169391986

فرایند قانونی موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا شتاب گیرد

به گزارش ایسپیا به نقل از ایرنا:  رئیس طرف ایرانی گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با اشاره به امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دی‌ماه ۱۴۰۲ گفت: با توجه به نتایج و رهاوردهای اجرای این موافقت‌نامه در ارتقای تولید و صادرات کشور، لازم است که فرایندهای قانونی این موافقت‌نامه در دولت و مجلس شتاب گیرد.

ابراهیم رضایی یکشنبه در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا افزود: این موافقت‌نامه پس از آن‌که در حاشیه اجلاس شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سن‌پترزبورگ به امضای وزیر صمت جمهوری اسلامی ایران و مقامات ارشد از کشورهای عضو این اتحادیه رسید، برای اجرایی شدن نیازمند تصویب در مجالس همه کشورهای طرف قرارداد است.

در انتظار لایحه دولت هستیم
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به کار کارشناسی سازمان توسعه تجارت ایران،‌ وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های ذیربط بر روی تدوین لایحه مرتبط، ابراز امیدواری کرد که لایحه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا در آینده نزدیک در دولت تصویب و برای طی فرایند قانونگذاری به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

پیش‌بینی فصل جدید در مناسبات اقتصادی ایران با پنج کشور اتحادیه اوراسیا
نماینده مردم دشتستان در مجلس یازدهم تأکید کرد: اجرایی شدن این موافقت‌نامه و حذف تعرفه گمرکی بیش از ۸۷ درصد کالاهای صادراتی ایران به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و برعکس، تسهیلات بسیار زیادی را در صادرات کشورمان به این منطقه فراهم می‌کند و آغازگر فصل جدیدی در مناسبات اقتصادی ما با این کشورها خواهد بود.
رضایی با بیان اینکه اجرایی شدن تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در راستای منافع ملی کشورمان محسوب می‌شود، گفت:‌ ایران به ویژه در حوزه کشاورزی، محصولات مختلفی را تولید می‌کند که می‌تواند به بازارهای کشورهای طرف قرارداد بخصوص در فصل سرد سال صادر شود و با توجه به نیازسنجی صورت گرفته، محصولات کشاورزی، آبزی پروری، مواد غذایی و فرآورده‌های صنایع تبدیلی کشاورزی مورد نیاز این کشورها است و فعالان ایران در این عرصه قادر به عرضه این محصولات با قیمت مناسب به بازار روسیه و چهار کشور دیگر عضو این اتحادیه هستند.
منتخب مردم دشتستان در مجلس دوازدهم گفت: اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا، زمینه بهره‌مندی از معافیت گمرکی و گشوده شدن کریدور سبز و تسهیل صادرات برای محصولات مختلف در بخش‌های مختلف را فراهم می‌کند، ازاین رو، باید به سرعت مراحل تصویب لایحه آتی دولت در این زمینه در مجلس شورای اسلامی و مجالس پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا طی شود تا ملت‌های منطقه از مواهب این سازوکار همکاری بهره‌مند شوند.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا شامل بلاروس،‌ قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ در آیینی در سن‌پترزبورگ موافقت‌نامه تجارت آزاد امضا کردند. عباس علی‌آبادی وزیر صمت به نمایندگی از ایران، این سند را امضا کرد و پس از امضای این موافقت‌نامه، در جلسه شورای عالی این اتحادیه که با حضور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و دیگر سران این اتحادیه برگزار شد، سخنرانی داشت.
بنا بر اطلاعاتی که از موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا در سن‌پترزبورگ در اختیار خبرنگار ایرنا قرار گرفت، در چارچوب این موافقت‌نامه، طرفین تعرفه‌ها را برای ۸۷ درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری خود به صورت کامل حذف خواهند کرد.
در این میان، هر یک از طرفین، یک لیست منفی تهیه‌ می‌کنند که شامل کالاهایی می‌شود که برای یکی از طرفین،‌ کالای حساس تلقی شود و امکان حذف تعرفه وجود ندارد. به عنوان مثال، شامل کالاهایی است که اگر در خصوص آنها تخفیف قائل شویم، صنعت یا کشاورزی در داخل ایران در آن حوزه آسیب می‌بیند، از این رو، با هدف حمایت از این بخش‌های صنعت و کشاورزی داخلی، این بخش‌ها شامل تخفیف نمی‌شوند. متقابلا کشورهای اتحادیه اوراسیا هم لیست کالاهای حساس خود را ارائه می‌کنند و در این زمینه، اقدامات با ظرافت دنبال می‌شود تا لیست‌ها به صورت مساوی و عادلانه تنظیم شود.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *