7DB32643-FB54-4EBB-AC7C-CA781B5E0380

روتوش آماری تراز تجاری

به گزارش ایسپیا به نقل از دنیای ایسنا

درست چند ساعت بعد از اینکه خاندوزی، وزیر اقتصاد   تراز تجاری کشور را در ۹ ماه امسال با‌استناد‌به صادرات نفت و خدمات و برق و صادرات غیر نفتی به‌میزان ۱۵‌میلیارد دلار مثبت اعلام کرد، گمرک ایران آماری از تجارت غیرنفتی ارائه کرد که نشان می‌داد    تراز تجاری در ۹ماه سال‌جاری، بدون نفت دارای کسری  حدود  ۱۲‌‌‌‌میلیارد دلار است. این موضوع می‌تواند شاهدی بر سخت‌‌‌‌تر‌‌‌‌شدن فضای تجارت برای بازرگانان  باشد.

 به‌نظر می‌رسد دولتمردان دولت سیزدهم به انجام اولین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تمایل دارند، حتی اگر نتیجه این اولین تجربیات، مختل‌ شدن روش معمول گردش اطلاعات درباره مسائل مختلف باشد. مساله آمار تجارت غیرنفتی ایران که براساس قولی که دولت سیزدهم از زمان‌بر سر کار آمدن به مردم و رسانه‌‌‌‌‌ها ابراز کرد، بنا بود روندی هر‌روزه صعودی‌‌‌‌‌تر از دیروز داشته‌باشد. دولت عزم خود را جزم کرده‌بود که مانند دولت‌های پیش از خود سرنوشت کشور را به «برجام» گره نزند که بخواهد به واسطه آن توافق، نفت صادر کند و با این‌گونه تجربیات «شکست‌‌‌‌‌خورده» تراز تجاری کشور را مثبت نگه دارد. البته این سخنان چندان دوامی نیافت و دولتمردان جدید که احتمالا تصور می‌کردند تحریم فقط جلوی صادرات نفت را گرفته‌است، هنگامی که با واقعیت مواجه شدند و دریافتند که تحریم جلوی رشد صادرات غیرنفتی و رشد زیرساخت‌ها و توسعه بازارها را هم می‌تواند بگیرد و تراز تجاری هر ماه منفی‌‌‌‌‌تر شد، به‌جای ظالمانه خواندن تحریم‌ها و بازگو کردن تاثیرات مخرب آن، روش دیگری را برای اعلام  آمار تجارت غیرنفتی برگزیدند.

یکی از جالب‌ترین شوک‌هایی که از این مسیر نامألوف به رسانه‌ها وارد آمد، این بود که رئیس وقت سازمان توسعه‌تجارت، آمار صادرات گاز را که به‌شدت کاهش یافته‌بود، به‌راحتی از لیست تجارت قلم گرفت و به همه نشان‌داد که تراز تجاری را به‌راحتی می‌شود مثبت کرد.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *