طرح توجیهی (Business Plan) چیست؟

برای مدت ها طرح کسب و کار تجاری (برنامه کسب و کار ، نقشه تجاری ، Business Plan ) برنامه ای بود که توجیه کننده پیش بینی ابعاد فنی و اقتصادی آتی یک پروژه و در صورتی که اطلاعات آن دقیق و منطقی بیان می گشت ، انگاه سازمان و یا افراد سرمایه گذار را متقاعد به سرمایه گذاری می نمود. طرح کسب و کار ، مفهوم مهمی است که در موفقیت مؤسسات اقتصادی بنگاه ها تأثیر به سزایی دارد. صنایع کاملاً جدید در حال شکل گیری و یا صنایع قدیم در حال ارتقا و یا فروپاشی می باشد. رقبای تازه وارد ، شرکت های قدیمی را به چالش می کشند. به هر حال برای پاسخ به این سؤالات بایستی مدل کسب و کار خود را تدوین نمایید.

  • مدل کسب و کار شما در دو ، پنج یا ده سال آینده چه خواهد شد؟
  • آیا شما تحلیل مناسبی از وضعیت خود در صنعتی که در آن مشغول هستید دارید؟
  • آیا می خواهید با برنامه مناسب وارد یک حوزه جدید از صنعت شوید؟

تهیه بیزینس پلن (نوشتن طرح توجیهی) با دو سؤال همراه می باشد:

  • چرا بیزینس پلن مهم است؟
  • هدف از تهیه بیزینس پلن چیست؟

طرح توجیهی تجاری ، سندی منحصر به فرد در خصوص ویژگی های یک کسب و کار تجاری ، از آنجایی که طرح توجیهی مطابق با ویژگی های یک شرکت نوشته می شود ، قابل تعمیم به شرکت دیگر نیست. همانطور که اثر انگشت منحصر به فرد می باشد. یک طرح کسب و کار را نباید برای دو شرکت متفاوت به کار برد. طرح کسب وکار تجاری (بیزینس پلن Business Plan ) به دنبال بیان جزئیاتی در خصوص تجارت شما است. این طرح می تواند در چند خط یا در چند صفحه تهیه گردد که کاملاً وابسته به پیچیدگی های فرآیندهای سازمانی ، محصولات و خدمات دارد ، البته باید اذهان نمود که یک طرح توجیهی رسمی و حرفه ای می تواند در حدود 35 تا 55 صفحه باشد که شامل توضیحات جدول و نمودار است.

چه کسی بیزینس پلن را مطالبه نموده ؟

  • سازمان دولتی
  • شرکت خصوصی
  • شرکت داخلی یا خارجی

زیرا مشاور تهیه بیزینس پلن ، برای هر کدام از این مخاطبین باید با ادبیات و جزئیات متفاوت ، این برنامه توجیهی را تهیه نماید ، که نشان از تخصص و تجربه بالای مشاور خواهد بود.

هدف از ارائه این بیزینس پلن چیست؟

  • جذب سرمایه گذار / شریک
  • دریافت نمایندگی از یک شرکت داخلی
  • دریافت نمایندگی انحصاری از یک برند امریکایی ، اروپایی ، آسیایی
  • دریافت وام
  • توجیه مدیر عامل یا هیئت مدیره

توجه نمایید که هر کشوری براساس فرهنگ و انضباط اداری خویش به گونه متفاوتی به طرح کسب و کار تجاری می اندیشد و از بخش هایی از آن انتظارات متفاوتی دارد. پس مشاور طرح کسب و کار تجاری باید بر اساس تجربه و شناخت صحیح از مخاطب ، در هنگام تهیه بیزینس پلن ، روی برخی جزئیات تمرکز و دقت بیشتری مذبول نماید.

طرح کسب و کار شامل 6 جزء اساسی (شرح خصوصیات کسب و کار ، استراتژی بازاریابی ، تحلیل رقبا ، طراحی و پیاده سازی برنامه ، اقدامات و مدیریت ، اطلاعات مالی) و 26 جزء فرعی دیگر خواهد بود.

اهداف تهیه یک طرح کسب و کار تجاری

طرح کسب و کار ، موجب ایجاد شفافیت

هدف اصلی یک طرح کسب و کار ، تعریف ماهیت کسب و کار بوده و نشان می دهد  که کسب و کار این در طول زمان ، به کدام سمت و سو خواهد رفت. اگر هدف و جهت مشخص شده باشد ، کشف منابع مورد نیاز برای رسیدن به این اهداف آسان تر خواهد شد.

اگر طرح توجیهی تجاری به صراحت به بیان خصوصیات ویژگی های کسب و کار ، کالاها و خدمات بپردازد (حتی اگر تنها به تشریح یک خط تولید ، یا یک سرویس خاص از سازمان بپردازد) مدیران سازمان راحتتر می توانند گروه مشتریان ایده آل خود را تعریف نموده و در جهت جذب و وفاداری سازی آنان برنامه ریزی نمایند.

طرح کسب و کار ، بیان کننده چشم انداز آینده

هر کسب و کاری در طول زمان برای دستیابی به موفقیت حتماً توسعه ، تکامل و سازگاری را تجربه می نماید. عوامل مؤثر بر رشد و توسعه کسب و کار ، باید در یک طرح کسب و کاری تجاری به نحوی کارآمد بیان و نحوه تغییر حرکت شرکت در بازار ، روندهای تقویتی و یا تضعیف کننده و همچنین روند نوآوری و تکنولوژیک بازار را مورد بررسی دقیق واقع شده باشد. شفافیت اطلاعات و ارزیابی های موجود در طرح توجیهی به صابان کسب و کار این اجازه را ی دهد که زمان آغاز تمام فعالیت های آینده سازمان را دانسته و با داشتن چشم اندازی مشخص ، هدف گذاری بلند مدت و کوتاه مدت ، عملی خواهد شد.

طرح کسب و کار ، ابزار جذب سرمایه

طرح کسب و کاری تجاری می تواند پتانسیل تولید پول توسط یک کسب و کار را نشان دهد ، این همان چیزی است که یک سرمایه گذار به دنبال آن است. با قرار دادن آمار ، نمودارها ، اشکال و جزئیات مناسب ، جذاب و منطقی در طرح توجیهی ، شانس یک کسب و کار برای جذب سرمایه ، بیشتر خواهد بود.

طرح کسب و کار ، ابزار جذب شریک یا همکار شایسته

طرح کسب و کار تجاری را می تواند به عنوان ابزاری ، برای فروش آینده کاری بهتر به نیروی انسانی ، مورد نیاز در بازار کار باشد. یک برنامه خوب و منطقی ، سازمان را در جذب شریک ، همکاری با تأمین کننده و توزیع کننده خوش نام ، استخدام مدیران حرفه ای لایه میانی سازمان ، یاری می نماید.

طرح کسب و کار ، کمکی به مدیریت شرکت

طرح کسب و کار تجاری ، بر ساختار زمانی تأثیر و سازمان را هدایت و راهبری می نماید. جایگاه و وظایف مدیران ، مسئولین و کارکنان را نسبت به اهداف سازمان و سمت های اجرایی آنان مشخص می نماید. همچنین طرح کسب و کار به عنوان ابزاری مدیریتی است که مدیر می تواند به مثابه یک فانوس دریایی آن را مد نظر داشته و همواره جهت تصمیمات خود را با آن منطبق سازد.

بوم مدل کسب و کار کانواس BMC: Business Model Canvas

مدل کسب کار ، منطق یک شرکت در چگونگی خلق ، ارائه و کسب ارزش را توصیف می نماید. امروزه تعداد بی شماری از مدل های کسب و کار نوآورانه در حال ظهور هستند. شناخت این که کدام یک و در چه شرایطی نیاز صنعت شما است ، نیاز به تأمل و بررسی دارد.

در ذیل نمونه ای از بوم طراحی این مدل ارائه گردیده است:

 

منبع: تیم مشاوران مدیریت ایران

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *