photo6485589568

مقیاس تولید را با ادغام افزایش دهید/ بدون رانت، جهانی شوید

به گزارش روابط عمومی انجمن پلیمر استان اصفهان، سعید لیلاز اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران، در حاشیه هشتمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر استان اصفهان درباره راهکارهای عملیاتی برای رشد اقتصادی پایدار در کشور اظهار کرد: مهمترین راهکار برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار در کشور، کاهش نرخ تورم است. ما در کشور مشکل تامین سرمایه نداریم بلکه مشکل فرار سرمایه داریم.

وی افزود: در چنین شرایطی من با سرمایه گذاری خارجی به عنوان یکی از اولویت‌های کشور مخالف هستم.کنترل تورم باعث می‌شود مردم به عنوان اقتصاد گردانان واقعی از سفته بازی دست کشیده و در اقتصاد واقعی کشور سرمایه‌گذاری کنند.

این اقتصاددان گفت: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود، کاهش التهابات اجتماعی و سیاسی است که باعث جلوگیری از فرار سرمایه می‌شود. البته باید توجه داشت که احترام گذاشتن به مالکیت افراد نیز بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر بدون اصلاحات قضایی جدی هیچ اتفاقی در ایران نمی‌افتد.

لیلاز ادامه داد: وقتی در مقابل مخالفت یک شخص، خانه وی مثلا در لواسان مصادره می‌شود، نشان می‌دهد ایران تا 200 سال دیگر به جایی نخواهد رسید. وقتی ما به مالکیت افراد احترام نمی‌گذاریم، ایران کشور مناسبی برای زندگی درازمدت تلقی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از منظر علم اقتصاد، اولین اثر نبود هیچگونه تفکیکی بین مصالح قدرت و قوه قضاییه در کشور، فقدان تشکیل سرمایه در اقتصاد است بنابراین لازم است به مالکیت افراد در اقتصاد احترام گذاشته شود.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه مبحث کنترل تورم از اواخر دهه 40 در اقتصاد ایران مطرح است، گفت: در حال حاضر برای کنترل تورم باید با فساد شبکه بانکی برخورد کنیم و در مرحله بعد کسری بودجه پنهان و آشکار دولت را برطرف کنیم. راهکارهای کنترل تورم در اقتصاد چنان بدیهی است که از فرط تکرار مبتذل شده است. تا زمانی که این دو اصلاح صورت نگیرد، نمی‌توان تورم را کنترل کرد.

لیلاز خطاب به فعالان عرصه پلیمر و پتروشیمی گفت: تا می‌توانید از سیطره دولت و گرفتاری از قیمت‌گذاری دولتی خارج شوید. صنعت پلیمر ایران اگر بخواهد آینده‌ای داشته باشد باید جهانی شود و بنابراین با رانت به جایی نمی‌رسد. رانت راهکاری است که در کوتاه مدت برای صنعت مفید است و حتی به صادرات رانت گونه نیز کمک می‌کند اما در روزی که بالاخره باید به سطح متوسط اقتصاد جهانی برسیم کمک کننده نیست.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید فضای عمومی مناسب برای فعالیت اقتصادی را فراهم و به سمت مقیاس‌های بزرگ حرکت کند. مقیاس تولید در حال حاضر در صنعت پلیمر کم است و باید روند ادغام و تملک در این صنعت سرعت بگیرد. واحدهای صنعتی می‌توانند با یکی شدن با یکدیگر، مقیاس تولید را افزایش و قیمت تمام شده را کاهش دهند تا برای آینده‌ای که آزادسازی قیمت‌ها گریزناپذیر است، آماده باشند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: البته اینکه بتوان در شرایط فعلی از رانت نیز استفاده کرد ایرادی ندارد مشروط بر اینکه منجر به تنبلی و جدایی از اقدامات صحیحی که ما را در بازارهای آزاد جهانی موفق می‌کند، نشود.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *