انجمن صنایع پلیمر اصفهان

11 May, 2024
7.79°C Tehran
عکس+copy

سهمیه‌بندی ارز وارداتی

به گزارش ایسپیا به نقل از دنیای اقتصاد:
دنیای‌اقتصاد : ارز تجارت و صنعت سهمیه‌بندی شده است و فعالان اقتصادی می‌گویند علاوه بر اینکه این تصمیم بدون اطلاع قبلی و آن هم در ماه هفتم سال اتخاذ شده است، میزان ارز سهمیه‌بندی نه جوابگوی نیاز تجارت است و نه صنعت. رئیس اتاق بازرگانی تهران که در شورای گفت‌وگو به این موضوع پرداخت، آن را مصداق تغییرات ناگهانی و یک‌شبه‌ای دانست که سیاستگذار به‌صورت یک‌جانبه اتخاذ می‌کند. به گفته او، تعیین این میزان سهمیه ارزی در حالی است که تجار، تامین‌کننده اصلی نهاده‌های تولید هستند.

در نشست شورای گفت‌‌‌‌‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی تهران، خبری از سوی رئیس اتاق تهران مطرح شد؛ در این نشست محمود نجفی‌‌‌‌‌عرب از سهمیه‌‌‌‌‌بندی تخصیص و تامین ارز به بخش‌های بازرگانی و صنعت خبر داد؛ او این اقدام دولت را که بدون اطلاع قبلی فعالان اقتصادی و آن‌هم در ماه هفتم سال‌انجام می‌گیرد رویه‌‌‌‌‌ای نامطلوب دانست. به گفته نجفی‌‌‌‌‌عرب ملاک این سهمیه‌‌‌‌‌بندی، برای صنعت میانگین دو سال با احتساب ضریب ۱.۲۵و برای بخش بازرگانی نیز میانگین دو سال‌گذشته با احتساب ضریب ۰.۸۵ خواهد بود. تعیین این میزان سهمیه برای بخش بازرگانی در حالی است که ۷۰ الی ۸۰‌درصد تجار، تامین‌‌‌‌‌کننده مواد اولیه واحدهای تولیدی هستند، ضمن آنکه این میزان ارز پاسخگوی نیاز آنها نیست.

در بخش دیگری از این نشست به مساله همیشگی ارز کالاهای اساسی، از جمله نهاده‌‌‌‌‌های دام و طیور پرداخته و از معطلی کشتی‌‌‌‌‌های حامل سویا در بنادر به دلیل عدم‌تخصیص ارز گلایه شد. علاوه‌بر این از اصرار دولت برای پرورش نژاد مرغ آرین انتقاد به‌عمل آمد و نیز نسبت به احتمال قطعی گاز صنایع در فصل زمستان به دلیل ناترازی هشدار داده شد. در این نشست استاندار تهران با توجه به گستردگی مسائل این استان از دعوت معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه‌‌‌‌‌های آتی خبر داد.

دعوت از معاون اول در جلسه شورای گفت‌وگو

در نود و چهارمین جلسه شورای ‌‌‌‌‌گفت‌‌‌‌‌وگوی استان تهران مسائل مختلفی از جمله ضرورت مشورت دولت با بخش‌خصوصی در مورد مسائل مهم فضای کسب‌وکار مانند برنامه زمان‌بندی قطعی برق صنایع در تابستان یا قطعی گاز صنایع در زمستان، ابعاد حقوقی ثبت و انتشار مقررات و مساله تامین گوشت مرغ‌‌‌‌‌ و معضلات تنظیم‌بازار استان تهران موردبحث و بررسی قرارگرفت.

250*300

در این نشست رئیس اتاق تهران نیز از دولت و مجلس برای گنجاندن ‌بندی در مورد ممنوعیت قیمت‌گذاری دستوری تقدیر کرد و استاندار تهران نیز از دعوت معاون اول رئیس‌‌‌‌‌جمهور به شورای گفت‌‌‌‌‌وگوی استان خبر داد. در ابتدای این جلسه، استاندار تهران و رئیس شورای ‌‌‌‌‌گفت‌‌‌‌‌وگوی استان با اشاره به ظرفیت هم‌‌‌‌‌گرایی و هم‌‌‌‌‌فکری شورای گفت‌‌‌‌‌و‎گوی دولت و بخش‌‌‌‌‌خصوصی استان تهران در توسعه اقتصادی این استان و حل مشکلات واحدهای تولیدی و صادراتی، از آمادگی این شورا برای دعوت از معاون اول رئیس‌‌‌‌‌جمهور برای حضور در جلسات آتی و گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گوی مستقیم این مقام دولتی با صاحبان بنگاه‌ها و کسب‌وکار بخش‌‌‌‌‌خصوصی خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، علیرضا فخاری تصریح کرد که به‌‌‌‌‌رغم رسیدگی به حل مسائل و مشکلات پیرامونی محیط کسب‌وکار در شورای گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گوی استان، حل‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌فصل برخی چالش‌های موجود خارج از توان و ظرفیت استانی است از این‌رو به گفته او، با حضور معاون اول رئیس‌‌‌‌‌جمهور در یکی از جلسات آتی این شورا، فرصت طرح مشکلات و ارائه راهکارهای بخش‌‌‌‌‌خصوصی فراهم خواهد شد.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

سبد خرید