پتروشیمی

تکمیل زنجیره ارزش نیازمند رفع چالش‌ها

یک فعال حوزه پتروشیمی با اشاره به ضرورت و اهمیت تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی گفت: تحقق این مهم نیازمند رفع چالش‌های موجود است.

به‌گزارش ایسپیا به نقل از ایران اکونومیست، اصلان محقق امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به چالش های متعدد شرکتهای صنعتی بویژه شرکتهای فعال در حوزه صنایع تکمیلی، گفت: امروز چالش‌ها برای واحدهای تولیدی زیاد هستند. یکی از این چالش‌ها در نیمه نخست سال، قطعی برق شهرک‌های صنعتی است که این موضوع میزان ضایعات تولید را افزایش داده و موجب استهلاک دستگاه و قالب‌ها، ایجاد خلل‌هایی در برنامه تولید و کاهش راندمان و مشکلات برای ما شده است.

وی با بیان اینکه لازم است تا یک نگرش و بررسی در این حوزه صورت بگیرد، اظهار کرد: نوسانات ارز، مشکلات زیرساخت‌های فنی و تولیدی، کمبود نیروی انسانی، زمان‌بر بودن پروسه اخذ مجوزها و استانداردها که از مهمترین آن‌ها می‌توان به اهمیت ارزآوری واحدهای بازرگانی اشاره کرد از دیگر چالش‌های این بخش است.

این فعال حوزه پتروشیمی با بیان اینکه سیاست‌های کلان ما صادرات مازاد ظرفیت تولید به خارج از کشور است، گفت: مواد اولیه مورد نیاز ما عمدتا پلی‌پروپیلن بهداشتی و پلی‌استایرن جهت تولید ملزومات بسته‌بندی است که حدود ۳۰ درصد ظرفیت تولید را از بورس کالا خریداری و مابقی مواد مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم.

محقق با اشاره به اهمیت توسعه فعالیت های صنایع تکمیلی در حوزه پتروشیمی، گفت: توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی نقش مهمی در اشتغال‌زایی و ایجاد رونق اقتصادی دارد، اما برنامه‌ای بابت زنجیره تامین مواد در دست اقدام نیست که با توجه به عرضه بیش از تقاضای متانول در بازارهای داخلی حجم بالایی از آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

به گفته وی، این موضوع در شرایطی اتفاق می‌افتد که صنایع تکمیلی با چالش تامین خوراک روبرو شده اند. در ادامه با توجه به اعلام آمادگی صنایع تکمیلی جهت سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره تامین تعهدی بابت ارائه خوراک تولیدی مواد اولیه به آنها جهت تضمین سرمایه‌گذاری نیز توسط پتروشیمی ها داده نشد. این در حالی است که رفع این موضوع باعث کاهش چالش‌های تولیدی صنایع تکمیلی در خصوص تامین مواد اولیه خواهد بود.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *