7D81089C-7A38-475B-8BEE-9A26CE3C950B

تجارت با اوراسیا آزاد شد

به گزارش ایسپیا به نقل دنیای اقتصاد

در این آیین مهدی صفری؛ معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور‌خارجه، آندری اسلپنف وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه و جمعی دیگر از مقامات اتحادیه اوراسیا حضور داشتند.  پیش از این، آخرین مذاکرات مرتبط با متن نهایی این موافقت‌نامه روز یکشنبه سوم دی‌‌‌‌‌ماه با حضور مسوولانی از ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا صورت‌گرفته بود.  این موافقت‌نامه پس از امضا نیازمند تصویب در مجالس ۶ کشور (مجلس شورای‌اسلامی و مجالس پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا) است تا به قانون تبدیل و عملیاتی شود.

 جزئیات موافقت‌نامه تجارت آزاد

بنا بر اطلاعاتی که از موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا در سن‌‌‌‌‌پترزبورگ رسیده‌است، طرفین تعرفه‌‌‌‌‌ها را برای ۸۷‌درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری خود به‌صورت کامل حذف خواهند کرد. در این میان، هریک از طرفین، یک لیست منفی تهیه‌‌‌‌‌ می‌کنند که شامل کالاهایی می‌شود که برای یکی از طرفین، ‌‌‌‌‌کالای حساس تلقی می‌شود و امکان حذف تعرفه وجود ندارد. به گزارش خبرنگاران حاضر در این اجلاس ۱۳‌درصد باقی‌مانده، موارد مربوط به لیست موسوم به منفی است. به‌عنوان مثال، شامل کالاهایی است که اگر درخصوص آنها تخفیف قائل شویم، صنعت یا کشاورزی در داخل ایران در آن حوزه آسیب می‌‌‌‌‌بیند، از این‌رو با هدف حمایت از این بخش‌های صنعت و کشاورزی داخلی، این بخش‌ها شامل تخفیف نمی‌شوند. متقابلا کشورهای اتحادیه اوراسیا هم لیست کالاهای حساس خود را ارائه می‌کنند و در این زمینه، اقدامات با ظرافت دنبال می‌شود تا لیست‌‌‌‌‌ها به‌صورت مساوی و عادلانه تنظیم شود.

 تاریخچه همکاری اقتصادی ایران و اوراسیا

نخستینگام مشترک ایران و این اتحادیه با امضای پیش‌‌‌‌‌نویس‌‌‌‌‌ توافق‌نامه‌‌‌‌‌ای بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در سال‌۲۰۱۷ میلادی در ایروان برداشته شد و سال‌۲۰۱۸ بود که این توافق‌نامه موقت به مدت سه‌سال ‌بین طرفین امضا شد.  در این چارچوب، طرفین درخصوص چندین قلم کالا، تخفیف تعرفه‌‌‌‌‌ای برای کالاهای یکدیگر قائل شدند.طبق برخی منابع، در این چارچوب، ایران به حدود ۳۸۰ قلم کالای تولیدی در اتحادیه اوراسیا تخفیف تعرفه‌‌‌‌‌ای داد و در مقابل، ‌‌‌‌‌اتحادیه اوراسیا برای ۵۰۲ قلم کالای ایرانی تخفیف تعرفه‌‌‌‌‌ای قائل شد که طرفین در مجموع به‌صورت مساوی، مبادلات اقتصادی را از تخفیف برخوردار کردند.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *