IMG-20220220-WA0049

پرونده مشکوک پاکسازی زباله‌های پلاستیکی از اقیانوس

طبق برخی از گفت‌وگوهای کارشناسی در توئیتر، زباله‌های پلاستیکی که اخیراً از لکه زباله بزرگ اقیانوس آرام خارج شده‌اند، به طرز مشکوکی تمیز و فاقد حشرات و جلبک به نظر می‌رسند.

به گزارش خبرنگار ایسپیا، کارآگاهان اینترنتی در ویدئویی که سازمان محیط زیست Ocean Cleanup در 14 فوریه 2022 در توییتر منتشر کرد، متوجه یک امر غیرعادی شدند.

پلاستیک‌های جدا شده از لکه زباله بزرگ اقیانوس آرام در 5 فوریه تمیز به نظر می رسید، در واقع خیلی تمیز تر از آن به نظر می رسید که در اقیانوس شناور باشد.

چند سال در اقیانوس مانده بود اما رنگ‌ها همچنان سالم بودند و هیچ موجود زنده قابل رویتی مانند خرچنگ یا جلبک روی آن وجود نداشت.

این موضوع توجه افرادی مانند کلارک ریچاردز، اقیانوس شناس، را به خود جلب کرد. برای مقایسه، او تصاویری از زباله های «به شدت آلوده» که توسط دکتر ملانی برگمان در شمال اقیانوس آرام پیدا شده بود را دوباره توییت کرد.

وی در این باره گفت: این چیزی است که زباله های چند ساله در وسط اقیانوس آرام به نظر می رسد.

چرا رسوب زیستی وجود ندارد؟ ترکیبی از آب های الیگوتروف (مواد مغذی کم) و UV که رسوب را از بین می برد.

موسس و مدیر عامل شرکت Ocean Cleanup، بویان اسلات، در این باره اظهار داشت: عدم وجود رسوب زیستی -رشد ارگانیسم‌های فوق‌الذکر- به ترکیبی از آب‌های الیگوتروف (مواد مغذی کم) و اشعه ماوراء بنفش که رسوب را از بین می‌برد، نسبت داده می‌شود. زمانی که ما رسوب را در قسمت‌هایی از اجسام می‌بینیم که به‌طور دائم در سایه هستند، دور از اشعه‌های فرابنفش.

نیوزویک در گزارش خود درباره این جنجال با Ocean Cleanup صحبت کرد و پاسخ زیر را از سخنگویی دریافت کرد که در مورد نظر اسلات توضیح داد. لکه زباله بزرگ اقیانوس آرام چیزی است که به عنوان “الیگوتروفیک” شناخته می شود، به این معنی که مواد مغذی آن بسیار کم است. دلیلی وجود دارد که این چرخگردهای نیمه گرمسیری -جایی که ما در حال حاضر مشغول گرفتن پلاستیک هستیم- “کویرهای دریا” نیز نامیده می شوند. مواد مغذی معمولاً از رودخانه ها یا از بالا آمدن آب های عمیق تر به دست می آیند. با این حال، این مکان‌ها بسیار دور از خشکی و تحت تأثیر پایین آمدن آب هستند، نه بالا آمدن. این بدان معناست که مواد مغذی بسیار کمی به این مکان‌ها می‌رسند، در نتیجه رشد جلبک‌ها کمتر می‌شود و پلاستیک نسبتاً تمیز از نظر ظاهری باقی می‌ماند.»

اما برخی از کاربران توییتر آن را نادرست می‌خوانند و بر این باورند که شکل واقعی زباله‌های دریایی با چیزی که در تصاویر و گزارش‌ها موجود است، تفاوت دارد.

علاوه بر تمیزی زباله‌های پلاستیک، برخی محتوای حمل و نقل را نیز زیر سوال بردند، که به نظر می‌رسید منحصراً از پلاستیک تشکیل شده است.

شرکت Ocean Cleanup در سال 2013 توسط Boyan Slat در دلفت هلند تاسیس شد. این شرکت زباله‌های پلاستیکی را از تکه‌های زباله اقیانوس جمع‌آوری می‌کند، که سپس بازیافت می‌شود، و یک رهگیر با انرژی خورشیدی ساخته است تا زباله‌های پلاستیکی رودخانه‌ها را قبل از رسیدن به اقیانوس جمع‌آوری کند. هدف این سازمان غیرانتفاعی دستیابی به کاهش 90 درصدی پلاستیک شناور اقیانوس تا سال 2040 است.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *