Land-transport-goods

هشدار فعالان صنعت حمل و نقل در خصوص پیامدهای افزایش عوارض بارنامه

قرار است از فردا عوارض صدور هر بارنامه حمل جاده ای کالا از 4 به 9 درصد افزایش یابد که سبب شده برخی فعالان صنعت حمل و نقل در خصوص احتمال ایجاد تورم هشدار دهند.

به گزارش ایسپیا به به نقل از اکسپورتنا، در پی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در 2 خرداد سال جاری در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن در 12 تیر امسال به رئیس جمهور، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد این قانون 6 ماه پس از ابلاغ به دولت، لازم الاجراست که با این حساب قرار است قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از 13 دی ماه اجرایی شود.

موضوعی که سبب شده تا برخی فعالان صنعت حمل و نقل در خصوص احتمال افزایش تورم هشدار دهند.

در مقابل سازمان راهداری می گوید قبلاً از هر بارنامه 4 درصد عوارض و 9 درصد مالیات ارزش افزوده و جمعاً 13 درصد دریافت می شد اما از فردا صرفاً 9 درصد عوارض دریافت می شود که به کاهش 4 درصدی کرایه حمل می انجامد.

بر اساس اصلاحیه این قانون، بخش حمل و نقل جاده‌ای از این پایه مالیاتی معاف شده است؛ حجت الله فلاح مدیرکل حقوقی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز 21 تیر ماه امسال اعلام کرد: بر اساس قانون جدید مصوب مجلس خدمات حمل و نقل اعم از بار و مسافر درون و برون شهری، بین‌المللی، جاده‌ای، ریلی و دریایی از مالیات بر ارزش افزوده معاف شد.

این مقام مسئول سازمان راهداری گفته بود: معافیت جدید منجر به کاهش قابل توجه در هزینه جابه جایی کالا شده و مشوق سرمایه‌گذاری و تقویت و توسعه ناوگان توسط شرکت‌ها خواهد شد.

اما از سوی دیگر شورای اقتصاد در تاریخ 1 آبان امسال به ریاست سید مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مصوب کرد تا عوارض صدور بارنامه حمل و نقل جاده‌ای کالا از 4 به 9 درصد افزایش یابد.

در این نامه تاریخ اجرای این مصوبه 12 دی ماه 1400 (فردا) تعیین شده و قرار است از فردا برای صدور هر بارنامه، 9 درصد عوارض از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اخذ شود.

در مصوبه شورای اقتصاد آمده است که پیشنهاد سازمان راهداری در ابتدا افزایش عوارض حمل کالا (صدور بارنامه) از 4 به 5 درصد بوده اما نهایتاً شورای اقتصاد با افزایش آن از 4 به 9 درصد موافقت کرده است.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *