انجمن صنایع پلیمر اصفهان

29 April, 2024
7.79°C Tehran
orginal

تجارت ایران و افغانستان احیا می‌شود؟

به گزارش ایسپیا به نقل از دمیای اقتصاد:

دنیای‌اقتصاد : رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به بهبود شرایط حضور فعالان اقتصادی ایران در بازار افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور گفت: ایران می‌تواند در بازسازی به این کشور خدمات‌‌‌‌‌‌رسانی کند و از سوی دیگر سود و منفعت خود را از بازار این کشور به‌دست بیاورد. به گزارش «ایرنا» محمود سیادت با اشاره به حضور اخیر هیات اقتصادی افغانستان در ایران، اظهار کرد: معاون اقتصادی هیات‌دولت افغان به‌همراه سه وزیر و ۳۲نفر از مدیران و معاونان در بخش‌های مختلف عمدتا اقتصادی و بخش‌های دیگر در ایران حضور پیدا کردند که دیدارهای خوبی با مقامات ایرانی داشتند. او افزود: نشست‌‌‌‌‌‌هایی با تجار ایرانی و اعضای اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز برگزار شد که با توجه به تغییرات مثبت در شرایط اقتصادی افغانستان، اهمیت خاصی برای فعالان اقتصادی کشور داشت.

سیادت با بیان اینکه حکومت افغانستان به‌دنبال تعیین نوع رابطه با ایران است، تصریح کرد: این کشور همسایه قصد افزایش مبادلات و توسعه روابط اقتصادی با ایران را دارد که می‌توان از این فرصت برای گسترش سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مشترک بهره برد. وی گفت: افغانستان در ۵۰سال‌گذشته درگیر جنگ‌های داخلی و خارجی بوده و ناامنی بر این کشور حاکم شده‌بود؛ از سوی دیگر در سه دوره حکومت جمهوریت، مساله فساد و رشوه در ارکان حکومت رسوخ پیدا کرد و در سال‌های اخیر این روند بسیار بیشتر قابل‌مشاهده بود. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان تاکید کرد: بوروکراسی‌های پیچیده حاکم و دخالت شدید نیروهای بیگانه در افغانستان شرایطی را ایجاد‌کرده‌بود که امکان سرمایه‌گذاری در خارج شهرها به‌ویژه در شهرک‌های صنعتی، بخش معدن و زمین‌های کشاورزی وجود نداشت.

او افزود: در برخی از مسائل اقتصادی که به خدمات فنی و مهندسی، صنعت و تکنولوژی مربوط می‌شد، حضور ایران به دلیل نیروهای مستقر خارجی و اعمال سلطه بر افغانستان ممنوع بود، اما با خروج نیروهای خارجی، شرایط دگرگون شد. سیادت اشاره کرد: در حوزه کشاورزی با ایجاد ۱۸۰کیلومتر مسیر از ازبکستان، ۲‌میلیون هکتار زمین می‌تواند زیرکشت قرار بگیرد و همچنین با فراهم‌شدن امنیت در خارج شهرها می‌توان از معادن بهره‌برداری کرد، کشاورزی را توسعه داد و دربخش‌های صنعتی سرمایه‌گذاری کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان تصریح کرد: ایران به‌عنوان همسایه‌‌‌‌‌‌ای که ۴۵سال‌در سختی‌های این کشور شریک بوده، این حق و انتظار را دارد تا در توسعه این کشور سهمی داشته‌باشد. وی با بیان اینکه مذاکرات بسیاری برای توسعه روابط ایران و افغانستان در زمینه‌های اقتصادی انجام شده‌است، تاکید کرد: ایران سهم مناسبی برای چندین معدن در این کشور به‌دست آورده و از سوی دیگر برای بازسازی کارخانه‌های سیمان قراردادهایی بسته شده و در زمینه زیرساخت‌ها مانند مهار آب، پل و جاده، اقدامات ارزشمندی شکل ‌گرفته‌است؛ زیرا فعالان افغانستانی به دانش و تکنولوژی ایرانی‌‌‌‌‌‌ها احتیاج دارند. سیادت با تاکید بر اینکه حمایت خوبی از صنعتگران داخلی آغاز شده که موجب دلگرمی است، خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا در بازار سهم خود را حفظ کرده و آن را ارتقا دهیم و زمینه سرمایه‌گذاری، مشارکت در تولید و اقدامات دیگر را فراهم کنیم. همچنین در حوزه دولتی اتصال ایران به چین برای ایجاد ارتباط زمینی دو کشور فرصتی را برای ایران فراهم می‌کند که با توسعه خط راه‌آهن چابهار- قندهار قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک و سه دروازه گمرکی میان دو کشور، تصریح کرد: مسائل مختلف و متنوعی مانند مهاجران به ایران و کاهش کشت مواد مخدر سنتی برای مبارزه با تولید و قاچاق آن مورد‌توجه در مذاکرات بود. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان بیان کرد: با توجه به مشکلات افغانستان با پاکستان، این کشور قصد دارد ترانزیت کالاهای خود را از کراچی به بندر چابهار تغییر دهد و ایران برای فراهم‌کردن این شرایط باید آمادگی داشته‌باشد. وی با اشاره به بازدید هیات افغانستانی از معادن و صنایع فولادی اصفهان، کرمان و چابهار، اظهار کرد: وزرا و فعالان اقتصادی این کشور به عظمت و توان تولیدی ایران در این صنایع تا حدودی آشنایی پیدا کردند که می‌توانیم زمینه‌های همکاری متقابل را افزایش دهیم.

سیادت تاکید کرد: لازمه به سرانجام رسیدن مذاکرات مثبت صورت‌گرفته، دنبال‌کردن بخش‌های اجرایی و عملیاتی است، زیرا یکی از شروط تحقق این مذاکرات شفاهی، انجام اقدام مورد‌نیاز است. وی با اشاره به اینکه وزیر تجارت افغانستان نخستین هدف برای مبادلات اقتصادی دو کشور را ۱۰‌میلیارد دلار تعیین کرد، گفت: برای رسیدن به این چشم‌انداز اقدامات بسیاری لازم است که با اراده جمعی به سمت این خواسته و هدف حرکت خواهیم کرد. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان تصریح کرد: در هفت ماهه امسال حدود یک‌میلیارد دلار صادرات به این کشور انجام‌شده که نشان‌دهنده رشد چهار‌درصدی در ارزش است اما در شرایط فعلی به دلیل فعال‌نشدن معادن، کارخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی نگرانی‌هایی ایجاد شده است که با افزایش اطمینان به ثبات در این کشور، سرمایه‌گذاری پررنگ خواهد شد.

وی با بیان اینکه سیاست حاکمان افغانستان جذب و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، خاطرنشان کرد: می‌توان امیدوار بود که در چند سال‌آینده اقتصاد افغانستان با پوست‌اندازی و دگردیسی به سمت توسعه حرکت کند. سیادت با تاکید بر اینکه آغوش این کشور برای پذیرش فعالان اقتصادی ایران باز است، گفت: هنوز نکته منفی در مذاکرات و روابط با این کشور مشاهده نکرده‌ایم؛ در ۵۰سال‌گذشته روابط اقتصادی دو کشور مبتنی بر صادرات بوده و در بخش‌های خدمات و سرمایه‌گذاری حضور پررنگی نداشته‌ایم.

او گفت: بخش‌خصوصی به حمایت صندوق ضمانت صادرات، بانک‌ها و ارکان حوزه ضمانت و مبادلات پولی نیاز دارد تا با آرامش خیال بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری و اقدامات اقتصادی در افغانستان کند. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان اظهار کرد: اگر مقدمات لازم برای توسعه مبادلات مانند کاهش کندی تردد، مسائل مرزی و کاستی‌های زیرساختی حل شود، می‌توان به گسترش تجارت دو کشور امید بیشتری داشت. وی با تاکید بر اینکه مسائل زیربنایی میان ایران و افغانستان باید رفع شود، اظهار کرد: تکمیل خط‌آهن چابهار- میلک می‌تواند این کشور را برای ترانزیت به ایران وابسته کند و در زمینه سرمایه‌گذاری و انتقال دانش و تکنولوژی نیز در اولویت قرار بگیرد.  سیادت افزود: فعالان اقتصادی در افغانستان نیاز به آموزش، انتقال دانش، مشاوره‌های صنعتی و تجاری دارند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

سبد خرید