B9BD99DE-CBF4-479C-96B4-DDE7AD9D1D95

آخرین وضعیت فیبر نوری در ایران

به گزارش‌ایسپیا به نقل‌از‌دنیای‌ایسنا:

رشته‌های شفاف شیشه‌ای و پلاستیکی یا فیبر نوری اکنون بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را تشکیل داده است؛ فناوری اصلی که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود، اما در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

مجید سلطانی – مدیر عامل شرکت مخابرات ایران – در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا، درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه فیبر نوری در کشور و استان تهران اظهار کرد: میزان فیبر نوری شرکت مخابرات ایران در همه ابعاد (بین شهری، داخل شهری و روستایی)، از سال ۱۳۹۹ و در کل کشور، ۱۶۹ هزار و ۵۴۰ کیلومتر بود که تا پایان نیمه اول ۱۴۰۲ به عدد ۱۹۲ هزار و ۶۳۰ کیلومتر رسیده‌ است.

وی افزود: اولین تاریخ ورود فیبر نوری به ایران به بیش از ۳۰ سال گذشته برمی‌گردد که شرکت مخابرات ایران در برقراری ارتباطات داخل شهرها از این تکنولوژی استفاده کرد. میزان فیبر نوری اجرا شده شهری، به صورت تفکیک شده از ۵۳ هزار و ۷۷۰ کیلومتر به ۶۴ هزار و ۳۸ کیلومتر رسیده است. درباره میزان فیبر نوری اجرا شده بین شهری هم از ۴۰ هزار و ۳۰۸ کیلومتر به ۴۲ هزار ۶۷۹ رسیده است و درباره آمار فیبر نوری انجام شده در سطح روستایی نیز از عدد ۷۵ هزار و ۱۵۲ کیلومتر به ۸۴ هزار و ۹۱۳ تغییر کرده است؛ بر این اساس می‌توان گفت شرکت مخابرات بحث توسعه فیبر نوری را در همه ابعاد جزو مهم‌ترین اهداف خود می‌داند و در حال انجام کار است.

سلطانی در ادامه به تعداد FAT (مخفف عبارت Fiber Access Terminal یا همان جعبه تقسیم فیبر نوری) نصب شده توسط شرکت مخابرات ایران اشاره و تصریح کرد: آنچه که مورد نظر و هدف‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، فیبر نوری لایه دسترسی و آن چیزی است که از مراکز به محله‌ها می‌آید و در محله‌ها المان پسیو که به آن اصطلاحا FAT گفته می‌شود، نصب می‌شود؛ تعداد کل FATهای نصب شده توسط این شرکت ۷۴ هزار ۲۱۶ دستگاه در محلات و مراکز صنعتی شده است. اما آن چه که به عنوان پروژه نجما از سال گذشته نصب کردیم، ۲۵ هزار و ۲۲ FAT در کل کشور است که ۱۷ هزار ۶۳۱ تعداد از آن فعال بوده و می‌تواند سرویس ارائه دهد.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *