مهرداد شاطریان/ ایجاد رقابت در بورس کالا به سود چه کسانی است؟

افت ارزش پول در سال 97 باعث کاهش سرمایه در گردش و نقدینگی شرکت ها شد، باتوجه به قیمت رقابتی و کاهش توان خرید چند راه برای تولیدکننده وجود دارد. راه اول: کاهش ظرفیت تولید است که تولیدکننده به دلایل قانونی و همچنین نگه داشتن اشتغال ایجاد شده تمایلی ندارد. راه دوم: منابع و نقدینگی ایجاد کنیم که بدین منظور تولیدکننده بایستی به بانک رجوع کند و تن به بروکراسی و قوانین سختگیرانه بانک ها دهد. راه سوم: روی آوردن به دلال ها و گرفتن وام غیر مستقیم از دلالان به این صورت که زمانی که تولیدکننده نقدینگی لازم به منظور خرید از بورس را ندارد دلال برای تولیدکننده خرید می کند و با سود توافقی به همان تولیدکننده می فروشد. چه کسی از این واسطه گری و رقابت ایجاد شده سود میبرد؟

به گزارش ایسپیا مهرداد شاطریان مدیرعامل شرکت اتصالات پلیمری تیران  در دومین جلسه کمیسیون صادرات و بازرگانی انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان به تحلیل بازار پلی اتیلن و مشکلات این صنف پرداخت. از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان این صنعت، مهندسی عرضه توسط پتروشیمی ها می باشد. برای نمونه یکی از گریدها را بررسی می کنیم. پلی اتیلن سبک خطی 0209AA پتروشیی امیرکبیر، تاریخ معامله 20/1/98، تاریخ تحویل 25/ 1/98، میزان عرضه 4950 تن به صورت نقدی، قیمت پایه 84533 ریال، پائین ترین قیمت 97,109 ریال و بالاترین قیمت 108569 ریال، قیمت پایانی میانگین موزون 98608 ریال، تفاوت نرخ پایانی و میانگین 14075 ریال است که منجر به 69,671,250,000 سود حاصل از رقابت برای یک گرید در یک هفته می باشد. و در سه ماهه اول 304,835,212,000 ریال سود دارد. اگر عرضه بورس کالا را بررسی کنیم هر موقع رقابت در خرید کاهش یافته میزان عرضه را کاهش دادند تا رقابت ایجاد شود و سود کنند. از طرفی فاصله بین تاریخ معامله و تحویل از 5 روز به 6 ،12، 14، 23 و 28 روز رسیده است که البته در تاریخ تحویل نیز 7 تا 15 روز پتروشیمی ها تاخیر دارند. در یک نمونه 300 تن معامله را در قیمت 9800 تومان ضرب کنیم 270,000,000,000 ریال پتروشیمی دریافت میکند و 28 روز بعد محصول تحویل می دهد. در کجای دنیا قیمت سلف و نقدی را یکسان می گیرند. طبق قوانین بورس شرکت عرضه کننده یا بایستی اثبات کند که محصول را در انبار موجود دارد و در برخی موارد کارگزار بازرسی می کند یا بایستی اثبات کند که توان تولید و تحویل مواد عرضه شده را دارد و طبق برنامه تولید می کند و اگر سلف می فروشد به ازای آن سرویس و خدمات می دهد در صورتیکه ما نه تنها از پتروشیمی ها خدماتی دریافت نمی کنیم، بلکه تاخیر در تحویل هم داریم.

ایشان ادامه دادند: پتروشیمی شازند و امیرکبیر محصولات خود را با 20 تا 25 درصد پایین تر از قیمت صادر میکند و خریدار، هزینه را پس از تحویل جنس پرداخت می کند ولی تولیدکننده داخل محصول را گرانتر و قبل از تحویل خرید میکند. چرا این معامله برای پتروشیمی ها جذابیت داشت؟ در سال 97 پتروشیمی ها مواد اولیه را 3900 خرید می کند ولی ارز حاصل صادرات را با با قیمت 12 تا 17 هزار تومان فروختند. طبیعی بود که تولیدکننده داخل را فدای منافع مالی حاصل از صادرات کنند. در سال 98 بدلیل تحریم پتروشیمی ها و مشکلات ارزی، کمی برای تولیدکنندگان وضعیت بهتر شده است.
ایشان مشکلات ایجاد شده از طرف وزارت صمت را بدین شرح بیان نمودند:
اول: دستورالعمل های غیر کارشناسی وزارت صمت که منجر به کاهش سهمیه شرکت ها شد، شرکتی که در سال گذشته توان خرید مواد اولیه مازاد بر مصرف خود را داشته است و می توانسته با قیمت بالا در بازار آزاد بفروشد، این کار را انجام نداده و به اندازه نیاز تولیدش خرید کرده، به جای تشویق این تولیدکننده، مطابق دستورالعمل های وزارت صمت (بررسی آمار خرید و مقایسه با سهمیه معرفی شده هر ماه) سهمیه شرکت ها را کاهش می دهند.
دوم: بستن کد بهین یاب شرکت ها بدون اطلاع قبلی که منجر به از دست دادن سهمیه یک هفته شرکت می شد. سوم: تغیرات روزانه در نحوه ثبت نام اطلاعات در بهین یاب.
چهارم: طرح افق به دلیل ثبت اطلاعات کامل مشتری در سامانه قابل اعتماد برای تولیدکننده نیست و نیاز است یک تیم اجرایی به طراحان این طرح کمک کند.
ایشان تاکید نمود: بازار نسبتا آرام پلی اتیلن آتش زیر خاکستر است که به دلیل تثبیت نسبی نرخ ارز و رکود در فروش لوله های پلی اتیلن ایجاد شده است. کاهش بودجه دولت و اجرایی نشدن پروژه های کلیدی دولتی منجر به رکود بازار این محصول شده است. از حدود 1,200,000 تن ظرفیت تولید لوله های پلی اتیلن، در بهترین حالت 450,000 تن فروش لوله های پلی اتیلن ثبت شده است.

برای دریافت فایل تحلیل بازار پلی اتیلن  کلیک کنید.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *