2A9A38BF-F2D8-41F0-9AB6-EB5DE285EE75

الگوی آمریکایی مناطق آزاد

به گزارش ایسپیا به نقل از دنیای اقتصاد

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مناطق تجارت خارجی‌‌‌‌ یا مناطق‌‌‌‌ آزاد در آمریکا با هدف افزایش‌‌‌‌ سرعت‌‌‌‌ بازرگانی‌‌‌‌ خارجی‌‌‌‌، تشویق‌‌‌‌ تجارت بین‌المللی‌‌‌‌ و افزایش‌‌‌‌ صادرات، از فعالیت‌هایی‌‌‌‌ نظیر انبارش و ذخیره‌سازی‌‌‌‌، امور نمایشگاهی‌‌‌‌، مونتاژ، تولید و پردازش کالا بدون انجام تشریفات عمومی‌‌‌‌ در محدوده منطقه‌‌‌‌ حمایت‌‌‌‌ می‌کنند. این‌‌‌‌ مناطق‌‌‌‌ بیش‌‌‌‌ از ١٥‌درصد تولید ناخالص‌‌‌‌ در بخش‌‌‌‌ تولید و ١٨‌درصد ارزش‌افزوده این‌‌‌‌ بخش‌‌‌‌ را در آمریکا تشکیل‌‌‌‌ می‌دهند؛ البته‌‌‌‌ بخش‌‌‌‌ قابل‌توجهی‌‌‌‌ از تجارت مناطق‌‌‌‌ تجارت خارجی‌‌‌‌ شامل‌‌‌‌ واردات مواد اولیه‌‌‌‌ و همچنین‌‌‌‌ صادرات محصولات تولیدشده، به سرزمین‌‌‌‌ اصلی‌‌‌‌ است.

مناطق‌‌‌‌ آزاد آمریکا بر توسعه‌‌‌‌ تولید و تجارت خارجی‌‌‌‌ تمرکز کرده‌اند و بر این‌‌‌‌ اساس امتیازاتی‌‌‌‌ نظیر خرده‌فروشی‌‌‌‌کالا (از جمله‌‌‌‌ اقلام وارداتی‌‌‌‌) جایگاهی‌‌‌‌ در فعالیت‌‌‌‌ این‌‌‌‌ مناطق‌‌‌‌ ندارند. در اغلب‌‌‌‌ مناطق‌‌‌‌ آزاد آمریکا که‌‌‌‌ از وسعت‌‌‌‌ محدودی‌‌‌‌ برخوردارند، یک‌‌‌‌ یا چند فعالیت‌‌‌‌ تخصصی‌‌‌‌ انجام می‌‌‌‌پذیرد. تعیین‌‌‌‌ سازوکار نظارت و ارزیابی‌‌‌‌ مناطق‌‌‌‌ آزاد (تصمیم‌گیری‌‌‌‌ درخصوص تداوم یا عدم‌تداوم فعالیت‌های‌‌‌‌ تعیین‌شده در منطقه‌‌‌‌)، استفاده از ظرفیت‌‌‌‌ بخش‌خصوصی در اداره مناطق‌‌‌‌ آزاد، شفافیت‌‌‌‌ در صدور مجوزهای‌‌‌‌ فعالیت‌‌‌‌ و توجه‌‌‌‌ به‌‌‌‌ دغدغه‌‌‌‌ تولیدکنندگان داخلی‌‌‌‌ در مراحل‌‌‌‌ صدور مجوز یا تعیین‌‌‌‌ تعرفه‌‌‌‌ ترجیحی‌‌‌‌ برای‌‌‌‌ فعالان این‌‌‌‌ مناطق‌‌‌‌، از جمله‌‌‌‌ ویژگی‌های‌‌‌‌ مناطق‌‌‌‌ آزاد آمریکا محسوب می‌شود.

تاریخچه مناطق آزاد آمریکا

برنامه‌‌‌‌ ایجاد مناطقی‌‌‌‌ تحت‌عنوان مناطق‌‌‌‌ آزاد تجاری‌‌‌‌ در آمریکا در سال‌١٩٣٤ و براساس قانون مناطق‌‌‌‌ تجارت خارجی شکل‌گرفت‌‌‌‌. این‌‌‌‌ قانون یکی‌‌‌‌ از مهم‌ترین‌‌‌‌ قوانینی‌‌‌‌ است‌‌‌‌ که‌‌‌‌ در جهت‌‌‌‌ کاهش‌‌‌‌ برخی‌‌‌‌ اثرات مخرب تعرفه‌‌‌‌ها در آمریکا تصویب‌‌‌‌ شده‌است.اگرچه‌‌‌‌ ایده اولیه‌‌‌‌ ایجاد این‌‌‌‌ مناطق‌‌‌‌ در سال‌١٩٣٤ شکل‌گرفت‌‌‌‌، اما بلوغ چنین‌‌‌‌ ایده‌هایی تا نیم‌‌‌‌قرن در ایالات‌متحده آمریکا به‌‌‌‌ طول انجامید. مناطق‌‌‌‌ ویژه اقتصادی‌‌‌‌ در آمریکا درنتیجه‌‌‌‌ تغییرات مهم‌‌‌‌ قوانین‌‌‌‌ در سال‌های ١٩٥٠ و ١٩٨٠ رشد چشمگیری‌‌‌‌ داشتند. این‌‌‌‌ مناطق‌‌‌‌ به‌‌‌‌طور قابل‌توجهی‌‌‌‌ تعرفه‌‌‌‌ را برای‌‌‌‌ شرکت‌های‌‌‌‌ حاضر در مناطق‌‌‌‌ کاهش‌‌‌‌ دادند و این‌‌‌‌ سیاست‌‌‌‌، مناطق‌‌‌‌ را برای‌‌‌‌ استفاده‌کنندگان از کالاهای‌‌‌‌ واسطه‌‌‌‌ای‌‌‌‌ خارجی‌‌‌‌ جذاب‌‌‌‌تر کرد. با گسترش این‌‌‌‌ مناطق‌‌‌‌، تولیدکنندگان داخلی‌‌‌‌ کالاهای‌‌‌‌ مشابه‌‌‌‌ در آمریکا (مستقر در سرزمین‌‌‌‌ اصلی‌‌‌‌ و خارج از مناطق‌‌‌‌) از این‌‌‌‌ رخداد نگران بودند و با انجام لابی‌‌‌‌هایی‌‌‌‌ در سطح‌‌‌‌ کنگره، قوانین‌‌‌‌ را به‌‌‌‌شکلی‌‌‌‌ اصلاح کردند که‌‌‌‌ شامل‌‌‌‌ حمایت‌‌‌‌ از کالاهای‌‌‌‌ تولید داخل‌‌‌‌ نیز باشد، لذا برنامه‌‌‌‌ آمریکا برای‌‌‌‌ ایجاد مناطق‌‌‌‌ تجارت خارجی‌‌‌‌ و قانون مربوطه‌‌‌‌ در سال‌١٩٣٤ و در بحبوبه‌‌‌‌ رکود بزرگ تصویب‌‌‌‌ شد.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *