pet-bottles-market

راه‌های عملی برای به حداقل رساندن آلایندگی چرخه بازیافت پلی‌اتیلن ترفتالات چیست؟

با وجود ادامه تلاش ها برای استفاده از محتوای بازیافتی بطری های پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) برای بسته بندی پایدار نسل بعدی، همچنان در این راه موانعی باقی مانده اند.

به گزارش ایسپیا به نقل از پلاستیک تودی، بازیافت به بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد چرخشی تبدیل شده است. صاحبان برند متعهد به اهداف فوری مربوط به محتوای بازیافتی هستند و همچنین تمایل دارند که بسته‌بندی‌هایشان پس از مصرف قابل بازیافت باشند.

غیرقابل انکار است که بازیافت ردپای کربن در جهان را کاهش می دهد و نیاز به دفع زباله را از بین می برد. از این رو باید بازیافت را به بخشی جدایی ناپذیر از تولید تبدیل کرد.

با این وجود برای پلی‌اتیلن ترفتالات، چالش های قابل توجهی در به دست آوردن مواد مناسب و پاک برای دستیابی به این اهداف وجود دارد. در اینجا چندین چالش ها وجود دارند.

نرخ بازیافت در ایالات متحده همچنان پایین و به طور قابل توجهی در مقابل سرعت تلاش های اروپا عقب مانده است. بازیافت کمتر به معنای مقادیر کمتر مواد موجود برای تولید مواد نسل بعدی است.

چالش دیگر اين است که مصرف کنندگان همیشه قوانین بازیافت محلی را رعایت نمی کنند.

برندها در تلاش هستند تا بسته‌بندی‌های خود را قابل بازیافت کنند، اما باید تلاش‌ها افزایش یابد و فناوری‌های بیشتری به این جریان ورود کنند. این چالش‌ها می‌توانند منجر به کاهش کیفیت رزین بازیافت شده در زمانی شود که بازیافت‌کنندگان در جستجوی مواد بیشتری هستند.

بخش دیگری از این جریان مربوط به نحوه جمع آوری بطری ها است، چه در خیابان و چه از طریق دستگاه‌های جمع‌آوری بطری. درباره مورد دوم، پس از بازگشت بطری به خرده فروشان، امکان بازتولید بیشتر است. این رویکرد در چندین منطقه استفاده می شود و دو مزیت برای بازیافت دارد:

استفاده از مواد بازیافتی به طور قابل توجهی در مقایسه با نقاطی که از این رویکرد بهره نمی برند بالاتر است.

کیفیت پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی در مناطقی که دارای سیستم ماشین جمع‌آوری بطری هستند، نسبت به برنامه‌های بازیافت حاشیه‌ای یا شهری بهتر است زیرا سطوح آلایندگی کمتری در آن وجود دارد؛ چرا که بطری‌های پلی‌اتیلن ترفتالات با سایر مواد بسته‌بندی مخلوط نمی‌شوند.

در کشور های بدون این سیستم، بازیافت تک چرخه‌ای مورد توجه بازیافت‌کنندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته است. از آنجا که انجام آن آسان است، نشان داده شده که این رویکرد احتمال مشارکت مصرف کننده در برنامه های بازیافت را افزایش می دهد. اما نقطه ضعف آن آلودگی ناشی از ترکیب همه مواد بسته بندی با یکدیگر است.

از این رو جوامع می توانند با ارائه اطلاعاتی در مورد نحوه بازیافت صحیح به مصرف کنندگان، به بهبود نتیجه کمک کنند. صاحبان برند و تامین‌کنندگان بسته‌بندی می‌توانند با انتخاب مواد قابل بازیافت برای بسته‌بندی‌شان و اجزای دوست‌دار بازیافت مانند موارد زیر کمک کنند:

  • مواد چسب‌ناک برای برچسب هایی که از بطری های پلی‌اتیلن ترفتالات جدا می شوند تا بتوان آنها را از جریان زباله جدا کرد.
  • برچسب های ساخته شده از پلی‌اتیلن ترفتالات با جوهرهایی که جدا می شوند و در بازیافت قابل حذف هستند.
  • برچسب های ساخته شده از پلیمرهای دیگر که می توانند از پلی‌اتیلن ترفتالات جدا و در طول بازیافت متمایز شوند.
  • جوهرهایی که روی اجزای پلی‌اتیلن ترفتالات غیر قبل جدا شدن و بازسپاری هستند.

فناوری پاکسازی نیز مهم است. بازیافت کننده باید آلاینده را جدا و حذف کند تا بطری های پلی‌اتیلن ترفتالات نسل بعدی شفاف تر و تمیزتر ظاهر شوند. این موضوع به نوبه خود، اجازه می دهد تا سطوح بالاتری از محتوای بازیافتی مصرف شوند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *