انجمن صنایع پلیمر اصفهان

29 April, 2024
7.79°C Tehran
بانک3

عملکرد بانک‌ها در حمایت از تولید قابل دفاع نیست

به گزارش ایسپیا به نقل از دنیای‌اقتصاد رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج با انتقاد از عملکرد بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در حمایت از تولید، گفت: همکاری بانک‌ها با فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران قابل دفاع نیست. برخی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران استان هنگام مراجعه به بانک‌ها، با رفتارهای نادرست مواجه می‌‌‌شوند و تسهیلاتی که برای بخش خصوصی در نظر گرفته می‌شود به‌‌‌صورت ناقص و با اتلاف وقت بسیار زیاد پرداخت می‌شود.عبدالله قبادی در هفتادویکمین نشست شورای گفت‌‌‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: رویکرد بانک‌ها به توسعه اقتصادی و اشتغال و تولید استان خدشه وارد می‌کند و تاکنون چاره‌‌‌ای برای این معضل اندیشیده نشده است؛ در حالی که بانک‌ها به‌‌‌عنوان واسطه‌گران مالی می‌‌‌توانند به رونق اقتصاد استان کمک کنند و حتی در سطح گسترده‌‌‌تر با بهبود شرایط اقتصادی استان راه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی راحت‌‌‌تر فراهم می‌شود.

وی اظهار کرد: نهادهای اعتباری نظیر بانک‌ها و موسسات مالی به‌‌‌عنوان بازیگران اصلی تامین مالی نقش‌‌‌آفرینی می‌کنند و درواقع بانک‌ها فراهم‌‌‌کنندگان فضای مساعد برای این مهم محسوب می‌‌‌شوند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج افزود: بانک‌ها به‌‌‌عنوان واسطه‌گران مالی، از طریق کاهش هزینه‌‌‌های مبادلاتی، ایجاد سهولت در دسترسی به منابع سرمایه‌‌‌ای برای مدیران و سرمایه‌گذاران علاوه بر رونق بخشیدن به فعالیت‌‌‌ها و ارتقای اقتصاد داخلی، زمینه‌‌‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم خواهند کرد. با وجود این، مجموعه‌‌‌ای از عوامل و مشکلات موجب شده است که حمایت بانک‌ها از تولید حمایت موثر و قابل دفاعی نباشد. قبادی در ادامه به مشکلات حوزه کسب‌وکار پرداخت و گفت: مشکلات مربوط به فرهنگ کار و عادت به دریافت تسهیلات، ضعف‌‌‌های ساختاری در نظام تامین مالی تولید، تضاد منافع بخش تولید و نظام بانکی، بازدهی پایین و پرریسک بودن تولید، پربازده بودن بازارهای غیر‌مولد، محیط کسب‌وکار نامطلوب برای تولید، ضعف‌‌‌های ساختاری و قانونی در بانکداری، انحراف منابع در شبکه بانکی و سوق‌دادن منابع به سوی شرکت‌داری و بنگاه‌‌‌داری مواردی هستند که حوزه کسب‌وکار با آنها مواجه است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل در جلسه شورای گفت‌‌‌وگوی دولت و بخش خصوصی به این موضوع مهم و اساسی اشاره شد. انتظار داریم مدیران و مسوولان بانک‌های استان در این گفت‌‌‌وگو مشارکت کنند تا با همیاری و همکاری، این مشکل اساسی و چالش مهم بخش تولید استان کهگیلویه و بویراحمد را مورد بررسی قرار داده و برای آن راه‌‌‌حل مناسبی ارائه دهیم.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

سبد خرید