170870727

کنکاش در راهکارهای توسعه تجارت کرمان با آفریقا

به گزارش ایسپیا به نقل از ایرنا: راهکارهای توسعه تجارت استان کرمان با کشورهای قاره آفریقا به‌ویژه نیجریه، روز سه‌شنبه در نشستی با حضور جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی از جمله معاون امور اقتصادی استاندار و رایزن اقتصادی سفارت ایران در آن کشور بررسی و تحلیل شد.

به گزارش ایرنا، نشست راهکارهای توسعه تجارت استان کرمان با نیجریه و دیگر کشورهای آفریقایی باهدف معرفی توانمندی ها و آشنایی فعالان اقتصادی و بازرگانان استان کرمان درحالی در محل اتاق بازرگانی برگزار شد که در این نشست مسئولان اقتصادی سفارت ایران در نیجریه نیز به ارائه توضیحاتی برای شرکت کنندگان پرداختند.

بازار کشورهای آفریقایی را بشناسیم

کنکاش در راهکارهای توسعه تجارت کرمان با آفریقا

معاون امور اقتصادی استانداری کرمان در این نشست گفت: کشور ما نگاه ویژه ای به آفریقا دارد، اما در حوزه بازار مصرف کشورهای آفریقایی فعالیتی انجام نشده است.

امیر حسن زاده افزود: باید بازار آفریقا را بشناسیم تا بتوانیم کالاهای خود را صادر و با دانش بیشتری نسبت به فعالیت در منطقه اقدام کنیم.

معاون اقتصادی استانداری کرمان با اشاره به بازدید اخیر خود از کشور نیجریه بیان کرد: بهترین وسیله حمل و نقل در دنیا کشتی است و کشور نیجریه اتصال به دریا دارد که از این لحاظ برای تجارت مناسب است.

وی با اشاره به صادرات برخی کالاهای استان کرمان به کشور نیجریه خاطرنشان کرد: نیجریه دومین کشور پیشرفته اقتصادی در آفریقاست که می‌توانیم خدمات فنی و مهندسی، فرش و محصولات غذایی استان را به آن صادر کنیم.

ضرورت تغییر نگاه اقتصادی ایران به قاره آفریقا

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: هرگونه مواد معدنی در قاره آفریقا وجود دارد و آفریقا دربرگیرنده ذخایر عظیم نفت و گاز و جزو ۱۰ کشور تولید کننده و صادر کننده نفت در این قاره است.

امیربهرام عرب احمدی تصریح کرد: کشورهای آفریقایی مواد معدنی زیادی دارند،اما جزو کشورهای توسعه نیافته قرار دارند چون به لحاظ اکتشاف، استخراج و فرآوری، حوزه معادن در اختیار شرکت های چندملیتی است.

وی تاکید کرد: کشورهای آفریقایی تامین کننده نیمی از منابع اولیه کشورهای پیشرفته و بازار بزرگ کالاهای تولیدی کشورهای صنعتی هستند و آفریقا در حال تبدیل به یکی از مناطق مهم راهبردی جهان است.

این کارشناس ادامه داد: بیش از نیمی از مواد اولیه صنایع کشورهای اروپایی و آسیای شرقی توسط کشورهای آفریقایی انجام می شود و قاره آفریقا به نقطه ای راهبردی در جهان در قرن بیست و یکم تبدیل شده که کشورهای توسعه یافته به دنبال جایگاه در این قاره هستند، به نوعی که قرن بیست و یکم را قرن قاره آفریقا می دانند.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: قاره آفریقا چند قرن مستعمره اروپایی ها بوده است و جنایات زیادی آنجا انجام داده اند؛ در رسانه ها نیز تصویر عقب مانده‌ای از کشورها و مردم این قاره ارائه شده تا بتوانند نقش استعماری خود را به هر شکلی حفظ کنند.

وی اظهار داشت: اما قاره آفریقا به لحاظ توسعه اقتصادی گام به گام به سمت رشد اقتصادی می رود و کشورهای مثل نیجریه، آفریقای جنوبی، سنگال، اتیوپی، آنگولا و غیره در رشد اقتصادی در جهان عرض اندام می کنند.

عرب احمدی بیان کرد: سرمایه گذاری خارجی در کشورهای آفریقایی از ۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۰ به ۲۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است و کشورهای مختلف اروپایی، آمریکا، چین، ژاپن، روسیه و غیره جزو کشورهای پیشتاز در سرمایه گذاری آفریقا هستند.

وی گفت: نیجریه با ۳۷۶ میلیارد دلار، آفریقای جنوبی ۳۴۹میلیارد دلار و مصر با ۲۳۷ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی بزرگترین قدرت های اقتصادی آفریقا هستند.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به پیشینه مناسبات ایران با کشورهای قاره آفریقا بیان کرد: ایران پس از انقلاب رویکردش ارزشی بود؛ این درحالی است که جایگاه آفریقا به عنوان اقتصادی و تجاری کمتر شناخته شده و حجم تجارت ایران با آفریقا در سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که بسیار کم هست.

وی بیان کرد: استان کرمان با توجه به ظرفیت ها و امکانات بسیار می تواند نقش موثری در حوزه های اقتصادی قاره آفریقا داشته باشد.

عرب احمدی بیان کرد: راه اندازی خطوط حمل و نقل دریایی، فراهم آوردن تسهیلات حمل هوایی، تاسیس مراکز تجاری در کشورهای شمال، عرب، جنوب و شرق آفریقا، بازاریابی محصولات ایرانی در مناطق مختلف آفریقا و برقراری روابط بانکی با کشورهای هدف صادرات مهمترین اهداف جمهوری اسلامی در توسعه روابط تجاری با کشورهای مختلف آفریقایی است.

وی تصریح کرد: نفت و گاز و فرآورده های آن، تجهیزات الکترونیکی، فولاد، صنایع پتروشیمی، صنعت ساختمان، صنایع فلزی، محصولات کشاورزی و غیره از مهمترین نیازهای کشورهای آفریقایی است.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: دیدگاه مثبت دولتمردان کشورهای آفریقایی به فعالیت های اقتصادی ایران ظرفیت مناسبی است که با فراهم آوردن زمینه های فعالیت اقتصادی از این امر استقبال می کنند.

عرب حمیدی افزود: تاسیس اتاق کرمان در یکی از کشورهای آفریقایی، حضور مستمر شرکت های معدنی دولتی و خصوصی کرمان در نمایشگاه های بزرگ کشورهای آفریقایی، برگزاری نمایشگاه های تخصصی، میزبانی از هیات های تجاری کشورهای آفریقایی و سرمایه گذاری شرکت های صنعتی و معدنی استان کرمان در معادن مختلف از جمله راهکارها برای افزایش فعالیت های اقتصادی در این قاره هستند.

کنکاش در راهکارهای توسعه تجارت کرمان با آفریقا

زمینه همکاری معدنی کرمان با نیجریه فراهم است

رایزن اقتصادی سفارت ایران در نیجریه نیز بیان کرد: صادرات نفت نیجریه سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است و بخشی بزرگی از درآمد این کشور از صنایع نفت تامین می شود.

علی شفیعیان تاکید کرد: پالایشگاه های نیجریه نیاز به بازسازی دارد که سرمایه گذاران می توانند در این حوزه فعالیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سفر معاون اقتصادی استانداری کرمان به کشور نیجریه فرصت سرمایه گذاری با این کشور فراهم شده است.

کنکاش در راهکارهای توسعه تجارت کرمان با آفریقا

رایزن اقتصادی سفارت ایران در نیجریه ادامه داد: در بخش معدن، گزارشی از ظرفیت های حوزه معدنی آن کشور به استانداری کرمان ارسال شده است تا زمینه های همکاری فراهم شود.

چالش های ارزی صادرکنندگان کرمان رفع شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز بیان کرد: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار میزان صادرات کرمان در سال گذشته بود و حدود ۵۶ قلم کالا از استان صادر شد.

مهدی حسینی‌نژاد افزود: صادرات از مزیت های استان است اما چالش ها و مشکلاتی نیز در این حوزه برای صادرکنندگان استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی و تعهدات ارزی به‌ویژه برای صادرکنندگان پسته محدودیت ها و مشکلاتی وجود دارد که به دنبال آن هستیم از محل رفع تعهدات ارزی بخشی از نیاز واحدهای داخلی استان کرمان تامین شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: استان کرمان در همه حوزه های صادارت وظایف قانونی خود را انجام داده به طوری که ۸۵ درصد رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان استان اتفاق افتاده است.

به گزارش ایرنا در این نشست تعدادی از بازرگانان و فعالان اقتصادی استان کرمان نیز به بیان نظرات و پرسش های خود در زمینه همکاری های اقتصادی و تجاری با کشور نیجریه و سایر کشورهای آفریقایی پرداختند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *