p22-03

دلار نیمایی مانع اثرگذاری کاهشی قیمت‌های جهانی

دلار نیمایی آذرماه را با روند افزایشی سپری کرد که سبب شد در هفته‌‌‌های اخیر شاهد سبزپوش شدن برخی از گریدهای این گروه از محصولات باشیم. از آنجا که میانگین‌‌‌های روزانه بهای دلار در هفته گذشته نیز افزایشی ارزیابی می‌شود، این انتظار وجود دارد که در هفته جاری و برای قیمت‌های پایه اعلامی در اولین هفته از فصل زمستان، شاهد اثر مثبت روند افزایشی بهای ارز و سبزپوشی قیمت‌های پایه باشیم.

به گزارش ایسپیا به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت‌های جهانی، دیگر اهرم اثرگذار بر نوسان قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی بورس‌کالا به شمار می‌‌‌روند که در هفته‌‌‌های اخیر، تحت‌تاثیر افت محسوس بهای جهانی نفت‌خام، با روندی کاهشی نوسان کردند. البته با جرقه‌‌‌های افزایشی بهای نفت، تا حدی از افت نرخ جهانی کاسته شد؛ اما هنوز هم تنزل قیمت در برخی از گریدهای محصولات پلیمری و شیمیایی دیده می‌شود.

با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو میلادی و طبق عرف هر ساله این بازارها، قیمت معاملات محصولات پتروشیمیایی در بازارهای جهانی که از طریق نشریات بین‌المللی منتشر می‌شود، اعلام نشده و این نرخ‌های جهانی در تعطیلات در دسترس نخواهد بود. از این رو این احتمال وجود دارد که همچون سال گذشته، در این مدت دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تغییرات این قیمت‌ها چشم‌پوشی کرده و تنها با اهرم قیمت نیمایی مبنای دلار اقدام به اعلام نرخ‌های پایه ‌کند.

هنوز بازار ارز به ثبات لازم نرسیده است و روند قیمتی موجود در این بازار به‌شدت تحت تاثیر اخبار منتشرشده از سوی مذاکرات برجام قرار می‌گیرد. بنابراین از بازار ارز پیش‌بینی دقیقی نمی‌توان داشت؛ چرا که تحت‌تاثیر عوامل بیرونی نوسان کرده و این روزها نااطمینانی در روند قیمتی این بازار به‌وضوح دیده می‌شود.

البته بازار آزاد ارز، در هفته گذشته تکانه‌‌‌های قیمتی محدودی را تجربه کرد و توان چندانی برای عبور از مرز 30‌هزار تومانی نداشت. اما آنچه اکنون می‌توان به آن استناد کرد، پیش‌بینی بر مبنای داده‌‌‌های گذشته است که این داده‌‌‌ها در بازار نیمایی ارز روندی صعودی را ترسیم می‌کند و در هفته گذشته نیز میانگین روزانه بهای دلار را افزایشی نشان داد.

بنابراین این انتظار وجود دارد که در صورت تداوم شرایط فعلی، حداقل تا برگزاری نشست بعدی برجام و تعیین تکلیف شدن تحریم‌‌‌ها، نوسانات قیمتی با همین روند فعلی ادامه یابد و بازار نیز متاثر از آن جریان آرام معاملاتی را تجربه کند. بنابراین لازم است مخابره سیگنال‌‌‌های رسمی‌‌‌تر، پیش‌بینی‌‌‌ها را به تعویق بیندازد و از معاملات هیجانی پرهیز شود.

 

 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *