Code HS و تعرف گمرکی چیست؟

 HS Code یا همان سامانه ی هماهنگ شده یا Harmonized System  یک سیستم عملکرد استاندارد سازی کنترل شناسایی و طبقه بندی محصولات می باشد که توسط دولت ها با توجه به سیاستهای مالیاتی ، قیمت گذاری ، بودجه بندی و اقتصاد طراحی می شوند .

اقدامات تعرفه ای و غیر تعرفه ای مقررات تجارت بین المللی و انواع دیگر از فعالیت های اقتصادی خارجی و همچنین نگهداری از آمار گمرک در این سیستم گنجانده شده است.

در این سامانه ی بین المللی است که توسط سازمان تجارت جهانی(WTO) به اجرا درآمده تمام کالا بر اساس یک کد 8 یا 10 رقمی در کشور ها طبقه بندی شده که 4 یا 6 رقم اول بین کشورهای عضو مشترک است و 2 یا 4 رقم بعدی بر اساس فضای طبقه بندی کالای ها کشور متفاوت می تواند باشد . این استاندارد کد تعرفه کالاها در تمام کشور ها در 21 قسمت و 98 فصل تقسیم می شود . از آنجایی که این تعرفه تا 6 رقم اول از سمت چپ در بین کشور ها مشترک است لذا می تواند در مکاتبات و مبادلات تجاری استاندارد خوبی برای تشخیص کالا باشد.

صادرکننده (و یا نماینده آن) موظف به تعریف کد گمرکی از محصول می باشد . ودر صورتی که HS کدکالا اشتباه تعریف شود (چه به صورت عمدی و چه به صورت سهوی) در هرصورت قوانین و مقررات گمرکی را نقض کرده که منجر به مجازات های اداری از نرخ 50٪ تا 200٪ از ارزش گمرکی کالا  می شوند .

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF)

یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .

تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت تعرفه و کد HS

کتابی وجود دارد به نام نمانکلاتور (مجموعه اسامی) سیستم هماهنگ شده (HS) این کتاب که کالاهای مورد مبادله در تجارت جهانی را طبقه بندی و با کدهای عددی (6 رقمی) نشان داده است، توسط ” سازمان جهانی گمرک ” مستقر در بروکسل پایتخت بلژیک به زبان های انگلیسی و فرانسه تدوین شده و می توان با ترجمه به زبان رسمی و با گذاردن حقوق و عوارض و شرایط ورود و صدور در جلو آن به عنوان جدول تعرفه گمرکی استفاده شود. بنابراین HS فقط کالاها را طبقه بندی ( مثلاً 220110 – آب معدنی) نموده ولی جدول تعرفه علاوه بر کد کالا و نام آن حقوق و عوارض و شرایط ورود نیز دارد. مثلاً 220110 – آب معدنی ، حقوق ورودی 55 % و 8 % مالیات ارزش افزوده، چون این کدها یک زبان رسمی بین المللی است (مثلاً همه کشورها از کد 220110 آب معدنی را استنباط می کنند) معمولاً کد کالا در پروفورم و فاکتور می آید. گرچه قید نام کالا کفایت می کند و درج کد الزامی نیست.

 

گردآورنده: فاطمه حیدری

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *