مد نظر قرار داد.

حسن پور ادامه: ایران و پاکستان از ظرفیت بالایی در زمینه‌های مختلف اقتصادی برخوردار هستند با این حال همکاری اقتصادی ۲ کشور در سطح قابل قبولی نیست.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: ارتقاء تبادلات حمل و نقل تجاری میان ۲ کشور، اصلاح اقلام تعرفه ترجیحی و اجرای صحیح موافقتنامه تجارت ترجیحی نیز از مواردی است که می‌تواند به رشد تبادلات تجاری میان ایران و پاکستان کمک کند.

حسن پور بیان کرد: باید از ظرفیت بخش خصوصی ۲ طرف در زمینه تولید مشترک و صادرات به بازارهای سوم استفاده لازم به عمل آید و قطعا سرمایه‌گذاری مشترک زمینه لازم را برای ارتقاء همکاری و توسعه مناسبات اقتصادی را فراهم خواهد کرد.

وی از شناسایی و رفع مشکلات موجود بر سر راه توسعه روابط اقتصادی دو کشور و بهره‌مندی از توان کارشناسی و بازرگانی ۲ طرف برای تهیه بسته پیشنهادی صادراتی به عنوان راهکارهای لازم به منظور ارتقاء سطح روابط تجاری نام برد و ادامه داد: به دلیل حجم مراودات ۲ کشور و قرابت‌های قومی و قبیله‌ای با ایالت بلوچستان پاکستان، ضرورت دارد که همکاری‌های بیشتر و نزدیکتری میان این استان و ایالت بلوچستان پاکستان ایجاد شود و ایران آمادگی خود را برای تقویت روابط تجاری در این حوزه اعلام می کند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *