مقدمه ای بر پلی اتیلن

پلی اتیلن چیست ؟
پلی اتیلن(PE): این پلیمر از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن ( C2H4 ) بدست می‌آید. از نوع پلیمرهای گرمانرم و گروه پلیمرهای کالایی می‌باشد.
گرمانرم: این ماده با رسیدن به نقطه ذوب خود به حالت مایع و با رسیدن به نقطه انجماد به حالت جامد تبدیل می‌شود. قابلیت دوباره ذوب شدن و بازیافت را دارد.
انواع پلی اتیلن چیست ؟
طبقه‌بندی پلی اتيلن‌ها بر اساس دانسيته آنها صورت می‌گيرد. كه در مقدار دانسيته اندازه زنجير پليمر و نوع و تعداد شاخه‌های موجود در زنجير دخالت دارد. از طریق کاتالیست و روش پلیمریزاسیون این ماده، می‌توان خواص مختلفی همچون چگالی، شاخص جریان مذاب (MFI)، بلورینگی، درجه شاخه‌ای و شبکه‌ای شدن، وزن مولکولی و توزیع وزن مولکولی را در آنها کنترل کرد. نمایی از فرایند تولید اتیلن و طبقه بندی پلی اتیلن ها در شکل زیر آورده شده است.

پلی اتيلن سنگين (HDPE) :
اين پلي اتيلن خطی است و داراي زنجيره پليمری بدون شاخه است. بنابراين نيروي بين مولكولي در زنجيره بالا و استحكام كششي و سختی آن بيشتر از دیگر پلي اتيلن‌ها است، اما پلی اتیلن شاخه‌ای آسانتر و ارزانتر ساخته می‌شود. ریخت و شکل این پلیمر بسیار کریستالی شکل است.
پلی اتيلن سبك (LDPE) :
اين پلي‌اتيلن داراي زنجيره اي شاخه دار است. بنابراين زنجيره هاي LDPE نمي‌توانند بخوبي با يكديگر پيوند برقرار كنند و داراي نيروي بين مولكولي ضعيف و استحكام كششي كمتري است. اين نوع پلي اتيلن معمولاً با روش پليمريزاسيون راديكالي توليد مي‌شود. از خصوصيات اين پليمر انعطاف پذيري و امكان تجزيه بوسيله ميكرو ارگاني‌ها است.
پلی اتيلن خطي با دانسيته پايين (LLDPE) :
اين پلي اتيلن يك پليمر خطي با تعدادي شاخه‌هاي كوتاه است و معمولاً از كوپليمريزاسيون اتيلن با آلكن‌ها بلند زنجير ايجاد مي‌شود. LLDPE اغلب برای ساخت فیلمهای پلاستیکی استفاده می‌شود.
پلي اتيلن با دانستيه متوسط (MDPE):
این پلیمر در توليد لوله‌هاي پلاستيكي و اتصالات لوله‌كشي معمولاً از MDPE استفاده مي‌شود. برخی تولید کنندگان از این نوع مواد برای تولید لوله پلی اتیلن جهت مصارف گازررسانی استفاده می کنند.
پلی اتیلن UHMWPE با وزن مولکولی بسیار بالا:
وزن ملکولی این پلی اتیلن بین ۳ تا ۶ میلیون می باشد. ماده مذبور از فرآیند پذیری دشوارتری برخوردار بوده ولی خواص آن عالی است. هنگامی که از طریق تشعشع یا استفاده از مواد افزودنی شیمیایی، این پلیمر تماما شبکه‌ای شود، پلی اتیلن یاد شده دیگر گرما نرم نخواهد بود. این پلیمر می تواند برای ساخت الیافی استفاده شود که خیلی محکم و قوی هستند و جایگزینی برای کولار برای استفاده در جلیقه های ضدگلوله محسوب می شود. همچنین ورق های بزرگ آن را می توان به جای یخ در زمین های اسکلیت به کار برد.

كاربرد پلی اتیلن چیست ؟
پلی اتيلن كاربرد فراوانی در توليد انواع لوازم پلاستيك مورد استفاده در آشپزخانه و صنايع غذايي دارد. از LDPE در توليد ظروف پلاستيكي سبك و همچنين كيسه‌هاي پلاستيك استفاده مي‌شود LDPE در توليد ظروف شير و مايعات و انواع وسايل پلاستيكي آشپزخانه كاربرد دارد. در توليد لوله‌هاي پلاستيكي و اتصالات لوله‌كشي معمولاً از MDPE استفاده مي‌كنند.
LLDPE بدليل بالا بودن ميزان انعطاف پذيري در تهيه انواع وسايل پلاستيكي انعطاف پذير مانند لوله‌هايي با قابليت خم شدن كاربرد دارد.
پلی اتیلن در اطراف شما:


امیدوارم شما بنزین تمام نکنید اما اگر این طور شد این گالون بنزین که می‌بینید و ‌از پلی اتیلن ساخته شده است، می‌تواند سودمند باشد.


بازی در استخر با اسباب بازی های بادی همیشه مفرح است. این وسایل از پلی اتیلن و گاهی PVC ساخته می شوند.


شن‌بازی به خودی خود بازی خارق‌العاده ای است، با این حال، این بازی می‌تواند همراه ‌این بیلچه‌ها و سطل‌ها جالب تر هم بشود. آنها ازپلی اتیلن ساخته شده‌اند.
پریسکوپ بسیار مخفی: این وسیله ‌از پلی اتیلن ساخته شده‌است.

 

گردآورنده: فاطمه حیدری

منبع: www.pslc.ws

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *