p03-01

رعایت اصل انصاف توسط صنایع بالادستی و تکمیلی؛ راهکار رفع مشکلات بازار/ صنایع تکمیلی به قدر نیاز بخرند و پتروشیمی هم برای فروش در زمان رکود تسهیلات ایجاد کند

مهندس علیرضا میربلوک، کارشناس صنعت پلیمر در خصوص شرایط موجود در بازار و راهکار خروج از رکود گفت: صنایع بالادستی و صنایع تکمیلی، هر دو باید اصل انصاف را رعایت کنند و صنایع تکمیلی با خرید به اندازه نیاز در زمان رونق بازار و صنایع بالادستی با تسهیل شرایط خرید در زمان رکود به یکدیگر و ثبات بازار کمک کنند.

به گزارش ایسپیا به نقل از اینپیا، مدتی است که صنعت پلیمر با پدیده رکود همراه شده و همین موضوع موجب شده است که میزان خرید مواد اولیه توسط صنایع تکمیلی به شدت کاهش پیدا کند.

در این میان کارشناسان بر این باورند که خریدهای انجام شده، پیش از این به دلیل شرایط موجود و انتظارات تورمی رخ داده و سطح تقاضای واقعی بسیار پایین تر از حد موجود است. به باور فعالان صنایع تکمیلی، این رویکرد پتروشیمی ها به این خاطر ایجاد شده است که با تکیه بر نبود تقاضای کافی، اقدام به صادرات کنند.

اما در این میان صنایع تکمیلی بر این باورند که تقاضا برای محصولات بیش از این میزان است و به دلیل پر بودن انبارها و قرار گرفتن در فصول سرد سال و همچنین انتظار برای کاهش قیمت ها با توجه به روند نزولی نرخ ارز رخ داده است.

در این راستا مهندس علیرضا میربلوک در گفت و گو با اینپیا، راهکار ایجاد تعادل و دور شدن از فضای هیجانی در بازار را رعایت انصاف از سوی صنایع تکمیلی و صنایع بالادستی دانست.

وی در خصوص راهکارهای پیش رو برای مقابله با رکود در معاملات مواد اولیه اظهار کرد: در زمانی که قیمت دلار و قیمت پایه پتروشیمی ها رو به صعود بود و صنایع تکمیلی با حجم های بالا خرید می کردند. در این راستا ادعای مطرح شده در خصوص عدم هم خوانی حجم خرید با تقاضای واقعی باید راستی آزمایی شود. در این صورت متوجه خواهیم شد که آیا خرید مبنای واقعی داشته و یا انتظارات تورمی خریداران را تحریک کرده است.

میربلوک افزود: همچنین باید وضعیت امروز که معاملات رو به کاهش است مورد مطالعه قرار گیرد و پتروشیمی ها باید بدانند که اگر صنایع تکمیلی فعال نباشند، محصولات آنها به فروش نخواهد رسید. در این راستا باید این پرسش مطرح شود که در زمان رکود آیا تسهیلات و تشویقی برای صنایع تکمیلی در راستای خرید مواد اولیه توسط صنایع بالادستی در نظر گرفته شده است؟

این کارشناس صنعت پلیمر با تاکید بر اینکه رعایت انصاف باعث می شود که بازار متعادلی داشته باشیم، گفت: راه حل بازار رکودی امروز این است که صنایع تکمیلی همیشه به اندازه نیاز خود خرید کنند و صنایع بالادستی هم در زمان رکود روش های تشویقی مانند تامین منابع مالی و… برای صنایع تکمیلی در نظر بگیرند چرا که نمی  توان هم در رکود هم دررونق از یک روش فروش استفاده کرد.

وی افزود: از این رو پیشنهاد می شود صنایع تکمیلی در زمان رونق و زمانی که نرخ ارز رو به افزایش است (تورم انتظاری) هیجانی خرید نکنند و به اندازه مصرف خود اقدام به خرید کنند و صنایع بالادستی هم در زمان رکود، مواد اولیع را با شرایطی آسان تر و در نظر گرفتن طرح های تشویقی به تولید کنندگان تکمیلی بفروشند.

در نتیجه می توان دریافت که با همکاری صنایع بالادستی و تکمیلی در راستای تکمیل زنجیره ارزش، می توان مشکلات بازار را از پیش رو برداشت و در صورت تحقق این مساله شاهد رشد و توسعه کل زنجیره صنعت و در نهایت جهش تولید و اشتغال کشور خواهیم بود.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *