تصمیم‌گیری درباره روغن DOP / صادرات تابستانی PET ممنوع نشد

در جلسه روز گذشته کمیته تخصصی پتروشیمی (ستاد تنظیم بازار) موضوعاتی مانند التهابات روغن DOP، ممنوعیت صادرات تابستانی PET، حذف هزینه پالت و… بررسی و تصمیم‌گیری شد.

به گزارش ایسپیا به نقل از اینپیا، روز گذشته هفدهمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی برگزار شد که بیوک صحاف امین، رئيس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران نیز به عنوان یکی از اعضای کارگروه در جلسه حضور پیدا کرد.

موضوع التهابات روغن DOP روی میز کمیته تخصصی پتروشیمی

 یکی از بندهای دستور جلسه مربوط به التهابات روغن DOP و دی‌اتیل‌هگزانول بود که کارشناسان این حوزه از سوی انجمن ملی در جلسه حاضر و گزارش‌هایی از وضعیت این مواد اولیه ارائه کردند.

پس از بحث و بررسی‌ اعضای حاضر در جلسه، مقرر شد در کنار واردات ۳ هزار تنی اخیر، مجددا واردات صورت گرفته و عرضه شود.

همچنین دی‌اتیل‌هگزانول به صورت هفتگی از ۱۱۰۰ الی ۱۳۰۰ تن عرضه صورت گیرد تا به این طریق بازار کنترل شود. لازم به ذکر است که مصرف‌کنندگان DOP نیز اخیرا حدود ۱۰۰۰ تن واردات داشته اند.

عدم ممنوعیت PET

موضوع مهم دیگری که در این جلسه مطرح شد، ممنوعیت صادرات PET در ایام تابستان بود که تقاضا در این فصل افزایشی می‌شود. نتیجه بررسی‌ها این بود که میزان صادرات این مواد کمتر از ۵ درصد از کل تولید پتروشیمی‌هاست و به رغم نظر انجمن ملی، ممنوعیت صادرات PET تصویب نشد. تولیدکنندگان این مواد اولیه البته ملزم شدند که اولویت خود را تامین کامل تقاضای داخلی بگذارند.

حذف هزینه پالت؟

نکته مهم دیگر جلسه این بود که «دریافت هزینه پالت توسط پتروشیمی‌ها» از سوی انجمن ملی نقد شد. پس از آن مقرر گردید که طی نامه‌ای مستندات انجمن ملی به دفتر توسعه صنایع تکمیلی ارسال شود. این مستندات در این خصوص خواهند بود که دریافت هزینه پالت در دنیا امر مرسومی نبوده و می‌بایست از دریافت این وجوه از صنایع تکمیلی جلوگیری شود. لذا به نظر می‌رسد به زودی شاهد حذف مجدد هزینه پالت خواهیم بود.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *