مجید کرباسی زاده/ مهندسی تقاضا توسط تولیدکنندگان پلیمری

به گزارش ایسپیا مجید کرباسی زاده عضو هیات مدیره انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان، در جلسه دوم کمیسیون صادرات و بازرگانی این انجمن به تحلیل بازار PVC و مشکلات آن پرداخت. کرباسی زاده بیان نمود: با بررسی روند عرضه و تقاضا و معاملات  PVC کاملا مشخص است که با 6000 الی 7000 تن عرضه هفتگی برای PVC این بازار متعادل می شود. انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC طی مذاکراتی با خانم طهماسبی درصدد است عرضه ها را حتی به صورت سلف در همین حدود ثابت نگه دارد. منتها یک دست صدا ندارد، مصرف کنندگان PVC فقط لوله و اتصالات نیستند دیوارپوش ها، درب و پنجره، صفحه فومیزه، گرانول و … از این بازار خرید دارند. نیاز است انجمن صنایع پلیمر اصفهان با ایجاد همگرایی بین مصرف کنندگان PVC مشکلات را بررسی و اقدام لازم جهت تاثیر بر سیاست گذاری را انجام دهد.

کرباسی زاده افزود: از عوامل موثر بر روند بازار مقدار عرضه هفتگی، قیمت جهانی مواد، تفاوت دلار نیمایی و صرافی، شرایط سیاسی و اقتصادی می باشد. از 98/8/25 بازار PVC متلاطم شد و اختلاف قیمت بین قیمت پایه و آزاد بالا رفت. در واقع درصد رقابت بالا رفت و PVC در بازار آزاد با قیمت 14800 تومان هم معامله شد. پس از آن در دی ماه بازار روند مثبت داشت و معاملات بدون رقابت و 100% انجام شد. هر زمان که تقاضا روند کاهشی و متعارف داشته است درصد رقابت نیز پائین بوده و بازار نسبتا آرام است. ولی متاسفانه هنگامی که بازار روند مثبت دارد مهندسی عرضه توسط پتروشیمی ها یا بورس کالا، بازار را متلاطم می کند.

کرباسی زاده مدیرعامل شرکت نوین پلاستیک پیشنهاد نمود: بایستی تولیدکنندگان مدیریت تقاضا داشته باشند بدین منظور چند راه حل وجود دارد 1) مدیریت مصرف: برنامه ای برای زمان و میزان خرید مواد اولیه داشته باشیم. 2) خرید از تعاونی ها: حتی الامکان از تعاونی ها خرید کنیم که منجر به خرید راحت تر و درصد رقابت پائین تر می شود. 3) مشورت موثر با کارگزاری ها: هنگام خرید، قیمت را متناسب با قیمت میانگین موزون و پلکانی پیشنهاد دهیم. تا قیمت رقابتی کنترل شود. 4) بررسی قیمت جهانی مواد: شاخص خوبی برای تصمیم گیری در خصوص خرید مواد می باشد.

در ادامه مسعود جمالی عضو هیات مدیره انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان افزود: به غیر از PVC مواد PP و PET هم از بازارهای ملتهب هستند و درصد رقابت بالایی را داشته اند. بازار آرام PE نیز بدلیل کاهش تقاضای مصرف داخلی، آتش زیر خاکستر است. در واقع 25 گرید بحرانی داریم که شامل 30 تا 40 درصد حجم معاملات می شود و پتروشیمی ها با 30 تا 40 درصد مصرف مواد اولیه تولیدکنندگان بازی می کنند. نیاز است که به منظور رصد مشکلات و کاهش منفعت طلبی صنایع بالادستی، تولیدکنندگان پلیمری روند بازار را بررسی و مشکلات را از طریق انجمن ها پیگیری کنند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *