1037-نفر

مصوبه 177 چیست؟/پیگیری اتاق بازرگانی برای عملیاتی شدن رفع تعهد ارزی بدون سامانه نیما

به گزارش ایسپیا به نقل از اینپیا، مصوبه جلسه 177 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در رابطه با شیوه‌های رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز صادراتی آبان ماه ابلاغ شده اما هنوز به صورت کامل اجرایی نشده‌است.

دکتر مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در نشست روز گذشته با اعضای اتاق بازرگانی نسبت به عدم اجرای این مصوبه و برخی موانع پیش رو ابراز نگرانی کرد اما گفت که در تلاش برای اجرایی شدن کامل آن هستند.

حمید زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت نیز پیش از این گفته بود که فرایندهای اجرایی مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی با همکاری گمرک ایران‌، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی ایران در حال تدوین بوده و با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و همچنین جلسات فوق‌العاده کمیته اقدام ارزی در این خصوص اقدام می‌شود.

دکتر جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، نیز خصوص اجرای این مصوبه مهم به اینپیا گفت: مصوبه 177 در ارتباط با رفع تعهد ارزی به صورت واردات در مقابل صادرات است، در حقیقت اگر صادر کننده ای کالایی را صادر کرد و ارزی در اروپا داشت، می تواند این ارز را در اختیار کالاهای مجاز از طرف وزارت صمت که بیشتر شامل ماشین آلات یا مواد اولیه تولیدی کارخانجات می شود، قرار دهد.

وی افزود: به این ترتیب صادر کننده و وارد کننده به طور مستقیم و بدون حضور در سامانه نیما می توانند باهم همکاری کنند؛ به این صورت که وارد کننده نیاز ارزی خود را برطرف کرده و صادر کننده هم تعهد ارزی خود را ایفا می کند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در ادامه اظهار کرد: این مصوبه حدود 70 تا 80 درصد مشکلات صادر کنندگان را حل می کند اما هنوز عملیاتی نشده وبا پیگیری های انجام شده، متوجه شده ایم که تنها رقم کوچکی در حدود 230 میلیون دلار در این راستا محقق شده که آن هم در رابطه با شرکت های تولیدی بود که پروانه دارند؛ اما هنوز بحث تهاتر وارد کننده با صادر کننده عملیاتی نشده است.

نفر تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت در حال تلاش برای عملیاتی کردن این مصوبه است و ما هم پیگیر هستیم و این امیدواری وجود دارد که در هفته های آینده خبرهای خوبی در این رابطه اعلام شود.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *