بررسی سابقه هیجانات در بازار سرمایه/فروشندگان عجول بازنده اند

مسعود جمالی: «ثابت شده است که روند هیجانی اتفاقات، موقت مدت بوده و بلافاصله بعد از یک دوره کوتاهی، بورس از مسیر هیجان خارج شده و به روند قبل خود باز می گردد.»

به گزارش ایسپیا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مسعود جمالی ضمن بررسی سابقه اتفاقات بین‌المللی و داخلی حدود دو سال اخیر و تاثیر آن بر بازار سرمایه اظهار کرد: طی این مدت صرفا اخبار سیاسی و نه اقتصادی مانند تحریم‌های امریکا (سال گذشته در آبانماه اتفاق افتاد)، همچنین حملات به نفتکش‌ها در بندر فجیره عراق و هدف قرار دادن پهباد امریکایی در سال جاری همگی از اتفاقاتی بودند که سبب شدند تا برخی فروشنده‌های هیجانی که یا دانش کافی در این حوزه نداشته یا عملکردی شتابزده دارند، اقدام به فروش و رفتارهایی مشابه برخی رفتارهای امروز در بازار سرمایه، داشته باشند؛ البته همانطور که اشاره شد، با توجه به سابقه موجود، این افراد دچار پشیمانی شدند، زیرا بعد از فروش سهام خود و بعد از اسقرار ثبات در بازار مجبور به خرید مجدد همان سهم‌ها منتها با قیمت بالاتر شده و متضرر شدند.

عضو هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران در توضیح بیشتر روندها، اشاره کرد: همان طور که در بالا اشاره شد به دنبال حمله به نفت‌کش ها در بندر فجیره  عراق شرایط سخت‌تری بود که منجر به افت ارزش (حدود۲.۴ درصد) بازار سرمایه در نخستین روز پس از حمله شد در حالیکه تنها یک هفته بعد از این اتفاق، ارزش بورس حدود ۴.۳ درصد صعود کرد. این اتفاق در خصوص انهدام پهباد امریکایی هم تکرار شد و بعد از چند روز از فروکش هیجانات بازار با رشد زیادی رو به رو شد.

 فروش بدون پشتوانه اقتصادی اقدامی در جهت دامن زدن به هیجانات

جمالی تاکید کرد: با توجه به نوع تهدیدات اخیر که بیشتر در خصوص پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های کشور بود، اما صف فروش چندانی در سهام پالایشگاهی دیده نمی‌شود که خود نشان‌دهنده وجود خریداران منطقی در بازار هم هست.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و کویت تصریح کرد: در این شرایط بحث نیاز حمایت از صندوق‌های بزرگ و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیش از پیش وجود دارد؛ درست است که خرید و فروش سهام امری شخصی است، اما با فروش سهام و ایجاد صف‌های طولانی بدون پشتوانه اقتصادی نباید به اتفاقات دامن بزنیم. در نظر داشته باشید که تصمیمات هیجانی در بیانیه روز گذشته شورای امنیت ملی نیز وجود نداشت و اراده حاکمیت بر توسعه اقتصادی کشور است.

خریداران صبور برنده‌اند

جمالی گفت: سرمایه گذار بین المللی، وارن بافت معتقد است ثروتش به دلیل صبر او در بازار سرمایه بوده است و معمولا پیروز اتفاقات هیجانی مانند رویداد دیروز در بازار سرمایه، خریداران صبور و بازنده، فروشندگان عجول هستند. خریداران هوشمند در چنین مواقعی به خرید می‌پردازند.

وی تاکید کرد: با مرور بازار سرمایه طی اتفاقات چند سال اخیر در می یابیم که بازار سرمایه نسبت به بازار ارز و حتی طلا، بسیار بازار مطمئن‌تری است و توصیه کرد: سرمایه‌گذاران به هیچ وجه وارد این ریسک نشوند چون به مراتب ریسک بازار ارز و طلا بالاتر از حفظ ارزش پول در بازار سرمایه است و چنین اقدامی منجر به ضرر دوچندان می‌شود.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *