61446894

امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا در ماه‌های آینده/ظرفیت تجاری ۳۰ میلیارد دلاری با اوراسیا

به گزارش ایسپیا به نقل ازدنیای ایسنا:

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با اشاره به ظرفیت تجارت۳۰ میلیارد دلاری ایران با اوراسیا، گفت: در حال حاضر ایران و اوراسیا در مورد متن و لیست کالاها برای تجارت آزاد به تفاهم رسیدند و به زودی در روسیه، پنج کشور و ایران تفاهم نامه تجارت آزاد را امضا می‌کنند و در صورت تصویب در مجلس از سال بعد اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمدصادق قنادزاده در نشست خبری دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا، اظهار کرد: بر اساس این توافق ۸۷ درصد کالاها با تعرفه صفر بین ایران و اوراسیا مبادله خواهد شد. اما همیشه در موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد یک لیست منفی هم هست. در این موافقت‌نامه هم ۱۳ درصد کالاهای ما یا در لیست ممنوعیت واردات است یا تعرفه واردات آن‌ها صفر نخواهد بود که از جمله این کالاها می‌توان به خودرو، صنایع نساجی، محصولات کشاورزی و بخشی از لوازم خانگی اشاره کرد.

به گفته وی اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که از سال ۲۰۱۵ به طور رسمی شکل گرفته و پیمان‌های درون منطقه‌ای دارند. واردات سالانه اعضای این اتحادیه در مجموع بیش از ۳۸۰ میلیارد دلار است که نشان می‌هد ظرفیت بزرگی برای همکاری با ایران هستند.

قنادزاده در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ قرارداد موقت تجارت ترجیحی ایران با این پنج کشور منعقد شد که در نتیجه آن در سال اول انعقاد قرارداد، صادرات ایران به این کشور رشد ۸۰ درصدی داشت، اظهار کرد: از سال 1399 مذاکرات تجارت  به اتحادیه اقتصادی آغاز شده و طی یکی دو ماه آینده پنج کشور برای ایران سند نهایی تجارت آزاد را امضا خواهند کرد و پس از آن نیز این سند در مجلس کشورها باید به تصویب برسد. پس از تصویب در مجالس کشورها پیش بینی می‌شود تجارت آزاد ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از ابتدای سال شمسی آینده آغاز شود.

معاون ارتقا کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ظرفیت تجارت ایران با کشورهای اوراسیا ۳۰ میلیارد دلار است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ صادرات ایران به کشورهای اوراسیا رشد ۲۸ درصدی داشته به طوری‌که از صادرات یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلاری سال ۱۴۰۰ به صادرات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون  دلاری در سال ۱۴۰۱ رسیدیم. در هفت ماهه ابتدای امسال نیز صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ۹۱۳ میلیون دلار بوده که رشد ۲۰ درصدی نسبت به هفت ماهه سال گذشته داشته‌ است.

وی همچنین با بیان اینکه همزمان با برگزاری دومین نمایشگاه اوراسیا اجلاس‌های کمیسیون مشترک و کارگروه‌هایی نیز برگزار می‌شود، گفت: اجلاس کمیسیون مشترک با روسیه، اجلاس کمیسیون مشترک با قزاقستان، اجلاس کمیسیون مشترک با عمان و کارگروه صنعت و معدن و تجارت با روسیه نیز برگزار می‌شود.

قنادزاده ببا بیان اینکه در نمایشگاه اوراسیا ۸۰ شرکت ایرانی و ۲۰ شرکت از کشورهای اوراسیایی حضور خواهند داشت‌ که در زمینه‌های کشاورزی، مواد غذایی، صنعتی، خودرو، شیمیایی و پتروشیمی، لوازم خانگی، سیم و کابل، حمل و نقل، سرمایه‌گذاری، نفت و گاز، معدنی، دارو و تجهیزات پزشکی، رنگ و رزین، معدن حضور فعال هستند.

به گفته معاون سازمان توسعه تجارت ایران، اولین دور از نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تیرماه سال ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد و دومین دور این نمایشگاه در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ آذرماه در تهران برگزار می‌شود.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *