انتقاد تشکل های پلیمری از طرح های جدید صمت

طرح پریمیوم و طرح تایید 70 درصدی فاکتورهای فروش توسط خریداران بازنگری شود

جلسه روسای تشکل های پلیمری با هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به میزبانی انجمن صنایع پلیمر اصفهان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع پلیمر و پلاستیک اصفهان، در این جلسه رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران اظهار کرد: حرف صنایع پایین دستی این است که دولت برای اجرای طرح هایی که ارائه می کند به صنایع پایین دستی توضیح دهد تا قبل از اجرا این طرح ها بررسی شوند، ما صفر تا صد این طرح ها را نمی پذیریم و این طرح ها باید از ابعاد مختلف بررسی شوند.

سعید ترکمان تصریح کرد: بسیاری از طرح ها روی کاغذ مناسب هستند ولی سازوکار اجرایی برای آنها دیده نشده است ضمن اینکه به نظر می رسد بدنه وزارت صمت از پختگی لازم برخوردار نیست و ارائه پیشنهادات ما به صمت یک شمشیر دولبه است درواقع زمانی که ما می خواهیم درباره طرح هایی که صمت ارائه می کند به انها پیشنهاد و توضیح دهیم متولیان صمت به ما می گویند شما در گذشته نارضایتی داشتید ولی ما الان به دنبال این هستیم که با ارائه طرح هایی از شما حمایت کنیم ولی الان هم ناراضی هستند به نوعی ما را تهدید می کنند که دیگر دخالتی نمی کنند و پتروشیمی ها هراقدامی می خواهند انجام دهند.

ترکمان بیان کرد: برای ما شفاف نیست تصمیماتی که گرفته می شود و طرح هایی که ارائه می شود در راستای مانع زدایی است یا در راستای این است که امضاهای طلایی بزرگتر شوند.

رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران اذعان کرد: ما همگی در این جلسه دور هم جمع شده این تا نظرات را بشنویم و راهکار ارائه کنیم، تیم جدید صمت گوش شنوا دارند و این برای ما یک فرصت است که متحد باشیم و حرف هایمان را در قالب مشترکی به گوش متولیان صمت برسانیم.

ترکمان تاکید کرد: برخی در اتاق ایران می گوینداین طرح ها خیلی خوب است درمقابل  برخی  هم می گویند این طرح ها  نامناسب است باید مراقب باشیم بین ما اختلافی ایجاد نشود ، الان برای تصمیم گیری زود است باید طرح ها به طور کامل بررسی شوند.

اجرای طرح فعلا متوقف شود

عضو هیات مدیره انجمن صنایع پلیمر ایران بیان کرد: طرح پریمیوم دارای نقاط قوت است، این طرح روی کاغذ طرح خوبی است ولی درمرحله اجرا باید جنبه های آن بررسی شود.

علیرضا ترک گفت: پیشنهاد ما این است که فعلا اجرای طرح متوقف شود تا تمامی جنبه های طرح بررسی شود ضمن اینکه این طرح به شکل مرحله ای با اولویت صنایع تکمیلی و پس از اثربخشی مراحل اولیه اجرایی شود.

صمت به وعده هایش عمل کند

در ادامه رییس انجمن صنایع پلیمر اصفهان اظهار کرد: متولیان صمت در جلسات اولیه ای که درباره طرح های ارائه شد تشکیل شد قول دادند تا اخر سال 98 صندوق های فروشگاهی نصب شودولی در کمال تاسف پس از گذشته دو سال و نیم هنوز این فروشگاه ها نصب نشده اند.

مسعود جمالی تصریح کرد: یکی از شرایطی که منجر به کارایی سامانه جامع تجارت می شود و اصناف می توانند استفاده کنند نصب همین صندوق های فروشگاهی است ولی با گذشت دو سال و نیم از این تاریخ هنوز عملیاتی نشده است همچنین متولیان صمت اعلام کردند که دنبال یکپارچه سازی هستند تا همه اطلاعات در یک سامانه جمع اوری شود ولی متاسفانه برخی موافع در سامانه افق و در برخی مواقع نیز در سامانه 169 باید اطلاعات وارد شود بهتر است گام بعدی را دولت بردارد اول بایدمتولیان صمت به قول هایی که در گذشته داده اند عمل کنند سپس ما هم با انها همکاری می کنیم چراکه بخش خصوصی همواره در ایجاد شفافیت پیشگام بوده است.

جمالی مطرح کرد: طرح 70 درصد مشکل قانونی دارد و عملیاتی نیست، نکته دارای اهمیت اتحاد و یکپارپگی بین ماست که باید به طور حتم رعایت کنیم و نظراتمان را به هم نزدیک کنیم .

طرح ها نقص های زیادی دارند

عضو هیات مدیره انجمن صنایع پلیمری اصفهان نیز اظهار کرد: این طرح هایی که صمت ارائه کرده نقص های زیادی دارد، ما برای واردات اجناسمان به کشور با مشکل مواجه هستیم و در حوزه پرداخت ها موانعی داریم، متولیان به طور دائم مطرح می کنند که قرار است برجام به زودی به ثمر برسد و مشکل واردات هم حل می شود ولی بنده چندان هم خوش بین نیستم، رانت های مختلفی در سیستم وجود دارد که همواره مشکل ساز هستند.

اکبرلباف عنوان کرد: در کمال تاسف صحبت ها بیشتر پوپولیسمی است و کارامد نیستند، پشت حرف هایی که زده می شود و طرحهایی که ارائه می شود عقلانیتی وجود ندارد تا مشکلات ما حل و فصل شود.

قیمت های دستوری فساد ایجاد می کنند

در ادامه عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: قیمت های دستوری فساد ایجاد می کند، کشف قیمت باید در بازار آزاد صورت بگیرد و فاصله قیمتی بین بازار آزاد و قیمت های دولتی باید عدد ناچیزی باشد.

اصغراخوان مقدم بیان کرد: متاسفانه دولتی ها در جلسات سیاست بگیر و ببند دارند درواقع در جلسات به ما می گویند باید شفاف شود« چه کسی به شما جنس می فروشد، شما به چه کسی  جنس می فروشید و انهایی که از شما می خرند به چه کسانی می فروشند »این رویه همواره قبلا  در جلسات وجود داشته است.

اخوان مقدم گفت: صمت به ما می گویند شفاف باشید ولی قضیه این است که دو قسمت زنجیره ای که به من وصل هستند شفاف نیستند پتروشیمی ها جلسات را به مضحکه می گیرند و خودشان را بدهکار به جلسه نمی دانند اقایان  با اصناف هم کاری ندارند.

او تاکید کرد: در اقتصاد و تجارت تحکم و دستور کارایی ندارد بلکه پشت این سیاست های دستوری فساد است قیمت ها باید به طور حتم در بازار کشف شود ضمن اینکه برای اجرای طرح ها نباید آزمون و خطا انجام شود بلکه تجربه های قبلی رصد شود و باتوجه به اتفاقات و تجربه های قبلی طرح ها ارائه شوند.

شرکت ها باید حق خواهی کنند

رییس انجمن صنایع شیمایی و پلیمری خوزستان  نیز اظهار کرد: تنها خواهشی که دارم و چندین بار در این باره با اقای ترکمان صحبت کردم این است که حرفمان را به دولتی ها و متولیان صمت بزنیم و جای پای انجمن ها و اتحادیه را محکم کنیم و انها را مجبور کنیم که پشت درهای بسته برا ما تصمیم گیری نکنند.

علیرضا ملک پور بیان کرد: حجم زیادی از نیروی شاغل این کشور توسط شرکت های متوسط و کوچک اداره می شوند چه دلیلی دارد که ما حق رای نداشته باشیم، تمامی شرکت ها با ظرفیت پایین کار می کنند و حجم زیادی از نیروی انسانی را حفظ کردند ولی بعضا تصمیمات در جهت حفظ منافع ملی نیست متاسفانه در جلساتی حضور داشته ایم که برای تصمیم گیری ها حتی یک کارشناس مطلع در زمینه پتروشمی نیز حضور نداشته است.

ملک پور تصریح کرد: زمانی پتروشیمی ها دولتی بودند، الان پتروشیمی ها خصولتی هستند و در کمال تاسف دولت همواره سهامدار این شرکت هاست و اقتصاد را اداره می کند باید ما مشکلاتمان را محکم به گوش دولتی ها برسانیم و حق خواهی کنیم.

او تاکید کرد: این طرح 70 درصد کارشناسی نیست، مگر ممکن است فردی که مشتری من است و می گوید که نمی خرم من وادارش کنم 70 درصد خرید مرا در سایت ببرد؟

بخشی نگری به حداقل برسد

 دبیر خانه صمت تهران نیز بیان کرد: ما وظیفه گفتن داریم ، دولتی ها نیز وظیفه نشنیدن دارند، این طرح ها مشکلات زیادی دارد و خواسته ما برای تصمیم گیری ها دوری از بخشی نگری است، هر دام از ما به اندازه سهممان منافعی داریم و انتظاری نمی رود جامعه 85 میلیونی بار خواسته هایمار به دوش بکشد اینجاست که انجمن ملی میان داری بکند.

علیرضا میربلوک تصریح کرد: یکی از فعالان اقتصادی استان تهران اعلام کرده که« 250 فاکتور فروش دارم تایید نشده است باید بروم التماس کنم خریدار تایید کند »هرموضوع خوبی می تواند با یک بد سلیقگی بهم بخورد کارمند دولت که خرید و فروش نکرده است از خیلی موارد اطلاعی ندارد و نمی داند داد و ستد چه الفبایی دارد.

مولفه های ایجاد التهاب اصلاح شوند

در ادامه خزانه دار انجمن صنایع پلیمری اصفهان تصریح کرد: عوامل ایجاد التهاب باید بررسی و اصلاح شوند، افزایش فاصله دلار نیمایی و دلار بازار، انتظارات تورمی، مهندسی عرضه محصولات توسط پتروشمی ها، نبود شفافیت قیمت گذاری همگی منجر به ایجاد التهاب می شوند تمامی این موارد باید اصلاح شوند و سپس طرح جدیدی ارائه شود.

سعید روغنی بیان کرد: مولفه های ایجاد التهاب باید بررسی و اصلاح شود سپس طرح ها ارائه شوند تا ما هم بررسی کنیم اقایان هر طرحی می دهند باید تضمین هم بدهند که طرح را اجرا کنند و اگر که انجام ندهند باید پاسخگو باشند و محاکمه شوند.

اگر کوتاه بیاییم، ضربه می خوریم

در ادامه آقای رییس  انجمن تخصصی گرانول سازان قم گفت: حتی اگر همه وزارتخانه با اقای فاطمی امین مخالفت کنند ایشان این طرح را ایجاد می کند حتی باوجود تمامی نواقصی که این طرح دارد ایشان چون تئوریسن دولت هستند این  طرح را اجرایی می کند و این ما هستیم که متحمل ضررو زیان می شویم بنابراین باید محکم درخواستمان را مطرح کنیم.

مهندس ایرانی تصریح کرد: صنایع فولاد و پتروشیمی متفاوت هستند، زنجیره فولادی که از گندله و سنگ اهن و مقاطع تشکیل شده زمین تا اسمان با پتروشیمی متفاوت هستند ولی برای تصمیم گیری ها این صنایع را همزمان در نظر می گیرند، ما اگر کوتاه بیایم ضربه می خوریم همانطور که دوستان عرض کردند ضمانت اجرایی برای این طرح ها وجود ندارد.

رییس انجمن تخصصی گرانول سازان قم عنوان کرد: مهندسی عرضه توسط پتروشمی ها یکی از مشکلات ماست مبنای قیمت گذاری ها نیز مشکل دارد ،  در سال های گذشته اعلام کردند 130 درصد ارزش واردات را در بانک سپرده گذاری کنید تا کالا وارد شود هنوز که هنوز است بعد از اتمام دولت اقای احمدی نزاد این طرح اجرا می شود و حتی به 160 درصد نیز افزایشیافته است

ایرانی تاکید کرد: قانون پریمیوم به نفع بزرگان بازار است، تمامی طرح ها باید پخته شود چون تمامی این طرح ها مشکل داردو  خواهش من این است که اقای ترکمان به دولتی ها و حتی خود شخص رییس جمهور  اعلام کنند طرح های ناپخته باعث می شود صنایع منفعل شوند.

مجمع نمایندگان حمایت کنند

رئیس انجمن لوله و اتصالات پلیمری استان اصفهان نیز گفت: برای حق خواهی باید هجمه کلی در کشور ایجاد کنیم تمامی انجمن ها و تعاونی ها باید جمع شوند جمع شوند طوماری بنویسند و از طریق مجمع نمایندگان، نهاد ریاست جمهوری و بیت رهبری خواسته شان را منسجم اعلام کنند.

مسعود تبعه امامیه تصریح کرد: شرایطی که اقایان از ما انتظار دارند اجرایی نیست، گرفتن حقمان نیاز به هجمه کلی دارد براین اساس به بیت رهبری و دفتر ریاست جمهوری اعتراضمان را باید اعلام کنیم.

تبعه امامیه خاطرنشان کرد: پیشنهاد بنده این است که سریع اقدام شود و به صورت همه جانبه از استان های مختلف این طومار نوشته و جمع اوری شود.

این طرح ضمانت اجرایی ندارد

اقای امامی ، عضو هیات مدیره انجمن لوله و اتصالات پلی اتیلن نیز بیان کرد: این طرح ضمانت اجرایی ندارد تمام خریداران ما کشاورز هستند برای گرفتن کد ملی و ادرس این افراد مشکل داریم باید التماس کنیم که اقایان در سامانه ثبت نام کنند تا سهمیه ما قطع نشود از لحاظ حقوقی کاری که فرد دیگری می کند نمی شود گردن فرد دیگری انداخت.

اصناف مخالف طرح هستند

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان پلاستیک اصفهان نیز گفت: تمام واحدهای صنفی اصفهان مخالفت خود را با این طرح که حداقل ۷۰ درصد خریداران محصولات پلیمری هر تولیدکننده باید در سامانه جامع تجارت، فاکتور فروشندگان را تایید کنند، اعلام کرده اند.

اقای مقاره عابد بیان کرد: ما باید وحدت رویه داشته باشیم تا پاسخ بگیریم، اینکه قانون عوض شود برای ما مشکل ایجاد می کند.

جلوی طرح 70 درصد گرفته شود

در ادامه اقای عظیمی ، عضو انجمن صایع نساجی اصفهان اظهار کرد: اگر این طرح 70 درصد اجرایی شود و جلوی این طرح گرفته نشود به طور مطمئن این درصد افزایشی می شود اقایان به دنبال بهانه هستند که سهمیه ها را کم کنند و ابی به اسیاب پتروشیمی هایی بریزند.

این طرح در اقتصاد ایران کارایی ندارد

همچنین کرباسی زاده ،تولیدکننده محصولات پی وی سی نیز بیان کرد:  طرح در نگاه اول مترقی است ولی به درد اقتصاد ازاد می خورد برای اقتصادی که ارزش چند نرخی است و اقتصادش دچار تحریم است این طرح جواب نمی دهد

این تولیدکننده گفت: نبود تضمین برای اجرای طرح، نبود روش مشخص قیمت گذاری و.. مشکلات این طرح هستند دهنیت اقایان باید اصلاح شود اگر تحریم برطرف شود ارز تک نرخی شود ولی دهن اقایان تغییری نمی کن این دهنیت باید تغییر کند.

کرباسی زاده خاطرنشان کرد: این طرح بازار ازاد را به رسمیت شناخته است و این یکی از مزایای این طرح است نظر بنده این است که انجمن گارد محکمی درخصوص عدم اجرای طرح داشته باشد ولی روی نقاط قویتش یعنی به رسمیت شناختن بازار ازاد تاکید کند.

او تاکید کرد: طرح افق و یا سامانه جامع تجارت اگر قرار است درست اجرا شود باید قیمت ها واقعی ثبت شود.

این طرح عملیاتی نیست

در ادامه اقای مهندس زمانی زاده، رییس انجمن پلی اتیلن لوله و اتصالات بیان کرد: اجرای این طرح ها را روشن نمی بینیم، عدم اطمینان را اقایان ایجاد کردند 10 الی 15 شرکت  نظر خود را در رابطه با طرح بیان کرد به هیجچ وجه عملی نیست.

زمانی زاده گفت: مواضع ما رویکر اکثر تشکل هاست ، این طرح روی کاغذ خوب است ولی در مرحله اجرا مناسب نیست.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *