p15-01-1

۵+۱ ابزار حمایتی از صنایع تکمیلی پتروشیمیایی در شرایط جدید

سعید ترکمان دهنوی، رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران

کاهش حجم دادوستد پلیمرها در هفته گذشته به کمترین میزان طی سال‌جاری، زنگ خطر مهمی برای آغاز رکود است؛ آن‌هم در شرایطی که شاهد کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و افت نرخ‌های پایه در بورس‌کالا هستیم. اما عقب‌‌‌نشینی معاملات مختص بازار داخلی ایران نبوده و بازارهای صادراتی کشورمان نیز از این وضعیت متضرر شده‌‌‌اند؛ تا جایی که خبرهای جسته و گریخته، از افزایش موجودی انبارها در شرکت‌های صادرکننده محصولات پلیمری و مواد اولیه پتروشیمیایی حکایت دارد.

این در حالی است که آمارهای ارائه‌شده از سوی کشورهایی همچون چین نیز افت تولید در تمامی بخش‌‌‌های زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی را نشان می‌دهد؛ آن‌‌‌هم در شرایطی که دلیل اصلی کاهش قیمت پلیمرها در بازارهای جهانی را باید عقبگرد تقاضا برای مواد اولیه، همچنین مصنوعات پلیمری در کنار نوسان قیمت تمام‌شده آنها لحاظ کرد. این وضعیت به‌وضوح زنگ خطر مهمی برای رکود در صنایع تکمیلی در اقصی‌نقاط جهان است و اگر از هم‌‌‌اکنون به آن توجه نکنیم، می‌‌‌تواند نگرانی‌های جدیدی را برای کشورمان با محوریت اشتغال‌زایی در صنایع تکمیلی به ثبت برساند.

رونق معاملات مواد اولیه در ماه‌‌‌های اخیر، اگرچه داده بسیار جذابی برای زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی از بالادست تا مصرف مواد اولیه در صنایع تکمیلی و خرید مصنوعات پلیمری در ایران و کشورهای منطقه بوده، ولی حفظ همین سطوح نیز در شرایط رکودی، خود موفقیت مهمی است؛ اگرچه به الزامات خاص خود نیاز دارد که مهم‌ترین آن نوسان قیمت مواد اولیه است.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *