انجمن صنایع پلیمر اصفهان

10 May, 2024
7.79°C Tehran
7A67A577-1775-4AD9-844D-5F1A289D965F

۱۰ ساعت خطرناک تهران

به گزارش‌ایسپیا به نقل‌از‌دنیای اقتصاد:

دنیای‌اقتصاد : سکونت در یک شهر «آلوده به تصمیمات شهری ناکارآمد» باعث می‌شود آن شهر و شهروندانش سال به سال در برابر «ریزذرات مزاحم»، بی‌دفاع‌تر از قبل شوند. تهران ۸ روز است به وضعیت «نارنجی» به سبب استشمام هوای ناسالم دچار شده است، بدون آنکه واکنش درخوری از سوی سیاستگذاران برای «جلوگیری از انباشت آلودگی‌هوا در آسمان پایتخت» صورت بگیرد. سریال سمی آلودگی‌هوا در سال‌های گذشته، هفته‌ها پس‌از برودت هوا در تهران اکران می‌شد؛ اما امسال، درحالی‌که دمای هوا در ساعاتی از روز، بالای ۲۰درجه است و حتی در برخی ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی در اواخر دومین ماه پاییز از سیستم سرمایشی استفاده می‌شود، «ریز ذرات آلاینده هوا» از سطح مجاز فراتر رفته است. تهرانی‌ها در روزهای آلوده، «۱۰ساعت خطرناک» را نفس می‌کشند. این آلودگی، مدارس در برخی پایه‌ها را تعطیل کرد. طی سال‌های اخیر، اثر چالش‌های محیط‌زیستی روی اقتصادها، به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است. با سختگیرانه‌تر شدن مقررات و قوانین مربوط به محیط‌زیست در کشورهای مختلف، فواید مالی و اقتصادی قابل ملاحظه‌ای به وجود آمده است.

2 copy

نجمه رجب : تهرانی‌‌‌ها بیش از یک هفته است که بی‌‌‌وقفه هوای آلوده تنفس می‌کنند و افزایش تدریجی غلظت ذرات آلاینده موجب شد عصر دیروز اعلام شود  یک‌‌‌سوم کارکنان ادارات در پایتخت  امروز دورکار شوند؛ تصمیمی که ساعاتی بعد تکذیب شد. در 24 ساعت منتهی به صبح دیروز هوای تهران به مدت حدود 10 ساعت پیاپی «ناسالم برای همه» و شرایط اضطرار در سطح شهر حاکم بود. بررسی مدل تغییرات شاخص کیفیت هوا در طول شبانه‌‌‌روز نشان می‌دهد در روزهای آلوده، پایتخت‌‌‌نشین‌‌‌ها با موج شبانه آلودگی به مدت 10 ساعت مواجه هستند و در این فاصله زمانی شاخص کیفیت هوا تحت‌تاثیر دست‌‌‌کم سه عامل اوج می‌گیرد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، فصل اخیر آلودگی هوای سریالی در تهران از 17 آبان ماه آغاز شد و با احتساب امروز، پایتخت‌‌‌نشین‌‌‌ها تاکنون هشت روز آلوده را پشت سر گذاشته‌‌‌اند. هرچند در روزهای اول این بازه زمانی شاخص کیفیت هوا مقادیر پایین‌‌‌تری داشت اما در طول سه روز اخیر این شاخص با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو شد، طوری که در برخی ساعات مقدار این شاخص از محدوده نارنجی (ناسالم برای گروه‌‌‌های حساس) به محدوده قرمز (ناسالم برای همه) رسید. این وضعیت موجب شد سرانجام بعد از گذشت یک هفته کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه دهد و بر اساس مصوبات دیروز این کارگروه، مقرر شد  مهدهای کودک تعطیل و کلاس‌‌‌های پیش‌‌‌دبستانی و دبستان آنلاین برگزار شوند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

سبد خرید