ایلام

تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن محصول در پتروشیمی ایلام

به گزارش ایسپیا به نقل از ایرنا رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام با اشاره به اینکه سالانه ۷۰۰ هزار تن محصولات مختلف در این مجتمع صنعتی تولید می شود، گفت: در حال حاضر پتروشیمی ایلام با ۷۰ درصد ظرفیت فعالیت می کند.

 بهزاد یاری روز یکشنبه در حاشیه بازدید جمعی از روسای روابط عمومی ادارات و اصحاب رسانه استان از پتروشیمی ایلام اظهار کرد: پتروشیمی ایلام بزرگترین طرح پتروشیمی غرب ایران است که سالانه ۷۰۰ هزار تن محصولات مختلف را تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ظرفیت تولید در پتروشیمی ۷۰ درصد است، در صورت توسعه فاز دوم پالایشگاه و افزایش خوراک، ظرفیت پتروشیمی به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

یاری با اشاره به اینکه واحد سرویس های جانبی با هدف تامین پایدار سرویس های مورد نیاز واحدهای تولیدی مجتمع طراحی و اجرا شده است، افزود: در واحد شیرین سازی خوراک ارسالی از پالایشگاه گاز ایلام تصفیه شده و میزان گوگرد و مرکاپتان آن به حد مجاز می رسد.

وی ادامه داد: این خوراک سپس به واحد الفین ارسال می شود که تولیدات جانبی این واحد ماده شیمیایی “دی متیل دی سولفید” و گوگرد است.

رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام با اشاره به واحد الفین اضافه کرد: الفین پتروشیمی خوراک ارسالی از پالایشگاه گاز که در SRU تصفیه شده است، را به محصولات پر ارزش مثل اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز، هیدروژن و … تبدیل می کند.

یاری اضافه کرد: در واحد پلی اتیلن سنگین نیز این واحد به عنوان حلقه انتهایی زنجیره تولید پتروشیمی ایلام، اتیلن دریافتی را به پلی اتیلن سنگین تبدیل می کند.

وی با اشاره ظرفیت های تولید در پتروشیمی ایلام، افزود: در واحد HD ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال و الفین ۴۵۸ هزار تن اتیلن در سال وجود دارد.

وی گفت: همچنین در پتروشیمی ایلام در ساعت هفت تا ۱۰ مگاوات برق تولید که علاوه بر نیازهای خود مجتمع، برق مازاد به شبکه سراسری ارسال می شود.

رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام با اشاره به رفع مشکل پساب پتروشیمی ایلام و بازچرخانی آب آن، افزود: بیش از ۲ هزار و ۱۹ نفر در پتروشیمی ایلام مشغول به کار هستند که ۹۵ درصد آن بومی هستند.

یک سوم صادرات غیر نفتی مربوط به بخش پتروشیمی است

مشاور مدیرعامل پترول نیز گفت: سال گذشته صادرات کشور تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار بود که ۵۵ دلار آن نفت، گاز و میعانات نفتی بوده است.

حسین کلانتری افزود: ۴۵ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیر نفتی است که از این میزان سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار آن مربوط به صنعت پتروشیمی بوده است.

مشاور مدیرعامل پترول یادآور شد: از این میزان ۱۴ میلیارد دلار در سامانه نیما تزریق شده و ۲ میلیارد دلار هم بابت خدمات و خدمات و تجهیزات که پتروشیمی وارد می کنند، هزینه شده است.

کلانتری اضافه کرد: پتروشیمی ایلام سهامدار عمده آن گروه سرمایه گذاری و توسعه تکمیلی پتروشیمی شرکت خلیج فارس است.

به گفته وی، ۲۰ درصد صادرات خارج غیر نفتی کشور توسط هلدینگ خلیج فارس انجام می شود. مشاور مدیرعامل پترول گفت: هندلینگ خلیج فارس در ۱۴ پتروشیمی کشور سهام مدیریتی و در ۲۰ شرکت دیگر سهام آزاد دارد.

کلانتری بیان کرد: صنعت پتروشیمی از لحاظ حجم تولیدات یک سوم را در عسلویه و یک سوم در ماهشهر و یک سوم در سراسر کشور انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: طی ۲ سال اخیر در رده بندی بین المللی، پتروشیمی از رتبه ۳۷ جهانی به رتبه ۲۳ دست یافته که هدف گذاری ما برای ۵ سال آینده این است جزو ۱۰ شرکت پتروشیمی در دنیا باشیم.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *