مقدمه ای بر پلی استایرن PS

مقدمه ای بر پلی استایرن PS

پلی‌استایرن یک پلیمر وینیلی است. از نظر ساختاری، این پلیمر از یک زنجیری هیدروکربنی بلند تشکیل شده است که گروه‌های فنیل(نامی که به بنزن حلقه‌ای داده می‌شود)  به صورت یک در میان، به اتم‌های کربن آن متصل شده‌اند. پلی‌استایرن یک پلاستیک سخت و ارزان قیمت است. ساختار این پلیمر در شکل زیر آورده شده است.

انواع پلی استایرن:

پلی استایرن معمولی General purpose polystyrene

این نوع پلی استایرین هموپلیمری با نام اختصاری GPPS است که جهت مصارف عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولاً بایستی دارای خواص زیر باشد:

  • مقاومت خوب در برابر حرارت
  • قدرت ضربه پذیری مناسب
  • سیالیت خوبی در هنگام فرایند
  • خواص دی الکتریکی و استحکام بالایی دارد.
  • در حالت اصلاح نشده شفاف و شکننده است.

در مصارف الکتریکی کاربرد زیادی دارد.  نام تجاری این محصول در بازار ایران کریستال می‌باشد اکثرا برای تولید ظروف یک بار مصرف استفاده می شود.

پلی استایرن مقاوم  high-impact polystyrene

این نوع پلی استایرن با نام اختصاری HIPS کوپلیمری از PS است که با مولکول های الاستومری مانند بوتادین ضربه پذیری آن اصلاح شده است. اصلاح پلی استایرن موجب خواص زیر می شود:

  • افزایش چقرمگی
  • استحکام ضربه ای
  • افزایش کشش طول

این عمل شفافیت پلی استایرن را نیز از بین می برد. این ماده در بازار ایران به هایمپک معروف است. در ساخت ظروف و بدنه لوازم خانگی کاربرد دارد.

پلی استایرن انبساطی Expanded polystyrene

این نوع پلی استایرن با نام EPS نوعی پلیمر سفید رنگ است که از افزودن یک عامل فوم کننده (عامل پف کردن) به گرانول PSساخته می شود. که در ایران با نام یونولیت شناخته می‌شود. افزودن فوم منجر به خواص زیر می شود:

  • ضد حریق بودن
  • مقاومت عالی در برابر آب و رطوبت
  • عایق صوت و حرارت

کاربردهای مهم آن در صنعت ساختمان و در ساخت بلوک های سقفی و دیواری و پانل های سه‌بعدی است. همچنین از آن به عنوان عایق برودتی در سردخانه‌ها و یخچال‌های صنعتی و … استفاده می‌شود. دیگر کاربرد گسترده‌ی آن استفاده در انواع بسته‌بندی‌ها به عنوان ضربه‌گیر است.

پلی استایرن در اطراف شما:

این وسیله نجات غریق از استایروفوم می‌باشد که نوعی پلی استایرن است.

 

سطح خارجی این تشک شناور  از PVC  و داخل آن از استایروفوم (همان پلی استایرن) ساخته شده تا آن را شناور سازد.

 

این روبات کوچک هم از پلی استایرن ساخته شده‌ است.

 

این وسیله یک لوله پلی اتیلنی است که با مهره‌های پلی استایرن پر شده‌است. هنگامی که شما نوار زرد رنگ را بر روی سطح لوله بالا و پایین می‌کشید، الکتریسیته ساکنی تولید می‌شود که موجب چسبیدن مهره ها به دیواره داخلی لوله می شود.

 

فکر می کنم بچه‌های بزرگ تر، بیشتر با ماشین‌های مسابقه‌ای مثل این بازی کنند تا نمونه‌های کوچکتر آن. با این وجود، بچه‌های بزرگ تر هم به بازی نیاز دارند. این ماشین اسباب بازی بدنه‌ای از پلی استایرن و تایرهایی از پلی ایزوپرن دارد.

 

غذاهای آماده معمولاً در ظروفی که‌از فوم پلی استایرن ساخته شده‌اند ارائه می‌شوند. لیوان‌های در دار یک بار مصرف از پلی استایرن تهیه می‌شوند.

 

گردآورنده: فاطمه حیدری

منابع: کتاب آمیزه کاری در صنایع پلیمری

www.pslc.ws

 

 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *