قسمت سوم: کاربردهای پلی یورتان

پلی‌یورتان‌ها به تنهایی، فراگیرترین خانواده از پلیمرهای موجود هستند. پلی‌یورتان‌ها می‌توانند به عنوان رنگ، اسپاندکس، فوم پلی یورتان، کفپوش سالن ورزشی، کفپوش صنعتی و…به کار روند. این خانواده از پلیمرها در همه جا دیده می شوند. همچنین این مواد می‌توانند به صورت لیف یا چسب وجود داشته باشند. این مقاله به بررسی چسب و ماستیک پلی یورتان می پردازد.

چسب پلی اورتان

 

چسب بر پایه رزین پلی اورتان با انعطاف پذیری بالا و عدم نفوذپذیری درزهای سازه های بتنی را پر می کند. این درزها شامل درزهای اجرایی و غیر اجرایی می باشند.چسب پلی اورتان خواص با ارزش زیادی دارد. آنها در برابر دماهای بالا بسیار مقاوم می باشند و تا دمای حداکثر ۲۱۰ درجه فارنهایت (۱۰۰ درجه سانتی گراد) پایداری خود را حفظ می کنند. هنگام خشک شدن بسیار انعطاف پذیر بوده و در برابر حل شدن در مواد شیمیایی اسیدی یا قلیایی قوی، مقاوم می باشند.چسب پلی اورتان نوعی از چسب می باشد که در صنایع مختلف تجاری و همچنین در وسایل سرگرمی و صنایع دستی به کار می رود.فرمولاسیون بعضی از چسب های پلی اورتان به گونه ای است که می توانند به عنوان درزگیر یا وسیله بتونه کاری به کار روند. به عنوان مثال فرم ژله ای آن غالبا در ساخت یا تعمیر قایق ها و یا هواپیما های سبک مورد استفاده قرار می گیرد.دیگر انواع چسب های پلی اورتان در کارهای نجاری، فلز کاری و سنگ تراشی به کار می رود. انواع ساختمانی چسب های پلی اورتان را می توان در کف کامپوزیت، کفپوش و بتن مورد استفاده قرار داد.

چسب پلی اورتان در چندین فرم رایج وجود دارد. ابتدا در فرمی جهت مصارف خانگی و چسب سبک صنعتی برای چسباندن چوب و یا مواد سرامیکی به کار می رود. همچنین در فرم ژل پلی اورتان در کارتریج مانند سیلیکون و یا جهت آب بندی کردن در ساختمان ها و تعمیرات خانه ها، مبلمان و قایق و بناهای سنگی به کار می رود. این چسب ها قادرند دو جسمی را که یکی از آنها متخلخل است را به یکدیگر متصل نمایند. برخی از چسب های پلی یورتان که مخصوص کارهای سنگین می باشند در کارتریج ها به کار می روند و اگر زمان خشک شدن طولانی تری داشته باشند ۲۵ درصد قوی تر می شوند.امروزه کاربردهای ابتکاری فراوانی برای انواع چسب های پلی اورتانی تک جزئی و یا دو جزئی در بازار به وجود آمده که برخی از این کاربردها ارزش افزوده بالایی را ایجاد می نمایند.

ماستیک یورتان

ماستیک نوعی مواد الاستیک می باشد که برای پر کردن درزهای انبساطی در سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد ، استفاده از ماستیک سبب می گردد که درزها امکان جابجایی در اثر تغییرات دمائی محیط را داشته و همچنین در سازه های آبی نیز نقش آببند کنندگی درز را بر عهده دارند.

ماستیکها  درپایه های مختلف شیمیایی پلی یورتان ، پلی سولفاید ، قیری ، و سیلیکونی عرضه می گردند. ماستیک پلی یورتان یک نوع درزگیر انعطاف پذیر برپایه پلی یورتان می باشد که به صورت سرد اجرا می باشد و برای مصارف بهداشتی کاربرد دارد.این محصول از چسبندگی بسیار عالی با انواع سطوح مختلف را دارا می باشد و پس از خشک شدن دارای حالت لاستیکی می باشد.

موارد مصرف:

  • درزبندی درزهای داخلی وخارج
  • پرکردن درزهای قطعات پیش ساخته
  • درزبندی کف ها وپیاده روها
  • درزبندی مخازن آب،تصفیه خانه های اب وفاضلاب

مزایا:

  • چسبندگی فوق العاده بالا با انواع سطوح مختلف
  • مقاومت بالا در برابر عوامل  خورنده محیطی وجوی
  • حفظ قابلیت انعطاف در دامنه وسیع دمایی
  • در درزهای عمودی شره نمیکند
  • غیر سمی و دارای تأییدیه مصرف در مجاورت آب آشامیدنی
  • دارای قابلیت رنگ شدن
  • دارای استحکام فرسایشی بسیار بالا
  • فاقد جمع شدگی وانقباض

پلی یورتان اطراف شما:

تخته موج سواری

 

قطار شهربازی

سقوط ایمن با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، با چرخ های پلی یورتان که در اکثر قطارهای شهربازی ها کاربرد دارد، تامین می شود. انعطاف پذیری، سبکی، استحکام و دوام، آن را به بهترین ماده جهت این شرایط بحرانی تبدیل کرده است.

 
توپ های فوتبال اروپایی

مواد پلی یورتان همه کیفیت لازم برای توپ های فوتبال از قبیل سبکی، استحکام و پرتاب پایدار را فراهم می کند و همچنین دارای بهترین سازگاری و چسبندگی در تمامی شرایط آب و هوایی هستند.

  غشاء پلی یورتان

پلی یورتان به طور گسترده در بهبود زخم کاربرد دارد. در این مواقع غشاء پلی یورتان با فراهم کردن یک محیط درمان مرطوب، در بهبود بهتر زخم کمک می کند.

 

گردآورنده: فاطمه حیدری

 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *