849-جمالی

تبعیض در اختصاص تسهیلات به صنایع بالادست پتروشیمی

به گزارش ایسپیا عضو هیأت مدیره انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان درخصوص چالش های صنایع پلیمر تصریح کرد: ما در صنایع پتروشیمی ۶۰ مجموعه فعال در کشور داریم. در بعضی گریدها مازاد داریم و در برخی هم کم داریم. مزیت بزرگ کشور همین پتروشیمی هاست که ارزآور هستند؛ اما اتفاق نامبارک این است که رشد صنایع پتروشیمی بالادست و پایین دست هماهنگ نبوده است؛ یعنی آن مقدار که به بالادست توجه شده، به پایین دست نشده است؛ مثلا نرخ پایین خوراک، انرژی ارزان، و وام های کم بهره تسهیلات برای افتتاح، بیشتر به بالادست اختصاص یافته است..

مسعود جمالی افزود: در اقتصاد ارزش صادراتی کالاها در پایین دست باید دو برابر بالادست باشد و در محصولات پزشکی تا ۶-۷ برابر است. همچنین سطح اشتغال در پایین دست بسیار بالاتر است. یک میلیون نفر در پایین دست مشغول کار هستند. ۸ هزار واحد صنعتی و ۱۰ هزار واحد صنفی مشغول به کار هستند. بنابراین، اگر حمایت های لازم انجام می شد، ارزآوری و اشتغال بسیار بیش تر بود.

وی تاکید کرد: از نظر ارز آوری در پایین دست دوم و سوم کشور بوده ایم و علی رغم عدم حمایت سالانه درحدود ۲ میلیارد دلار ارزآوری کرده ایم. البته، ممکن است با گمرک اختلاف آمار وجود داشته باشد و علت آن است که محصولات صنایع پلیمر در بسته بندی ها دیده نمی شود؛ حتی صادرات مواد خام پتروشیمی در کیسه هایی است که تولید پایین دستی هاست. جایگاه صنعت پلیمر در اشتغال بسیار بزرگتر است.

جمالی درخصوص چالش های این صنعت گفت: مشکل اصلی ما تهیه مواد اولیه است که خوشبختانه در اختیار هموطنان در بالادست است و این مشکل با همت مسئولان حل شدنی است.

وی ادامه داد: ما هم در داخل نیاز کشور را برطرف نموده و هم با صادرات ارزآوری می کنیم. بنابراین، یک جهاد ملی نیاز است. پتروشیمی ها پول دارند، قدرت دارند و لابی می کنند. لازم است کمی به منافع ملی بیندیشند تا در جهت رشد و رونق و توسعه کشور گام بردارند.

مدیرعامل شرکت طناب نقش جهان در پایان افزود: متاسفانه، برخی پتروشیمی ها با سیاهنمایی بخش عرضه و دلال ها را مقصر می دانند. این بزرگترین مشکل تولیدکنندگان است که علاوه بر مشکلات دیگر از قبیل دارایی و … دغدغه کمبود مواد اولیه را هم دارند. ما از نظر فنی هیچ مشکلی نداریم. گفته اند: الدار ثم الجار. اول نیاز تولیدکنندگان داخلی را تامین کنند و بعد مازاد را صادر کنند.

این فعال اقتصادی درخصوص دانش فنی کشور در زمینه پلیمر افزود: کشور ما در صنعت پلیمر کامپاند، کامپوزیت، لاستیک، پلاستیک، الاستومرها و بحث های تخصصی رشد خوب و قابل توجهی داشته است. زمانی پلاستیک را تنها  کیسه می دانستند؛ اما اکنون گوشه گوشه زندگی ما پر از محصولات پلاستیک است.

جمالی درخصوص مزیت پلیمرها گفت: پلیمرها مزیت و برتری‌های فراوانی نسبت به دیگر مواد دارند و به همین علت، اطراف ما را احاطه کرده اند: کفش، وسایل الکترونیکی دیجیتال، عینک، پوشاک، قطعات خودرو، وسایل استخر، ابزار آلات، دنیای اسباب بازی ها، سالن غذاخوری، تجهیزات غواصی، ابزارهای موسیقی، رنگ و دکور، لوازم ورزشی، تجهیزات سفر، عکاسی،کاردستی، لوازم بهداشتی و پزشکی، ذخیره سازی صوت و تصویر، پلاستیک های ارزان و مفید، همه و همه محصولات پلیمری هستند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع پلیمر ایران گفت: پژوهشگاه پلیمر در تهران و کلینیک صنعت پلیمر در دانشگاه اصفهان تا اندازه ای این فاصله موجود ارتباط با صنعت را پر کرده اند. ما در حد دانش دانشگاهی نیاز آنچنانی به خارج نداریم.

جمالی تاکید کرد: درحال حاضر، کارخانه های ریسندگی، لبنیات و بسته بندی ما با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه شده اند؛ درحالی که پتروشیمی ها صادرات چندبرابری داشته اند؛ چیزی که با جهش تولید همخوانی نداشته است.

وی تصریح کرد: البته، خوشبختانه درهفته های اخیر بازرسی دارد صورت می گیرد و درنظر دارند به تقاضای واحدها سروسامان بدهند؛ ولی این ورای اختیار ماست. در بخش عرضه رقابت ۱۰۰ درصدی اتفاق افتاده است. کالایی را دو برابر در بورس کالا خریداری کرده ایم. تقاضای کاذب نیست؛ عرضه کافی نبوده. پتروشیمی هایی بوده که عرضه سلف داشته اند و تاخیرها اتفاق افتاده و باعث شده صنعت پی وی سی با مشکل مواجه شود.

گفتنی است مسعود جمالی مدیرعامل شرکت نقش جهان، با بیش از ربع قرن تجربه در زمینه توزیع و تولید محصولات پلاستیک است که هم اکنون در زمره کاملترین واحدهای تولیدی در زمینه نخ و طناب پلاستیکی در ایران است. محصولات شرکت شامل انواع طناب های پلاستیکی از سایز ۲ میلی متر تا ۲۶ میلی متر، انواع نخ های  تابیده، کادویی، بیلر و پرس و انواع تورهای پلاستیکی و شیلنگ است که بیش از ۷۰ درصد از  آنها به بازارهای بین المللی و منطقه ای و کشورهای هدف صادر می شود.

منبع: شاخص اقتصاد

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *