مقدمه ای بر سلولز

 

سلولز از دسته رزین های گرما سخت می باشد که در طبیعت یافت می‌شود. سلولز را در همه جا می‌توان یافت و مهمترین جای تولید آن درخت‌ها هستند. همان طور که می‌دانید، سلولز ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی چوب است. چوب، کاغذ، و پارچه‌ی نخی همگی حاوی سلولز هستند. سلولز یک لیف بسیار خوب می‌باشد. چوب، پارچه‌ی نخی، و طناب تهیه شده از کنف تماماً از سلولز لیفی ساخته شده‌اند و همچنین برای تولید برخی از نخستین پلیمرهای مصنوعی، مثل نیترات‌سلولز، استات سلولز، و رایون استفاده شده است.

 

سلولز از واحدهای تکراری مونومر گلوکز تشکیل شده است. این همان گلوکزی است که برای ادامه‌ی حیات در سوخت و ساز و متابولیسم بدن مصرف می‌شود، ولی شما نمی‌توانید آن را به شکل سلولز هضم کنید. ساختار گلوکوز و سلولز در تصویر پایین آورده شده است.

 

 

سلولز در اطراف شما:

 

اگر نوار چسب تنها چیزی بود که تا به حال از پلیمرها ساخته شده‌ است، باز هم لزوم وجود پلیمرها را کاملاً توجیه می‌کرد. کاری نیست که نوار چسب نتواند انجام دهد. خب، حالا این نوار چسب از چه چیزی ساخته می‌شود؟ نوار چسب کامپوزیتی از یک پلاستیک مانند پلی وینیل کلراید است که با شبکه‌ای از کتان، تقویت شده‌است. کتان عمدتاً از سلولز می‌باشد، همان چیزی که تمام انواع چوب‌ها را تشکیل می‌دهد.

 

این شلوار‌های جین‌ و تی‌شرت‌ها ‌از کتان بافته می‌شوند. بیشتر کتان و کنف از سلولز می باشد.

دستمال‌ها از کاغذ تهیه شده‌اند که حاوی مقدار زیادی از یک پلیمر به نام سلولز می‌باشد.

 

بشقاب‌ها و لیوان‌های کاغذی نیز، که غذاها در آنها داده می‌شوند، سلولزی هستند.

 

در فروشگاه دوربین عکاسی، قصد داریم روی پلیمرهایی که عکاسی را امکان پذیر می‌سازند تمرکز کنیم. قبل از هر موردی به خود فیلم نگاه کنید. فیلم‌های امروزی از پلیمرهایی مثل پلی استر ساخته شده‌اند. اما در زمان‌های قدیم، این فیلم‌ها از ماده‌ای به نام نیترات سلولز ساخته می‌شدند. اما نیترات سلولز آتش گیر است. لامپ‌های داغ پروژکتورها اغلب سبب آتش گرفتن این ماده می‌شدند و در آن زمان‌ها بسیاری از تئاترها به همین طریق طعمه‌ آتش می‌شدند. بنابراین، این ماده در ابتدا جای خود را به استات سلولز داد و سپس  پلی‌استر جای آن را گرفت.

 

گردآورنده: فاطمه حیدری

منابع: کتاب آمیزه کاری در صنایع پلیمری

www.pslc.ws

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *