تورم2

مهار رشد تورم و ثبات بازار ارز با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی محقق شد

به گزارش ایسپیا به نقل از ایرنا کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هدف اجرای سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی، مهار رشد تورم و عوامل موثر بر آن است که سبب ایجاد ثبات بازار ارز شد، گفت: ثبات بازار ارز در کوتاه‌مدت آرامش روانی و در بلندمدت رونق اقتصادی را برای کشور به دنبال دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت سیزدهم از عملکرد ۲ ساله خوب و قوی دولت به ویژه ثبات بازار ارز و بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی تقدیر و تمجید کردند.

«مسعود توکلی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره تمجید رهبر از عملکرد دولت سیزدهم و ثبات بازار ارز اظهار داشت: یکی از دستوراتی که دولت سیزدهم از همان ابتدا به بانک مرکزی اعلام کرد کنترل نرخ ارز و نوسانات بازار بود.

این کارشناس اقتصادی گفت: عامل اصلی تغییرات نرخ ارز، تورم است و به عبارتی می‌توان گفت تفاوت بین نرخ تورم داخلی و آمریکا عامل نوسانات نرخ ارز (دلار) است.

وی با بیان اینکه بین نرخ ارز و تورم همبستگی مثبتی وجود دارد، افزود: نقدینگی و پایه پولی دو شاخص موثر بر تورم هستند و این شاخص‌ها در کنار تحولات سیاسی و انتظارات تورم بر نرخ دلار اثر می‌گذارد، از سوی دیگر نوسان‌های نرخ ارز نیز بر تورم اثر می‌گذارد.

توکلی گفت: بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار ارز باید دو رویکرد را در نظر می‌گرفت، نخست مهار تورم و عوامل موثر بر آن همچون پایه پولی و نقدینگی را کاهش می‌داد و از سوی دیگر انتظارات تورمی و فضای روانی حاکم بر جامعه که متاثر از تغییرات نرخ دلار بود را کنترل می‌کرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بانک مرکزی توانست نقدینگی و پایه پولی را کاهش دهد و بازار متشکل ارزی که در دولت گذشته راه‌اندازی شده بود را توسعه دهد و سرفصل‌ها ارزهای خدماتی را به آن اضافه کند.

وی ادامه داد: با شروع به کار فرزین در بانک مرکزی، بازار متشکل ارزی گسترش یافت و شورای پول و اعتبار دامنه فعالیت این بازار را گسترش داد و بازار طلا را نیز به آن اضافه کرد.

توکلی تاکید کرد: با اجرای سیاست‌های تثبیت بازار ارز هدف اصلی که مهار رشد تورم و عوامل موثر بر آن بود و همچنین انتظارات مردم از ارز محقق شد.

توکلی گفت: یک اصل اساسی در اقتصاد است که با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه قیمت‌ها افزایش می‌یابد و تورم نیز صعودی خواهد شد اما هنگامی که عرضه و تقاضا متعادل باشد تعادل بر بازار حاکم می‌شود.

کارشناس اقتصادی افزود: در بازار ارز دو تقاضا وجود دارد یکی تقاضای واقعی که واردکنندگان کالا، قطعات و مواد اولیه است و بخش دیگر متقاضیان ارز خدماتی هستند، البته تقاضای سومی هم وجود که برای پوشش ریسک، سرمایه‌گذاری ارزی می‌کنند تا انتظارات تورمی را پوشش دهند.

وی تصریح کرد: مرکز مبادله توانست در دو حوزه ورود کند؛ در بخش‌ تامین حداکثری ارز برای واردات کالا و مواد اولیه و افرادی که نیاز ارز خدماتی داشتند موفق بود و در نتیجه باعث شد بازار به آرامش برسد.

توکلی ادامه داد: در گام بعدی مرکز مبادله زمانی تکمیل می‌شود که ابزارها را هم منتشر کند و پوشش ریسک که متقاضی سرمایه‌گذاری در حوزه ارز را پاسخ دهد و در کنار خبرهای خوب سیاسی آرامش بر بازار ارز حاکم می‌شود و نرخ ارز در فضای کوچکی نوسان خواهد داشت و این عاملی برای کنترل تورم خواهد بود.

کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی در مهار تورم گفت: مجموع سیاست‌گذاری‌ها برای مهار تورم پیامدهای مثبتی داشت و مهم‌ترین اثر آن این بود که برنامه‌ریزی برای فعال اقتصادی را سهل می‌کند و فضای ایمنی برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند و اقتصاد به ثبات می‌رسد.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *